۱۰ فیلم ترسناک و پرتنشی که برای همیشه از حیات وحش و طبیعت بیزارتان می‌کنند

۱۰ فیلم ترسناک و پرتنشی که برای همیشه از حیات وحش و طبیعت بیزارتان می‌کنند

در دنیای سینمای وحشت جایی که بدترین ترس‌های جامعه به بهترین و موثرترین شکل ممکن زنده می‌شوند، طبیعی است که ترسناک‌ترین بخش‌های طبیعت و حیات وحش نیز در برابر چشم همگان قرار گیرد. در این میان برخی فیلم‌های ترسناک با الهام از طبیعت و حیات وحش ساخته شده اند که به معنای واقعی کلمه ترسناک هستند.

کد خبر : ۱۲۷۹۷۷
بازدید : ۴۶۷۳

اگر تاکنون حتی یک بار یک مستند حیات وحش تماشا کرده باید، به ویژه آن‌هایی که دیوید آتنبرو را در خود دارند، به خوبی خواهید دانست که حیات وحش و طبیعت می‌تواند فضایی فوق العاده‌ای برای زیبایی و چیز‌های حیرت انگیز باشد.

در کنار تمام جانوران دوست داشتنی و گیاهان زیبا، بخش بزرگی از طبیعت نیز وجود دارد که در بد بودن تخصص دارد. چه گوشتخواران شکارچی بزرگ و بیرحم باشند و چه درختان سمی، طبیعت همواره راهی برای یادآوری اینکه ما هم یک تکه گوشت خوشمزه و خوردنی هستیم در آستین دارد.

۱۰ فیلم ترسناک و پرتنشی که برای همیشه از حیات وحش و طبیعت بیزارتان می‌کنند

در دنیای سینمای وحشت جایی که بدترین ترس‌های جامعه به بهترین و موثرترین شکل ممکن زنده می‌شوند، طبیعی است که ترسناک‌ترین بخش‌های طبیعت و حیات وحش نیز در برابر چشم همگان قرار گیرد. در این میان برخی فیلم‌های ترسناک با الهام از طبیعت و حیات وحش ساخته شده اند که به معنای واقعی کلمه ترسناک هستند.

اگر قصد دارید به همین زودی‌ها به دل جنگل و به طور کلی، طبیعت بزنید، این فیلم‌های ترسناک در مورد حیات وحش به شما یادآوری خواند کرد که آن بیرون چندان هم امن نیست.

۱۰ فیلم ترسناک و پرتنشی که برای همیشه از حیات وحش و طبیعت بیزارتان می‌کنند

۱۰- Black Sheep (۲۰۰۶)

فیلم کالت کلاسیک Black Sheep از محصولات نیوزیلند شاید یک کمدی بسیار جذاب باشد، اما فراموش نکنید که این فیلم توانست گوسفند را به ستاره یک اثر سینمایی محبوب تبدیل کند. به کارگردانی و نویسندگی جاناتان کینگ، این فیلم ترسناک گوسفندی در مورد دو برادر به نام‌های هنری و آنگوس است که مزرعه پروزش گوسفند والدینشان را به ارث می‌برند.

هنری فوبیای بسیار بدی نسبت به حیوانات داد پس از آنکه در کودکی یک تجربه تروماتیک با آن‌ها داشته است. در این حین، آنگوس مشغول انجام آزمایش‌های ژنتیکی روی حیوانات بوده و آن‌ها را به گوشتخواران هار و دیوانه‌ای تبدیل می‌کرده است. وقتی فعالان محیط زیستی یکی از حیوانات دستکاری ژنتیکی شده او را آزاد می‌کنند، آشوب بزرگی رخ داده و یک جهش ژنتیکی در میان کل گله گوسفند‌ها رخ می‌دهد.

یک گله تازه از گوسفند‌های تازه مبتلا شده به مزرعه هجوم برده و وظیفه شخصیت‌های داستان است که راهی برای فرار از کشت و کشتاری که در ادامه رخ می‌دهد، پیدا نمایند. در کنار ادای احترامی جذاب به فیلم Night Of The Living Dead و حس و حال دوست داشتنی کمدی و شوخی، فیلم Black Sheep از جلوه‌های ویژه کامپیوتری بسیار باکیفیتی بهره می‌برد که در جذابیت دوچندان فیلم اثرگذار بوده اند. فیلم Black Sheep یک الماس ترسناک و پر از خونریزی در ژانر وحشت است و تنها فیلمی است که به شکلی واقعی توانسته گوسفند‌ها را ترسناک سازد.

۱۰ فیلم ترسناک و پرتنشی که برای همیشه از حیات وحش و طبیعت بیزارتان می‌کنند

۹- Eight Legged Freaks (۲۰۰۲)

وقتی گروهی از عنکبوت‌ها در معرض یک زباله سمی قرار می‌گیرند، جثه‌ای غول پیکر یافته و با افزایش اشتهایشان باعث آشوب و کشتار در یک شهر کوچک می‌شوند. از این رو تعداد کمی از مردم شهر (از جمله شخصیت‌هایی با بازی اسکارلت جوهانسون و دیوید آرکت) باید در حالی که شهرشان به تصرف این هیولا‌ها درآمده، با آن‌ها مقابله کنند.

فیلم Eight Legged Freaks که قرار بوده شبیه فیلم‌های هیولایی آبکی دهه ۵۰ باشد، در حال و هوای خود به شکل عامدانه‌ای اغراق آمیز است. اگر چه ماهیت کمدی و کارتونی غلو شده فیلم باعث می‌شود که یک تجربه خوشایند از تماشای یک فیلم کمدی ترسناک داشته باشید، Eight Legged Freaks تحقق یافتن بدترین ترس‌های حشره شناسان است و درک این موضوع نیز با تماشای فیلم آسان می‌شود.

چه تصویر قربانی بی دفاعی که در یک تار بزرگ عنکبوت گرفتار شده و انتظار زنده زنده خورده شدن را می‌کشد و چه قربانی دیگری که از زیر توسط یک عنکبوت مورد حمله ناگهانی قرار می‌گیرد، این فیلم به خوبی نشان می‌دهد که چرا عنکبوت‌ها تا به این اندازه ترسناک و منفور هستند. عنکبوت‌ها یکی از ترسناک‌ترین موجودات هستند که تاکنون از طبیعت بیرون آمده اند و مهم نیست که این فیلم چقدر کمدی و آبکی باشد، تماشای آن هیچ وقت باعث نمی‌شود که وحشت ذاتی ما نسبت به این حشرات هشت پا از بین برود.

۱۰ فیلم ترسناک و پرتنشی که برای همیشه از حیات وحش و طبیعت بیزارتان می‌کنند

۸- Frozen (۲۰۱۰)

مشکل فقط این نیست که انسان برای بقا در مقابل حیوانات وحشی شانس زیادی ندارد بلکه مشخص شده که انسان در زنده ماندن در شرایط نامساعد جوی نیز چندان خوب عمل نمی‌کند. هیچ فیلمی این دو نقطه ضعف را به خوبی فیلم Frozen در سال ۲۰۱۰ نشان نمی‌دهد. این فیلم که توسط آدام گرین از پیشگامان و خبره‌های ژانر ترسناک ساخته شده، در مورد گروهی اسکی باز است که در تمام طول پایان هفته روی تله اسکی به حال خود رها می‌شوند.

در حالی که هیچ کسی آن اطراف نیست به این گروه نگون بخت کمک کند، آن‌ها مجبور می‌شوند بین زنده ماندن و مردن یکی را انتخاب کنند در شرایطی که بوران شروع شده و بدن‌های آن‌ها در حال یخ زدن است. این اسکی بازان که روی تله اسکی‌هایی در ارتفاع چند ده متری گرفتار شده اند، برای زنده ماندن به ابزار‌ها و تکه‌های تله اسکی وابسته اند.

سرمازدگی، خستگی و درماندگی خیلی زود بر آن‌ها چیزه شده و تنها راه فرار از این وضعیت رو به وخامت نیز پریدن از ارتفاع بلندی است که می‌تواند مرگ یا دستکم شکستگی اندام‌ها را در پی داشته باشد؛ و اگر دمای به شدت سرد و یخبندان تهدید کافی محسوب نمی‌شود، وقتی گروهی گرگ گرسنه نیز آن زیر انتظار طعمه را می‌کشند، اوضاع برای اسکی بازان داستان ما وخیم‌تر می‌شود.

چیزی که روایت اصلی فیلم Frozen را چنین تکان دهنده و ترسناک می‌سازد این است که چنین اتفاقی می‌تواند به سادگی در زندگی واقعی نیز رخ دهد. گرین با به تصویر کشیدن واقعی روایت خود تا سرحد ممکن، به خوبی توانسته این اتفاق محتمل در زندگی واقعی را به کابوس هر اسکی بازی تبدیل کند. بازیگران فیلم در واقع تمامی سکانس‌ها را روی تله اسکی‌های واقعی و در سرمای یخبندان بازی کرده بودند.

۱۰ فیلم ترسناک و پرتنشی که برای همیشه از حیات وحش و طبیعت بیزارتان می‌کنند

۷-Crawl (۲۰۱۹)

شاهکار ترسناک الکساندر آجا با نام Crawl در کنار اشاره مجدد به ترسناک بودن کروکودیل ها، به ما یادآور می‌شود که تا چه اندازه در برابر شرایط ناگوار آب و هوایی آسیب پذیر هستیم. فیلم Crawl وقتی پای فیلم‌های ترسناک در مورد حیات وحشت و طبیعت به میان می‌آید یکی از بهترین و ترسناک‌ترین‌های ژانر خود است.

در شرایطی که یک طوفان بزرگ و ویرانگر در حال نزدیک شدن است، یک شناگر خوش آتیه به نام هیلی وظیفه خود می‌بیند تا برای اطلاع از وضعیت پدرش به خانه خانوادگی گذشته شان برود که ظاهراً در مسیر اصلی طوفان قرار دارد. اما هیلی چیز‌هایی بیشتر از پدرش در خانه قدیمی شان پیدا می‌کند. کروکودیل‌هایی که به نحوی در اثر بالا آمدن سطح آب وارد خانه آن‌ها شده و پس از آنکه آب تمام خانه آن‌ها را در بر می‌گیرد، شرایط برای این پدر و دختر وخیم‌تر نیز می‌شود.

این فیلم نماد داستان ساده و اجرای بی نقص از جانب کارگردان است که بعد از شروع اکشن داستان، لحظه‌ای از تنش آن کاسته نمی‌شود. کروکودیل‌های داستان همواره خطر و تهدیدی ترسناک برای شخصیت‌های داستان هستند و هر بار که سطح آب بالاتر می‌آید، شرایط بیش از پیش به نفع آن‌ها تغییر می‌کند. فیلم باعث می‌شود به این باور برسید که کروکودیل‌ها هر لحظه ممکن است حمله کنند که این موضوع نیز بر تنش داستان می‌افزاید.

برخلاف بسیاری از فیلم‌های ترسناک در مورد تلاش برای بقا، Crawl باعث نمی‌شود که از روی اضطراب و درماندگی به خاطر تصمیمات نادرست شخصیت ها، به سمت صفحه نمایش فریاد بزنید. هیلی شخصیتی توانمند است که تصمیمات هوشمندانه و درستی می‌گیرد و این موضوع باعث می‌شود که او بیش از پیش دوست داشتنی و مهم شده و مخاطب همچنان در اکشن داستان غرق بماند.

۱۰ فیلم ترسناک و پرتنشی که برای همیشه از حیات وحش و طبیعت بیزارتان می‌کنند

۶- The Birds (۱۹۶۳)

در سال ۱۹۶۳، آلفرد هیچکاک به موفقیتی دست یافت که فیلم Birdemic: Shock And Awe نیم قرن بعد در تکرار آن موفق نبود و آن ایجاد تصویری ترسناک از پرندگان بود. فیلم The Birds که تا حدودی بر اساس رمانی به همین نام ساخته شده، در مورد شخصیتی به نام ملانی با بازی تیپی هدرن است که یک زن سرشناس اهل سان فرانسیسکو بوده و در جستجوی یک الهام و اشتیاق تازه به شهر بودگا بی سفر می‌کند.

اما مدت زمان زیادی از ورود او به این شهر کوچک نمی‌گذرد که پرندگان حمله می‌کنند. در حالی که ملانی تصمیم می‌گیرد وقت بیشتری را در شهر بگذراند، حملات پرندگان بیش از پیش خشونت بار و ترسناک شده و در نهایت کل شهر به تسخیر آن‌ها در می‌آید. چیزی که فیلم The Birds را به طور ویژه‌ای جذاب می‌سازد این است که این فیلم هیچ توضیح قابل درکی در مورد منشأ حمله پرندگان نمی‌دهد که باعث گمانه زنی‌های بسیاری در طول سال‌های پس از انتشار فیلم شده است.

برخی گفته اند که این پرندگان را نماد تمایلات و جذابیت جنسی زنانه می‌دانند، زیرا مردم شهر از بی قیدی ملانی در مسائل جنسی ناراضی بوده و پرندگان نیز تا پیش از ورود او به شهر، حمله نکرده اند. اما برخی دیگر این خشونت را استعاره‌ای از ترس‌های در حال ظهور آن زمان در ارتباط با به دوران جنگ سرد می‌دانند. با این وجود، The Birds یک تصور ترسناک از اتفاقی است که می‌تواند رخ دهد اگر طبیعت تصمیم بگیرد به شکل ناگهانی به انسان‌های ناآماده حمله کند.

۱۰ فیلم ترسناک و پرتنشی که برای همیشه از حیات وحش و طبیعت بیزارتان می‌کنند

۵- The Ruins (۲۰۰۸)

در حالی که ام نایت شیامالان در ترسناک نشان دادن گیاهان در فیلم ترسناک محیط زیستی The Happening ناکام ماند، کارتر اسمیت در اقتباس سینمایی خود با نام The Ruins کاری فوق العاده موثر انجام داد. این فیلم که بر اساس رمانی به همین نام نوشته اسکات بی اسمیت ساخته شده در مورد گروهی گردشگر آمریکایی است که پس از دعوت یک گردشگر دیگر وارد یک معبد مایایی در عمق یک جنگل می‌شوند با این امید که برادر او که در یک عملیات حفاری باستان شناسی گم شده را پیدا کنند. با این وجود، ماجراجویی ساده این گردشگران به سرعت به یک کابوس هولناک تبدیل می‌شود وقتی پس از ورود اتفاقی یکی از آن‌ها به تاکستان‌های اطراف معبد، مردم محلی آن‌ها را وادار می‌کنند به بالای معبد بروند.

در شرایطی که اوضاع برای این گردشگران به شدت پرتنش و ناخوشایند می‌شود، در می‌یابند که تاک‌های اطراف سازه گوشتخوار بوده و درک دارند. علاوه بر این، توانایی این درختان در تقلید از هر گونه صدایی باعث می‌شود که نوعی وحشت روانشناختی نیز وارد داستان شود. قبل از احاطه کرده و هضم کردن قربانی ها، این تاک‌ها در ابتدا با این گروه توریست درمانده بازی کرده و از این بازی لذت می‌برند. اتفاقاتی که پس از این کشف ترسناک رخ می‌دهند یک تجربه هولناک است که بسیار تاریک و مملو از خشونت است.

۱۰ فیلم ترسناک و پرتنشی که برای همیشه از حیات وحش و طبیعت بیزارتان می‌کنند

۴- Backcountry (۲۰۱۴)

فیلم Backcountry ساخته آدام مک دونالد در اولین تجربه فیلمسازی اش را باید معادل سینمایی سکانس معروف فیلم The Revenant دانست. در این فیلم ترسناک در مورد حیات وحش، میسی پرگریم و جف روپ نقش زوجی از همه جا بیخبر را بازی می‌کنند که می‌خواهند آخر هفته را در پارک ملی اونتاریو به کمپ زدن بگذرانند. با این وجود، گردشگری رمانتیک آن‌ها با ورود یک مهمان ناخوانده خراب می‌شود. این مهمان نیز کسی نیست جز یک خرس گریزلی گرسنه، غول پیکر و ترسناک. اگر چه مدتی طول می‌کشد تا خرس بار دیگر بازگردد، مک دونالد از همان ابتدا کاری می‌کند که حضور حیوان را حس کنیم.

ردپای خرس و فضولات او که توسط شخصیت‌های داستان رویت می‌شوند، به آن‌ها و همچنین مخاطب این حس و اطلاعات را می‌دهد که خرس همان نزدیکی هاست و از همانجاست که تنش آغاز می‌شود. در این میان، بازی‌های خارق العاده از بازیگران اصلی تصویری از یک زوج ارائه می‌دهد که در سکوت خود از یک فشار و مشکل عاطفی رنج می‌برند.

وقتی که خرس در نهایت خود را نشان می‌دهد، آرامش و صلحی که زوج داستان از آن لذت می‌بردند کنار رفته و نبردی ترسناک و بیرحمانه برای بقا جای آن را می‌گیرد. کشتار و خونریزی موجود در فیلم بسیار بی محابا، بیرحمانه و دیوانه وار است، بدون اینکه نیاز باشد چیز‌هایی بیش از حد لازم به مخاطب نشان داده شود. تماشای این فیلم تجربه‌ای است که شاید بسیاری را برای همیشه از کمپ زدن در دل جنگل و کوه منصرف نماید.

۱۰ فیلم ترسناک و پرتنشی که برای همیشه از حیات وحش و طبیعت بیزارتان می‌کنند

۳- The Hallow

فیلم ترسناک ایرلندی The Hallow به کارگردانی کورین هاردی در مورد یک طبیعت دوست به نام آدام است که به بدترین و خشن‌ترین شکل ممکن یاد می‌گیرد که نباید با طبیعت در بیفتد وگرنه عاقبت بدی در انتظار اوست. این فیلم که حاوی برخی از بهترین جلوه‌های ویژه ژانر خود است، با ورود آدام و همسرش و همچنین پسر تازه متولد شده شان به یک خانه متفاوت در مناطق روستایی ایرلند آغاز می‌شود. او برای تحقیقات زیست شناسی در جنگل‌های منطقه به این منطقه آمده و آنجاست که یک نوع خاص و عجیب از قارچ‌ها را پیدا می‌کند.

علیرغم هشدار‌های بسیاری که از جانب مردم محلی دریافت می‌کند مبنی بر اینکه از ورود به جنگل خودداری کند، آدام ادعای آن‌ها را تنها نتیجه باور به خرافات می‌داند، قضاوتی که در نهایت مشخص می‌شود اشتباه بوده است. با نادیده گرفتن هشدارها، آدام باعث خشم یک موجود ترسناک غیرقابل توقف می‌شود که یک موجود علاقمند به دزدیدن نوزادان بوده و برای گرفتن نوزاد خانواده از آن‌ها دست به هر کاری می‌زند.

از آنجاست که فیلم The Hallow به یک تقلای تکان دهنده برای بقا تبدیل می‌شود، جایی که خانه آدام و زنش مورد هجوم موجودات مرموز قرار می‌گیرد. در این میان، آدام پس از ابتلا به یکی از قارچ‌های ترسناک جنگل به موجودی هولناک تبدیل می‌شود. با سکانس‌های پرتنش و پراضطراب متعدد، غم انگیزی مالیخولیایی خاصی در این فیلم وجود دارد، جایی که خانواده داستان با سرنوشتی اجتناب ناپذیر و به شدت تاریک روبرو می‌شوند.

۱۰ فیلم ترسناک و پرتنشی که برای همیشه از حیات وحش و طبیعت بیزارتان می‌کنند

۲-The Blair Witch Project (۱۹۹۹)

افراد زیادی هستند که باور دارند گشت و گذار در فضا‌های روستایی باعث ایجاد یک تجربه خوشایند می‌شود و کمپ زدن در دل جنگل در طول شب نیز یک تفریح بسیار جذاب است. شاید چنین باوری بدین خاطر باشد که آن‌ها تاکنون فیلم The Blair Witch Project را ندیده اند، یک فیلم ترسناک کلاسیک با بودجه اندک که نقش مهمی در یاد دادن این درس به مخاطبان داشت که جنگل می‌تواند یک مکان بسیار ترسناک باشد. داستان فیلم در مورد سه دانشجوی فیلمسازی است که به جنگلی انبوه در اطراف شهر بورکیتسویل در مریلند رفته تا یک باور فولکلور در مورد جادوگر بلر را بررسی کنند.

جای تعجب ندارد که خیلی زود مشخص می‌شود تلاش برای پیدا کردن این جادوگر ترسناک در جنگل ایده خوبی نبوده است. مدت زیادی از آغاز ماجراجویی این سه دوست نمی‌گذرد که گروه صدا‌های عجیب و ترسناکی را در بیرون از چادرهایشان شنیده و در ادامه اشیاء ترسناکی را پیدا می‌کنند. علاوه بر این، شرایط آن‌ها بدتر می‌شود وقتی که نقشه باارزشی که همراه داشته اند به شکلی عجیب گم می‌شود.

با بودجه‌ای اندک و فیلمبرداری که توسط خود بازیگران فیلم صورت می‌گیرد، فیلم The Blair Witch Project حس واقعی و رئالیسم را در ماجرا‌های به تصویر کشیده شده می‌دمد، تا جایی که مخاطب نیز باور می‌کند اتفاقات داستان کاملاً واقعی و مستند هستند. در حالی که دیگر فیلم‌های مشابه مانند The Ritual و The Forest به همین شکل به وحشت‌های پنهان در میان درختان اشاره دارند، هیچ فیلمی نتوانسته به تنش سوزاننده این فیلم نزدیک شود.

۱۰ فیلم ترسناک و پرتنشی که برای همیشه از حیات وحش و طبیعت بیزارتان می‌کنند

۱- Jaws (۱۹۷۵)

وقتی پای فیلم‌های ترسناک در مورد حیات وحش و جانوران به میان می‌آید، هیچ حیوانی نمی‌توانند ترسناک‌تر و موفق‌تر از کوسه باشد. این آبزی دندان دار برای دهه‌ها ستاره فیلم‌های ترسناک بسیاری بوده است و فیلم‌هایی مانند he Shallows, The Reef, Open Water و Deep Blue Sea تنها تعداد محدودی از فیلم‌های ترسناک هستند که نقش اصلی آن‌ها را کوسه‌ها بازی می‌کنند. البته اگر به خاطر پدربزرگ ژانر کوسه‌ای نبود هیچ یک از این فیلم‌های ترسناک و قوی را نداشتیم. فیلم Jaws به کارگردانی استیون اسپیلبرگ، فیلمساز برنده سه جایزه اسکار، در تابستان ۱۹۷۵ منتشر شد، فیلمی که باعث شد نسل‌های زیادی از سینمارو‌ها از آب و شنا کردن در دریا واهمه داشته باشند.

این فیلم که بر اساس رمانی نوشته پیتر بنچلی ساخته شده، در مورد یک شهر ساحلی توریستی است که به قتلگاه یک کوسه سفید غول پیکر تبدیل می‌شود. در حالی که گردشگران محلی و خارجی یکی پس از دیگری طعمه این کوسه می‌شوند، رییس پلیس محلی (روی اشنایدر) مسئولیت شکار این کوسه را بر عهده می‌گیرد در حالی که یک زیست شناس دریایی (ریچارد دریفوس) و یک شکارچی کوسه (رابرت شاو) قرار است به او کمک کنند.

بزرگ‌ترین نقطه قوت فیلم Jaws که با تعلیقی استادانه ساخته شده، سوء استفاده فیلم از ترس مخاطب از ناشناخته هاست. مخاطب نمی‌داند که چه چیزی ممکن است در زیر امواج پرسه زده و در آستانه حمله باشد، در حالی که یک کوسه آدمخوار تنها یک گزینه احتمالی است.

منبع: روزیاتو

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید