کشف سلاح مقدس ۴۵۰۰ ساله با حکاکی‌های ببر

کشف سلاح مقدس ۴۵۰۰ ساله با حکاکی‌های ببر

باستان‌شناسان یک سلاح آیینی ۴۵۰۰ ساله را حین حفاری‌هایشان در شهر ووکسیِ چین در استان جیانگسو کشف کرده‌اند که تصاویری از ببر روی آن حکاکی شده است.

کد خبر : ۱۲۸۷۵۳
بازدید : ۹۰۹۲

فرادید | این دست‌سازه یک سلاح آیینی تبرشکل از دوره‌ی فرهنگ لیانگجو است؛ یکی از پیشرفته‌ترین فرهنگ‌های نوسنگی چین که حدود ۳۳۰۰ پیش از میلاد در دلتای رود یانگ‌تسه ظهور کرد. لیانگجو در یک مرکز شهری منطقه‌ای در لیانگجو متمرکز بود که نخستین بار سال ۱۹۳۶ کشف شد. شاید سیل و طغیان عظیم رود به واسطه زهکشی ضعیف در زمین‌های کم‌ارتفاع مردم لیانگجو را وادار کرد پایتخت و خانه و کاشانه شان را ترک کنند و این کار موجب از هم پاشیدن کل تمدن لیانگجو در سال ۲۳۰۰ پیش از میلاد شد.

به گزارش فرادید؛ حالا باستان‌شناسان ۳۲۹ ابزار سنگی را در سایت باستان‌شناسی دینگِنگ در شهر ووکسی کشف کرده‌اند، همینطور ۷۳ نوک پیکان سنگی و استخوانی و چندین دست‌سازه از جنس سرامیک و یشم. چشمگیرترین اکتشاف آن‌ها یک تبر سنگی ۴۵۰۰ ساله است که تصاویری از ببر در هر دو سوی آن حکاکی شده است. همینطور الگو‌هایی از ابر‌ها و پرندگان نیز در این حکاکی‌ها به چشم می‌خورد.

کشف سلاح آیینی ۴۵۰۰ ساله با حکاکی‌های ببر

این تبر روی یک سکوی قربانی پیدا شده و حاوی شواهدی از سایش و فرسودگی است که به عقیده محققان نشاندهنده‌ی این است که احتمالاً از آن برای اهداف آیینی در جریان مناسک خاصی استفاده می‌شده و بیشتر نماد قدرت بوده تا سلاحی برای نبرد!

لیو بائوشان، رئیس موسسه آثار فرهنگی و باستان‌شناسی ووکسی می‌گوید الگو‌های روی این تبر با ابزار سنگی بسیار سخت‌تری حک شدند و نخستین نمونه از یک تبر سنگی با طرح ببر هستند که در این منطقه کشف شده است.

مترجم: زهرا ذوالقدر

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید