۵ نکته مهم برای پخت حلیم بازاری در منزل

۵ نکته مهم برای پخت حلیم بازاری در منزل

حلیم یکی از غذاهای خوشمزه و سنتی ایرانی است که بسیار مقوی و پر خاصیت است و معمولا برای افطار ماه رمضان تهیه می‌شود.

کد خبر : ۱۲۸۹۴۲
بازدید : ۵۲۵۴

فرادید | حلیم یا گندم یکی از غذا‌های سنتی خاورمیانه محسوب می‌شود که در زبان عربی به آن هریسه می‌گویند و برای تهیه آن از گندم، گوشت و روغن استفاده می‌شود. روش طبخ حلیم هم مانند بسیاری از غذا‌ها در طول زمان دچار تغییر شده است.

به گزارش فرادید، در گذشته حلیم را با گوشت استخوان‌دار و همراه با گندم پوست نکنده و گاه حبوباتی مثل نخود می‌پختند. مشهور است که اولین بار اهالی جاسب از توابع استان مرکزی بودند که هلیم را به شکل امروزی طبخ کردند؛ یعنی پوست گندم را گرفتند و گوشت را از استخوان جدا کردند و این دو را آنقدر کوبیدند تا لعاب‌دار و کش‌دار شود.

این غذای خوشمزه و مقوی معمولا برای وعده صبحانه استفاده می‌شود؛ اما هلیم در ماه مبارک رمضان یک افطاری بسیار محبوب و مقوی برای روزه داران است و می‌توان گفت پای ثابت سفره افطار و سحر محسوب می‌شود.

در ادامه این مطلب طرز تهیه حلیم خانگی به صورت مرحله به مرحله همراه با نکات مهم و فوت و فن‌های مربوط به طبخ آن تقدیم به شما کاربران گرامی خواهد شد.

مواد لازم

گندم پوست کنده: ۳ لیوان
گوشت گوسفندی (یا گوساله): ۲۵۰ گرم
شکر: به میزان لازم
آب: حدود ۲۰ لیوان
نمک: ۱ قاشق مرباخوری
پیاز: ا عدد
پودر دارچین: به میزان لازم
روغن: به میزان لازم
کنجد برای تزیین: به میزان لازم

طرز تهیه حلیم بازاری در منزل + نکات مهم پخت حلی

۵ نکته مهم برای پخت هلیم بازاری در منزل

۱ـ ابتدا گندم‌های پوست کنده را چند آب بشویید تا کاملا پاک و تمیز شوند؛ سپس گندم را به مدت ۱۲ ساعت خیس بدهید. برای تهیه حلیم حتما لازم است که از گندم پوست کنده استفاده کنید.

۲ـ برای شروع پخت حلیم گندم‌های خیس خورده را آبکش کنید و داخل یک قابلمه مناسب بریزید. آب را همراه با نمک به آن اضافه کنید و قابلمه را روی شعله ملایم اجاق گاز بگذارید تا گندم‌ها کم کم بپزند. حدود سه تا چهار ساعت زمان لازم است تا گندم‌ها کاملا پخته و له شوند. طی این مدت هرچند وقت یکبار درب قابلمه را بردارید و گندم‌ها را هم بزنید تا ته نگیرند.

۳ـ گوشت را داخل یک قابلمه دیگر بریزید و یک عدد پیاز پوست کنده را همراه با دو لیوان آب به آن اضافه کنید. قابلمه را روی اجاق گاز بگذارید تا آب جوش بیاید؛ سپس شعله را کم کنید و درب قابلمه را بگذارید تا گوشت کم کم بپزد و له شود. برای تهیه حلیم می‌توانید از گوشت گوساله، گوسفند و حتی گوشت بوقلمون استفاده کنید؛ ولی استفاده از گوشت گوسفند برای تهیه حلیم رایج‌تر است و طعم و مزه بهتری خواهد داشت.

۴ـ بعد از اینکه گندم‌ها کاملا پختند، با گوشتکوب دستی یا گوشتکوب برقی گندم‌ها را بزنید تا کاملا له و لعاب‌دار شوند. گوشت‌های پخته شده را ریش ریش کنید و به گندم‌های له شده اضافه کنید. آب گوشت را صاف و به هلیم اضافه کنید. دوباره با گوشتکوب دستی به مدت ده دقیقه دیگر مخلوط گوشت و گندم را بزنید تا کاملا له و کش‌دار شوند.

۵ـ دوباره قابلمه محتوی حلیم را روی اجاق گاز بگذارید و حرارت را کم کنید. حدود نیم ساعت دیگر زمان بدهید تا حلیم جا بیفتد. در این مرحله باید مدام حلیم را هم بزنید تا ته نگیرد. بعد از این مدت زمان حلیم شما آماده سرو است. حلیم آماده شده را داخل ظرف مورد نظر بکشید و روغن داغ را همراه با دارچین، شکر و کنجد روی آن بریزید و میل کنید. نوش جان.

۱
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید