چطور در سال ۱۴۰۲ بورس سود کنیم؟

چطور در سال ۱۴۰۲ بورس سود کنیم؟

برای سرمایه گذاری در بورس و کسب سود از آن دو روش وجود دارد. روش اول سرمایه گذاری مستقیم در بورس و روش دوم سرمایه گذاری غیر مستقیم در آن است. هر کدام از این روش‌ها مزایا و معایب خاص خود را دارند. در ادامه بیشتر در این مورد توضیح می‌دهیم و خواهیم دید با این روش‌ها چطور در بورس سود کنیم.

کد خبر : ۱۲۹۶۹۲
بازدید : ۲۷۰۵

تورم عامل اصلی کاهش قدرت خرید خانوارها در جامعه است. در سال‌های اخیر نیز این تورم چشمگیر بوده است. برای این که بتوان با تورم مقابله کرد، باید سرمایه گذاری خوبی انجام داد. در غیر این صورت، ارزش وجوه نقدی که در دست خانوارها است، روز به روز کاهش می‌یابد و در نتیجه، قدرت خرید آنان دچار فرسایش می‌شود. برخی از افراد بازار سهام را برای سرمایه گذاری معرفی می‌کنند.

این بازار در بلندمدت از سایر بازارها سوددهی بالاتری داشته است. سوالی که وجود دارد این است که چگونه در این بازار سرمایه گذاری کنیم؟ چطور در بورس سود کنیم؟ و چگونه با پول کم سرمایه گذاری کنیم ؟ در ادامه می‌خواهیم به بررسی این موضوع مهم در سرمایه گذاری بپردازیم.

روش‌های سرمایه گذاری در بورس

برای سرمایه گذاری در بورس و کسب سود از آن دو روش وجود دارد. روش اول سرمایه گذاری مستقیم در بورس و روش دوم سرمایه گذاری غیر مستقیم در آن است. هر کدام از این روش‌ها مزایا و معایب خاص خود را دارند. در ادامه بیشتر در این مورد توضیح می‌دهیم و خواهیم دید با این روش‌ها چطور در بورس سود کنیم.

روش اول: سرمایه گذاری مستقیم در بورس

سرمایه گذاری مستقیم در بازار اوراق بهادار به این معنی است که فرد سرمایه گذار با داشتن کد بورسی و با استفاده از یکی از کارگزاری‌ها شروع به معامله سهام شرکت‌هایی که در بورس عرضه شده‌اند، می‌کند. اما این روش دارای ریسک است. زیرا هر فردی دانش اقتصادی و معاملاتی بالایی برای سرمایه گذاری در سهام را ندارد. به همین دلیل ممکن است بسیاری از افراد نقطه ورود و خروج از یک سهم را نتوانند به درستی بررسی کنند. با توجه به این موضوعات، در روش مستقیم پاسخ این که چطور در بورس سود کنیم، آن است که دانش و وقت گذاشتن برای تحلیل بورس و شرکت‌های آن را بالا ببریم. افزایش دانش در خصوص تحلیل بنیادی و تکنیکال از جمله ملزومات برای کسب سود در روش مستقیم است.

روش دوم: سرمایه گذاری غیر مستقیم در بورس

روش دیگری که برای سرمایه گذاری در بورس وجود دارد، روش سرمایه گذاری غیر مستقیم است. سرمایه گذاری غیرمستقیم به این صورت است که فرد سرمایه گذار بجای این که خود به صورت مستقیم شروع به معامله سهام شرکت‌های ارائه شده در بورس کند، در صندوق‌های سهامی که بیشتر دارایی آن‌ها را سهام تشکیل می‌دهد، سرمایه گذاری می‌کند. این صندوق‌ها دارای مدیران خبره‌ای هستند که به صورت تخصصی بازار را بررسی می‌کنند و در زمان مناسب اقدام به تغییر پورتفوی صندوق می‌کنند. به همین دلیل کسانی که دارای دانش اقتصادی و معاملاتی کمی هستند و زمان لازم برای بررسی و رصد بازار را ندارند، می‌توانند در این صندوق‌ها سرمایه گذاری کنند. از جمله این صندوق‌ها می‌توان به صندوق آهنگ سهام کیان و صندوق آوای سهام کیان اشاره کرد.

سرمایه گذاری مستقیم بهتر است یا غیرمستقیم؟

برای پاسخ به این سوال باید ابتدا بدانیم شناخت خوبی از بازار داریم یا نه. علاوه بر این، نگاهی به بازدهی صندوق‌های مناسب و مقایسه آنها با شاخص بورس می‌تواند کمک خوبی به ما کند. بگذارید به دو سال و نیم قبل برگردیم. شاخص کل بازار بورس در تاریخ 19 مرداد سال 1399 در اوج خود قرار گرفت و عدد شاخص کل در این تاریخ به 2 میلیون و 78 هزار واحد رسید و پس از آن با افت چشمگیری روبرو شد. شاخص کل در تاریخ 3 خرداد سال 1400 تا عدد یک میلیون و 95 هزار هم پایین رفت. در این بازه زمانی، یعنی بین 19 مرداد سال 99 تا 2 خرداد 1400 شاخص کل 47 درصد کاهش داشته است. این در حالی است که در فروردین سال 1402 شاخص کل سقف قبلی که در سال 1399 تجربه کرده بود را شکست و در روز 19 فروردین به عدد 2 میلیون و 202 هزار واحد رسید. در نتیجه شاخص کل از خرداد 1400 تا فروردین 1402 بیش از 101 درصد رشد داشته و به عبارتی دو برابر شده است. اما چطور در بورس سرمایه گذاری کنیم که بتواند بازدهی بالاتری داشته باشد؟

نگاهی به بازدهی صندوق آهنگ کیان

حالا اجازه دهید به دو صندوق سهامی بپردازیم و بازده قیمتی آنها را در همان دوره بالا بررسی کنیم. قیمت هر واحد از صندوق سرمایه گذاری آهنگ سهام کیان در تاریخ 19 مرداد 1399 که شاخص کل بازار به سقف رسیده بود، تقریبا 1 میلیون و 981 هزار تومان بود. اما قیمت هر واحد آن در تاریخ 3 خرداد 1400 که شاخص کل بازار به کف رسید، حدود یک میلیون و 221 هزار تومان را تجربه کرد. با توجه به این اعداد، در این بازه زمانی ارزش هر واحد از صندوق سرمایه گذاری آهنگ سهام کیان تقریبا 38 درصد کاهش داشته است. اگر بازدهی این صندوق را با شاخص کل در این بازه زمانی مقایسه کنیم، حدودا 9 درصد کمتر از شاخص کل کاهش داشته است. اما در روند رشدی چطور؟ آیا همچنان این صندوق بهتر از شاخص کل بوده است؟

قیمت هر واحد از صندوق سرمایه گذاری آهنگ سهام کیان در تاریخ 19 فروردین 1402 به 3 میلیون و 76 هزار تومان رسیده است. به این ترتیب، از خرداد سال 1400 تا فروردین 1402 هر واحد از این صندوق تقریبا 152 درصد رشد داشته است که بسیار بهتر از شاخص کل محسوب می‌شود. این موضوع نشان دهنده آن است که صندوق‌های سهامی معتبر در زمان سوددهی از شاخص کل بیشتر رشد می‌کنند و در هنگام کاهش بازار کمتر از شاخص کل کاهش می‌یابند.

نگاهی به سودآوری صندوق آوای کیان

هر واحد از صندوق سرمایه گذاری آوای سهام کیان در بازه زمانی مرداد 1399 تا خرداد 1400 حدودا 30 درصد کاهش داشته است. اما از خرداد 1400 تا فروردین سال 1402 قیمت هر واحد از آن حدود 117 درصد رشد را تجربه کرده است. در نتیجه می‌توان دریافت که صندوق سرمایه گذاری آوای سهام کیان در زمان رشد بازار بهتر از شاخص کل رشد کرده است و در زمان کاهش بازار کمتر از شاخص کل کاهش داشته است. همین نکته است که سرمایه گذاری در صندوق‌ها را مورد توجه کرده است. به این ترتیب در پاسخ چطور در بورس سود کنیم، می‌توانیم صندوق های سرمایه گذاری معتبر را به عنوان یک گزینه معتبر معرفی کنیم.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید