آینده نامعلوم فناوری خودران؛ فاصله نجومی رویا تا واقعیت!

آینده نامعلوم فناوری خودران؛ فاصله نجومی رویا تا واقعیت!

رقابت بر سر تولید جدیدترین و بهترین خودرو‌های خودران، یکی از پربازدیدترین اخبار چندسال گذشته این صنعت بوده است. در ابتدا خودروسازان ادعا می‌کردند که طی آینده نزدیک رانندگی از فهرست توانایی‌های انسان حذف خواهد شد، چرا که خودرو‌های خودران می‌توانند بدون نیاز به راننده تمامی فعالیت‌ها را انجام دهند.

کد خبر : ۱۳۰۱۲۴
بازدید : ۱۳۴۱

خودروسازان ادعا می‌کردند که طی آینده نزدیک رانندگی از فهرست توانایی‌های انسان حذف خواهد شد، اما ظاهرا این مسئولیت به سادگی قابل حذف نباشد.

رقابت بر سر تولید جدیدترین و بهترین خودرو‌های خودران، یکی از پربازدیدترین اخبار چندسال گذشته این صنعت بوده است. در ابتدا خودروسازان ادعا می‌کردند که طی آینده نزدیک رانندگی از فهرست توانایی‌های انسان حذف خواهد شد، چرا که خودرو‌های خودران می‌توانند بدون نیاز به راننده تمامی فعالیت‌ها را انجام دهند.

با این حال به نظر می‌رسد که اکنون نظر کارشناسان مخالف این گفته در حال برنده شده است، چرا که شرکت‌های اتومبیل‌سازی فعالیت‌های خود در زمینه خودرو‌های خودمختار را متوقف کرده‌اند.

یکی از بزرگترین پروژه‌های توسعه خودرو‌های خودران توسط فورد هدایت می‌شد. ماه گذشته این شرکت آمریکایی آزمایش خودرو‌های خودمختار سطح چهارم خود را در ایالات متحده متوقف کرد. بنابر اعلام فورد، برنامه تولید این اتومبیل‌ها در بلندمدت برای شرکت هیچ‌گونه سودآوری نخواهد داشت.

خودروساز بزرگ آمریکایی تصمیم گرفته است تا به جای تولید اتومبیل‌های کاملا خودمختار، بر توسعه فناوری‌های نسل سوم که نیمه خودمختار هستند تمرکز کند. سایر خودروسازان حتی برند‌های چینی نیز تصمیم گرفته‌اند تا به جای تحقیق و توسعه اتومبیل‌های بدون راننده، سیستم‌های خودران سطح دوم یا L۲ پلاس را توسعه دهند.

آشنایی با سیستم L۲ پلاس

آینده نامعلوم فناوری خودران؛ فاصله نجومی رویا تا واقعیت!

خودرو‌های خودران و سیستم‌های خودمختار براساس تعریف توسط انجمن مهندسین خودرو (SAE)، پنج سطح دارند که از یک تا پنج شماره گذاری می‌شوند. سطح دوم این رده بندی حداقل میزان استقلال یک خودرو در هدایت خودش است. اگر به سطح سوم صعود کنیم، کنترل خودرو به صورت کامل در اختیار وسیله نقلیه خواهد بود و راننده دخالتی در راندن آن نخواهد داشت؛ بنابراین سطح دوم بالاترین سطح دستیار‌های کمکی راننده پیش از استقلال کامل وسیله نقلیه است.


خودروسازان طی مدت اخیر سطح رانندگی خودکار L۲ پلاس را معرفی کرده‌اند که عملکرد بهتری نسبت به سطح دوم پایه دارد. البته این سطح‌بندی توسط انجمن مهندسین خودرو به رسمیت شناخته نمی‌شود و تنها یک ترفند تجاری است. هدف از ارائه سیستم‌های رانندگی خودران سطح ۲ پلاس، برقراری تعادل میان خودرو‌های خودران واقعی و اتومبیل‌های امروزی است به نحوی که استفاده از فناوری سودآور باشد؛ بنابراین خودروسازان بزرگ تمایل دارند به جای توسعه فناوری‌های جدید و گران‌قیمت که در بلندمدت به سودآوری می‌رسند، فناوری‌های فعلی را بهبود دهند و در اتومبیل‌ها استفاده کنند تا سود بیشتری به جیب بزنند.

حتی اخیرا اولیور بلوم رییس گروه فولکس واگن از فناوری خودکار L۲++ صحبت به میان آورد؛ بنابراین تا مدت‌های مدید همچنان انسان‌ها کنترل اتومبیل‌ها را برعهده خواهند داشت.

پلاس در خودرو‌های خودران سطح دو

آینده نامعلوم فناوری خودران؛ فاصله نجومی رویا تا واقعیت!

ممکن است برای شما این سوال پیش آمده باشد که سطح L۲ پلاس چه تفاوتی با سطح L۲ معمولی دارد. در خودرو‌هایی که به دستیار‌های رانندگی سطح ۲ مجهز هستند، آپشن‌هایی همچون کروز کنترل تطبیقی و رادار نگهدارنده بین خطوط هدایت خودکار اتومبیل را برعهده دارند.

کروز کنترل تطبیقی سرعت خودرو را حفظ می‌کند، در حالی که رادار نگهدارنده بین خطوط اتومبیل شما را در مسیر نگه می‌دارد. برای استفاده از این دو سیستم و راه‌اندازی سطح دوم خودمختاری اتومبیل، نیاز است تا راننده دستان خود را روی فرمان نگه دارد. اگر دستان خود را از روی فرمان بردارید، خودرو با اعلام بوق هشدار از شما خواهد خواست تا دستان خود را روی فرمان نگه دارید.

تمام آن چیزی که سیستم خودمختار سطح ۲ پلاس به شما ارائه می‌دهد، حذف این الزام است. سیستم خودمختار سطح ۲ پلاس الزام نگه داشتن دست‌ها روی فرمان را حذف می‌کند و به جای آن از طریق ارتباط با چشمان و مغز راننده، هدایت خودرو‌های خودران را انجام می‌دهد. تا زمانی که به عملیاتی همچون تغییر مسیر یا فعال سازی آپشن‌های خودرو نیازی نباشد، راننده می‌تواند فرمان خودرو را به حال خود رها کند. اتومبیل خودران سطح L۲ پلاس با بررسی چشمان راننده، میزان توجه او به مسیر پیش رو را اندازه‌گیری می‌کند.

سطح دو پلاس، قانونی در آمریکا و غیرقانونی در اروپا

اما انجام چنین کاری در اروپا و بریتانیا غیرقانونی است. مقررات شماره ۷۹ کمیسیون اقتصادی اروپا (UNECE)، بیان می‌کند که رانندگان باید هنگام رانندگی دست خود را روی فرمان نگه داشته باشند. هیچ شرکتی حتی تسلا تاکنون به دنبال دور زدن این قانون نبوده است. با این حال یوروانکپ در حال همکاری با خودروسازان است تا استفاده از خودرو‌های خودران سطح ۲ پلاس در اروپا قانونی شود.


در همین حال شرکت‌های خودروسازی آمریکایی موفق شده‌اند تا از این راه درآمد هنگفتی را کسب کنند. فورد سیستم بلوکروز و جنرال موتورز سیستم سوپرکروز را به عنوان دستیار‌های رانندگی سطح L۲ پلاس خود معرفی کرده‌اند. این دو شرکت از مشتریان خود بابت فعال‌سازی آپشن‌های خودمختار، هزینه‌ای را بابت اشتراک ماهانه کسر می‌کنند.

در حال حاضر حدود ۶۵ هزار راننده از سیستم بلوکروز فورد استفاده می‌کنند و ماهانه ۶۰۰ دلار را بابت فعال‌سازی آن می‌پردازند. علاوه بر این دو شرکت، بی ام و، نیو و ایکس پنگ نیز هم‌اکنون اشتراک‌های سطح L۲ پلاس را در خودرو‌های خودران خود ارائه می‌دهند.

منبع: دیجیاتو

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید