(ويدئو) غاری عجیب در ایران که شما را می‌بلعد؛ با گودال خوف آشنا شويد!

(ويدئو) غاری عجیب در ایران که شما را می‌بلعد؛ با گودال خوف آشنا شويد!
کد خبر : ۱۳۰۲۶۳
بازدید : ۳۳۱۲

غار «پراو» را خطرناک‏ترین، مرگبارترین و خشن‌ترین غار ایران می‌نامند. اما چرا؟

این غار در ۱۲ کیلومتری شمال شرقی کرمانشاه و بین دو کوه طاق بستان و بیستون و روستای چالابه قرار دارد و به این دلیل لقب خطرناک‌ترین غار ایران را گرفته که تا به حال ۵ نفر در راه کشف این غار جان خود را از دست دادند.

پرآو به چه معناست؟

پرآو یا پرو در زبان محلی معنای پرآب می‌دهد. آب جاری که در میان غار پرآو جریان دارد از ذوب شدن یخچال‌های زیرزمینی به وجود آمده است. در انتهای غار یک حوضچه با عمق ۳ متر وجود دارد که دمای آب آن سرد و حدود یک درجه است.

معروفیت غار پرآو در چیست؟

غار پرآو به گودال خوف شهرت دارد، زیرا یک غار عمودی و سرد است که برای رسیدن به آن باید تا ارتفاع ۳۰۵۰ متری کوه بالا رفت. همچنین به این غار، «اورست غار‌های جهان» هم می‌گویند، چون تا ۴۰ سال قبل به عنوان بزرگترین غار عمودی شناخته می‌شد که البته بعدا با اکتشافات بیشتر، غار‌های بلندتری در دنیا پیدا شد. اما هنوز هم غار پرآو به دلیل وجود دهانه اش در ارتفاع ۳۰۰۰ متری از سطح دریا بالاترین سطح دریا در جهان را به خودش اختصاص داده است.

برای اولین بار انگلیسی‌ها غار پرآو را پیمودند و بعد از آن لهستانی‌ها بودند که به انتهای غار رسیدند، ولی فتح غار تا سال‌ها برای ایرانی‌ها مثل صندوق دربسته باقی مانده بود تا اینکه در سال ۱۳۷۰ برای اولین بار، تیم کانون کوهنوردان کرمانشاه موفق به پیمایش غار پرآو شد بعد از این فتح، تلاش‌های زیادی انجام شد که متاسفانه تعدادی هم جان خودشان را در این راه از دست دادند و ایرانی‌ها به این غار لقب غار قاتل را دادند.

منبع: پارسينه

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید