چطور از یبوست کودک جلوگیری کنیم؟

چطور از یبوست کودک جلوگیری کنیم؟

یبوست در نوپایان ممکن است با درد شکم، آروغ زدن یا دل‌پیچه بروز کند. ممکن است نشانه‌های نگهداشتن مدفوع مانند فشار آوردن دندان‌ها، فشار دادن پا‌ها روی هم یا قرمز شدن صورت را مشاهده کنید.

کد خبر : ۱۳۰۴۲۸
بازدید : ۵۸۵۴

یبوست می‌تواند برای نوپایان واقعا آزارنده باشد و شما به عنوان والدین می‌توانید به رفع این ناراحتی کودکتان کمک کنید.

نوپایان ممکن است گاه به گاه دچار یبوست شوند و مدفوع‌های سفتی پیدا کنند که دفع آن دردناک است. تا ۲۰ درصد از نوپایان در زمانی از این دوره زندگی دچار ییوست می‌شوند. یک نوپای دچار یبوست به طور معمول کمتر از دو بار در هفته دفع دارد. با عمل به رشته‌ای از توصیه‌ها می‌توانید به کودکتان کمک کنید اجابت مزاح راحتی داشته باشد و از یبوست او در آینده پیشگیری شود.

علل یبوست نوپایان

یبوست نوپایان می‌تواند علل متفاوتی داشته باشد، از جمله:

نگهداشتن مدفوع: نوپایان ممکن است به علت سرگرم بودن به بازی یا اشتغالات دیگر، به علت دور بودن از خانه یا به علت ترس از دفع دردناک با توجه به سابقه قبلی یبوست خودشان را نگهدارند.

آموزش اجابت مزاج: اگر سن کودک کمتر از حدی است که آموزش دفع در توالت به او آغاز شده باشد، ممکن است مدفوعش را نگهدارد.

تغییر روند معمول: هر تغییر روند معمول مانند مسافرت، استرس، آب و هوا و رفتن به مدرسه می‌تواند به یبوست کودک نوپا بینجامد.

داروها: برخی از دارو‌هایی که برای کودک تجویز می‌شوند، می‌توانند یبوست ایجاد کنند.

آلرژی به شیر گاو: هر آلرژی به شیر گاو یا مصرف بیش از حد فراورده‌های لبنی می‌تواند باعث یبوست شود.

سابقه خانوادگی: یک عامل ژنتیکی یا محیطی ممکن است باعث یبوست شده باشد.

بیماری‌های دیگر: ندرتا ممکن است یک بیماری زمینه‌ای باعث یبوست کودکم نوپا شود.

علائم یبوست نوپایان

یبوست در نوپایان ممکن است با درد شکم، آروغ زدن یا دل‌پیچه بروز کند. ممکن است نشانه‌های نگهداشتن مدفوع مانند فشار آوردن دندان‌ها، فشار دادن پا‌ها روی هم یا قرمز شدن صورت را مشاهده کنید.

بی‌اختیاری مدفوعی یا encopresis می‌تواند یکی از علائم یبوست باشد. بی‌اختیاری مدفوعی ممکن است باعث نگرانی کودکان و والدین‌شان شود، چرا که شبیه به اسهال ناشی از عفونت‌ها است. اما در واقع بی‌اختیاری مدفوعی در این وضعیت به علت این است که بدن کودک می‌خواهد حجم زیادی از مدفوع را تخلیه کند.

یک علامت دیگر یبوست نوپایان شقاق یا فیسور مقعد است. این عارضه هنگامی ایجاد می‌شود که پوست دور مقعد در نتیجه عبور مدفوع پوست دور مقعد دچار پارگی‌های کوچک می‌شود. شقاق مقعد ممکن است باعث خونریزی‌های اندکی شود که والدین هنگام پاک کردن کودک با دستمال توالت متوجه آن می‌شوند.

بالاخره یک نشان دیگر باقیماندن رشته‌ها یا قطعاتی از مدفوع در لباس زیر کودک است که هنگام بیرون دادن گاز از مقعد خارج شده‌اند.

چطور از یبوست کودک جلوگیری کنیم؟

دادن مرتب میوه و سبزی به کودک می‌تواند فیبر‌های خوراکی کافی را به او برساند و اجابت مزاج طبیعی را ایجاد کند.

همچنین باید اطمینان حاصل کرد که کودک آب کافی می‌نوشد.

تشویق انجام فعالیت‌های جسمی نیز به دفع راحت‌تر مدفوع کمک می‌کند.

دارو‌های ملینی بدون نسخه‌ای هم در دسترس هستند که به دفع راحت‌تر مدفوع کمک می‌کنند، از جمله ملین‌های اسموتیک یا نرم‌کننده که با جذب آب به درون روده باعث نرم شدن مدفوع و دفع ساده‌تر آن می‌شوند. البته بهتر است قیل از دادن این ملین‌ها به کودک با پزشک او مشورت کنید تا درباره دوز مصرفی و مدت مصرف آن‌ها شما را راهنمایی کند. پزشک ممکن است توصیه کند پس از یک دوره به اصطلاح «پاکسازی» اولیه دادن این دارو‌ها برای مدتی ادامه یابدم هدف این است که کودک بتواند به طور مرتب و بدون درد اجابت مزاج انجام دهد.

یبوست ندرتا به صورت یک وضعیت اضطراری پزشکی در می‌آید. اما اگر با تب، استفراغ یا درد شکم و راست‌ورده همراه باشد که برای بیش از یک ساعت طول کشیده باشد، باید کودک فورا به نزد دکتر ببرید.

منبع: همشهری آنلاین

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید