دلار ویترینی در بازار ارز

دلار ویترینی در بازار ارز

نرخ شاخص ارزی در واپسین روز‌های نخستین ماه سال دچار افت دما شد و به نیمه کانال ۵۰ هزار تومانی رسید. این در حالی است که روز گذشته دوازدهمین روز متوالی حضور نرخ این ارز در بازه قیمتی ۲ کانال ۵۰ و ۵۱ هزار تومانی بود.

کد خبر : ۱۳۰۴۵۷
بازدید : ۳۰۷۲

بررسی‌های به‌عمل‌آمده حاکی از آن است که برخی از صرافی‌ها تنها اقدام به نرخ‌دهی برای معاملات توافقی می‌کنند و ارزی برای فروش به متقاضیان ندارند. همین امر سبب شده است فعالان بازار نرخ‌های منتشرشده از جانب این بنگاه‌های معاملات ارزی را «ویترینی» بخوانند. روز گذشته نرخ دلار در معاملات آزاد نیز نسبت به روز شنبه کاهشی بود.

نرخ شاخص ارزی در واپسین روز‌های نخستین ماه سال دچار افت دما شد و به نیمه کانال ۵۰ هزار تومانی رسید. این در حالی است که روز گذشته دوازدهمین روز متوالی حضور نرخ این ارز در بازه قیمتی ۲ کانال ۵۰ و ۵۱ هزار تومانی بود.

اما بررسی‌های به‌عمل آمده از معاملات توافقی در صرافی‌های رسمی حاکی از آن است که عمده این بنگاه‌های معاملاتی سهمیه ارز از بانک مرکزی دریافت نکرده و تنها اقدام به انتشار نرخ می‌کنند. پس از بررسی‌های صورت‌گرفته تعدادی از صرافی‌های موجود در سایت کانون صرافان که اقدام به انتشار روزانه نرخ ارز توافقی می‌کردند، مشخص شد که این بنگاه‌ها سهمیه‌ای برای ارائه ارز از بانک مرکزی دریافت نکرده و تنها اقدام به خرید و فروش سکه می‌کنند.

گفتنی است که نرخ ارائه شده توسط صرافی‌های مذکور جهت فروش اسکناس آمریکایی در حوالی کانال قیمتی ۴۲ هزار تومانی نوسان می‌کرد که درصورت ارائه ارز توسط این بنگاه‌های معاملاتی، شکاف قیمتی حدود ۸ هزار تومانی میان این نرخ‌ها و نرخ آزاد وجود خواهد داشت. روز گذشته همزمان با معاملات غیر‌رسمی بازار ارز، تابلو‌های معاملاتی در بازار سکه نیز قرمز شد و هر قطعه سکه طلا ضرب امامی به مرز ۲ کانال ۳۰ و ۳۱ میلیون تومانی رسید.

دلار ویترینی در بازار ارز

نرخ‌های توافقی در ویترین؟

پیگیری‌های خبرنگار «دنیای اقتصاد» از تعدادی از صرافی‌های موجود در کانون صرافان کشور حاکی از آن است که نرخ‌های ارائه شده توسط این بنگاه‌های معاملاتی جنبه ویترینی داشته و ارزی با نرخ‌های اعلامی به فروش نمی‌رسد. تحلیل‌گران بر این باورند که در صورت فروش ارز با این نرخ، سطح فعالیت‌های سودجویانه به‌واسطه اختلاف حدودا ۸ هزار تومانی نرخ توافقی با بازار آزاد وجود داشته که این امر می‌تواند زمینه‌ساز خروج نرخ ارز از بازه آرامش خود شود.

روز گذشته هر برگ اسکناس دلار آمریکا در معاملات غیر‌رسمی بازار ارز تهران فعالیت خود را با حدود ۳۵۰ تومان کاهش نسبت به آخرین نرخ نقدی روز شنبه در رقم ۵۰ هزار و ۶۵۰ تومان آغاز کرد. این پایان روند کاهشی دلار در روز یکشنبه نبود و در صورتی که هر کانال قیمتی را به ۱۰ پله یکسان تقسیم کنیم در معاملات ظهر روز گذشته شاخص ارزی روی پله‌های پنجم و ششم کانال ۵۰ هزار تومانی معامله شد.

در نهایت هر برگ از این اسکناس آمریکایی در واپسین معاملات نقدی روز گذشته با حدود ۶۰۰ تومان کاهش نسبت به نرخ روز پیشین در رقم ۵۰ هزار و ۴۰۰ تومان به فعالیت خود پایان بخشید.

هر قطعه سکه طلا ضرب امامی نیز در پایان معاملات روز گذشته با حدود ۱۰۰ هزار تومان کاهش نسبت به نرخ روز پیشین به رقم ۳۱ میلیون تومان رسید. گفتنی است که نرخ حباب این فلز گران‌بها نیز در معاملات روز یکشنبه در محدوده کانال قیمتی ۷ میلیون تومانی محاسبه شد.

منبع:دنیای اقتصاد

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید