افزایش خطر زوال عقل با سرماخوردگی و آنفولانزای مکرر

افزایش خطر زوال عقل با سرماخوردگی و آنفولانزای مکرر

عفونت‌های مکرر شبه آنفولانزا می‌تواند کاهش قوای ادراکی مرتبط با افزایش سن را بیشتر کند.

کد خبر : ۱۳۰۹۸۱
بازدید : ۱۵

مطالعات انجام شده روی انسان‌ها نشان می‌دهد قرار گرفتن در معرض عفونت‌های میکروبی در طول دوران زندگی یک فرد با کاهش بیشتر عملکرد شناختی مرتبط با سن همراه است.

محققان در یک مطالعه جدید روی حیوانات، تأثیر التهاب ناشی از عفونت‌های میکروبی مکرر بر عملکرد شناختی را با تجویز متناوب لیپوپلی ساکارید (یک سم باکتریایی التهاب زا)، به موش ارزیابی کردند.

این مطالعه نشان داد التهاب خفیف تا متوسط ناشی از تجویز مکرر لیپوپلی ساکارید، به نقص در حافظه و یادگیری در موش‌هایی که در اوایل میانسالی خود بودند، منجر می‌شود.

این یافته‌ها در موش‌های پیر نشان داد بیماری خفیف تا متوسط ناشی از عفونت‌های میکروبی به‌ویژه در حیواناتی که مستعد آسیب‌های شناختی بودند، ممکن است به درمان تهاجمی‌تری نسبت به مراقبت‌های استاندارد کنونی نیاز داشته باشد.

توصیه پزشکی برای مبتلایان به عفونت‌های خفیف تا متوسط معمولاً شامل استراحت کافی و نوشیدنی بیشتر مایعات است. یک مطالعه جدید که در مجله Brain Behavior و Immunity منتشر شده، نشان می‌دهد التهاب مکرر ناشی از تجویز یک سم باکتریایی به موش‌های میانسال به کمبود شناختی می‌انجامد. این کمبود شناختی با تغییراتی در انعطاف پذیری نورون‌ها در هیپوکامپ که نقش محوری در یادگیری و حافظه دارد، همراه بود.

افراد مسن بیشتر مستعد ابتلا به عفونت‌های میکروبی هستند و چنین عفونت‌هایی می‌توانند کاهش عملکرد شناختی را در این افراد تشدید کند و به اختلال شناختی خفیف یا زوال عقل بینجامد.

یافته‌های این مطالعه نشان می‌دهد درمان‌های تهاجمی‌تر می‌تواند برای افراد مسن برای جلوگیری از آثار ماندگار این عفونت‌ها بر عملکرد شناختی ضروری باشد. با این حال، این موضوع حائز اهمیت است که این تحقیق روی مدل موش انجام شده و تعمیم پذیری این نتایج به انسان مشخص نیست.

منبع: باشگاه خبرنگاران

۱
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید