(عکس) قدرت‌نمایی اژدر ۴۶ در رژه ارتش

(عکس) قدرت‌نمایی اژدر ۴۶ در رژه ارتش

تجهیزات دفاعی ارتش در رژه ۲۹ فروردین ماه در تهران و مراکز استان‌ها به نمایش درآمدند.

کد خبر : ۱۳۱۱۰۲
بازدید : ۳۵۱۸

مراسم رژه روز ارتش جمهوری اسلامی با حضور رئیس جمهور و فرماندهان ارتش صبح روز ۲۹ فروردین در تهران و سراسر کشور برگزار شد؛ از میان تجهیزاتی که در این رژه به نمایش درآمدند، می‌توان به اژدر مارک۴۶ اشاره کرد.

اَژدَر یک سلاح انفجاری پرتابی است که از دریا و در درون آب پرتاب می‌شود. اژدر پرتابه‌ای خود-پیشران است که از رو یا زیر سطح آب پرتاب می‌شود و در درون آب حرکت کرده نزدیک به هدف یا پس از برخورد با آن منفجر می‌شود. بر خلاف کشتی‏‌های بزرگ، قایق‌‏ها، زیردریایی‌‏ها و هواپیماها توانایی حمل توپ‏‌های بزرگ را ندارند‏. بنابراین سلاح کوچکتر و کارا طراحی شد تااین جنگ‏افزارها بتوانند بدون نیاز به حمل توپ‏‌های سنگین به کشتی‏های بزرگتر آسیب رسانده و آنها را نابود کنند.

به ناوچه‌هایی که بر عرشه خود اژدر دارند ناوچه اژدرافکن گفته می‌شود. اژدرها از درون لوله‌ای به نام اژدرانداز پرتاب می‌شوند و هدف از پرتاب آن‌ها معمولاً نابودی زیردریایی‌ها است.

قدرت‌نمایی اژدر ۴۶ در رژه ارتش/ عکس
تصویری از پرتاب اژدر مارک ۴۶ از بالگرد sea king در رزمایش ذوالفقار ۱۴۰۱ ارتش

سابقه استفاده از این موشک‏ها(به معنای امروزی خود) به حوالی ۱۸۶۰ میلادی باز می‏گردد. در ۱۷ فوریه‏ سال ۱۸۶۴ برای اولین بار یک زیردریایی به نام ح.ل هانلی توانست با پرتاب یک اژدر به طور موفقیت‌‏آمیز کشتی یو.اس.اس هاوساتونیک را غرق کند . تکنولوژی ساخت اژدرها به دوران قبل از جنگ جهانی دوم برمی‌گردد. اولین اژدر توسط یک انگلیسی به نام وایت‌هد در سال ۱۸۶۶ ساخته شد. که با هوای‌فشرده کار می‌کرد و مشخصه‌های اصلی آن بسیار ابتدایی بود.

اژدر مارک ۴۶ را می‌توان پدر اژدر مارک ۵۰ توصیف کرد.

منبع: خبرآنلاین

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید