ساخت یک «ماسوله» مدرن در ژاپن!

ساخت یک «ماسوله» مدرن در ژاپن!

یک استودیوی معماری ژاپنی به نام «کنگو کوما و شرکا» یک پروژه‌ی ساختمانی پلکانی را در یک مکان کوهستانی اجرا کرده و برای ساخت آن از تکنیک‌های ساخت و ساز سد‌ها الهام گرفته‌اند. این پروژه در نهایت چیزی شبیه به روستاهای پلکانی است که شکل و شمایلی مدرن به خودشان گرفته باشند.

کد خبر : ۱۳۱۴۶۲
بازدید : ۲۶۱۴

فرادید | این پروژه عمرانی به نام میانوموری متشکل از ۱۵ خانه است که در یک چشم‌انداز کوهستانی در کوهپایه کوه اُکورا در شهر ساپورو در استان جزیره‌ای هوکایدو ژاپن اجرا شده است. کنگو کوما و شرکا به جای ساخت این مجموعه در قالب یک برج مسکونی، از یک طرح پلکانی استفاده کردند با هدف اینکه به هر خانه نور طبیعی فراوان، تهویه و نمای پانورامای شهر را بدهند. طرحی که این پروژه را به یک ماسولۀ کوچک مدرن شبیه کرده است.

به گزارش فرادید؛ یکی از مسئولان پروژه می‌گوید: «ما به جای انتخاب قالب برج مسکونی، واحد‌های مسکونی کوچکی را در امتداد شیب کوهستان به شکل تپه‌ی شیب‌دار ساختیم. علت پلکانی ساختن این واحد‌ها این بود که بین واحد‌های مجاور فضا ایجاد شود و نور طبیعی زیاد و تهویه و نمای واضحی از طبیعت پیرامون در اختیار ساکنان آن قرار بگیرد.»

ساخت «ماسوله» مدرن در ژاپن!

این پانزده خانه روی منطقه‌ی مرتفعی از میانوموری بنا شده‌اند، طوری که ساکنان آن از فضای درون خانه به یک نمای پانوراما از چشم‌انداز پیرامون دسترسی دارند. نمای بیرون خانه‌ها با الوارهای محلی ساخته شده که جهت‌ قرارگیری‌شان به تقلید از درختان پیرامون عمودی است. این استودیوی معماری در زمان طراحی خانه‌ها به دنبال قالب‌بندی ثابت در محل بود؛ روشی که معمولا در ساخت و ساز سد‌ها و دیوار‌های نگهدارنده به کار می‌رود.

این استودیو از پانل‌های چوبی برای نمای ساختمان و قالب‌بندیِ دیوار‌های بتنی استفاده کرده است، درست همانطور که سد‌ها و دیوار‌های نگهدارنده ساخته می‌شوند. سقف هر یک از خانه‌ها از جنس آلومینیوم است که به برجسته کردن فرم ساختار و در عین حال افزودن ظاهر مدرن و امروزی که از نظر ماهیت با روکش چوب در تضاد است، کمک می‌کند. راه دسترسی به هر یک از خانه‌ها از طریق یک پلکان بیرونی است که مسیر آن از قسمت وسط سازه است.

کنگو کوما روی دامنه کوه خانه می‌سازد

برای نرده‌های داخلی خانه از همان چوب بکاررفته در فضای بیرون (نما) استفاده شده است. طراحی داخلی خانه ساده است، چوب روشن کف‌ها را پوشانده در حالی که دیوار‌ها و سقف‌ها کامل و یکدست سفید هستند. چشم‌انداز خانه‌ها با پنجره‌های کف تا سقف نمای طبیعی پیرامون را در اختیار ساکنان قرار می‌دهد. طراحی بازِ فضای نشیمن با سطوح نیم‌اشکوب اجرا شده در حالی که اتاق‌خواب‌ها حمام اختصاصی مجهز به سونا دارند. هر آپارتمان در‌های کشویی کف تا سقف دارد که رو به تراس باز می‌شوند؛ تراس‌هایی که در واقع پشت‌بام خان‌های پایین‌دست هستند.

کنگو کوما روی دامنه کوه خانه می‌سازد

کنگو کوما روی دامنه کوه خانه می‌سازد

کنگو کوما روی دامنه کوه خانه می‌سازد

کنگو کوما روی دامنه کوه خانه می‌سازد

مترجم: زهرا ذوالقدر

۳
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید