بیمه سربازی تامین اجتماعی چگونه محاسبه می‌شود؟

بیمه سربازی تامین اجتماعی چگونه محاسبه می‌شود؟

بیمه سربازی در حقیقت یک پوشش بیمه برای سرباز‌ها است تا هنگام خدمت ۲۴ ماهه خدمت سربازی شرایط استفاده از خدمات پزشکی و درمانی فراهم باشد. اما همانطور که اشاره شد، مهم‌ترین مزیت استفاده از بیمه سربازی بهره‌مندی از خدمات سابقه‌ای این بیمه نامه است که به ازای هر سال خدمت می‌توان این سال‌ها را به سوابق بیمه تامین اجتماعی خود اضافه کرد. البته دقت کنید که فرایند این کار باید بعد از اتمام دوره خدمت سربازی بررسی شود.

کد خبر : ۱۳۱۵۳۶
بازدید : ۵۹۲

بیمه سربازی یکی از بیمه‌های اجباری است که برای سرباز‌ها در نظر گرفته می‌شود. این بیمه نامه دارای دو جنبه درمانی و سوابق بیمه‌ای است. همانطور که می‌دانید خدمت سربازی برای تمام مردان بالای ۱۸ سال اجباری است و باید از آن پیروی کرد. اما سازمان تامین اجتماعی با در نظر گرفتن شرایط افراد که ممکن است به دلیل فشار روحی و جسمی دچار بیماری شوند، دفترچه بیمه نیرو‌های مسلح را برای این افراد در نظر گرفته است.

از طرف دیگر به دلیل اینکه برای ۲۴ ماه خدمت سرباز‌ها اهمیت وجود دارد، افراد بعد از اینکه خدمت سربازی را تمام کنند می‌توانند به این دو سال را به عنوان سابقه بیمه خود داشته باشند. برای اینکه با شرایط خرید این بیمه بیشتر آشنا شوید تا انتهای متن همراه ما باشید.

منظور از بیمه سربازی چیست؟

بیمه سربازی در حقیقت یک پوشش بیمه برای سرباز‌ها است تا هنگام خدمت ۲۴ ماهه خدمت سربازی شرایط استفاده از خدمات پزشکی و درمانی فراهم باشد. اما همانطور که اشاره شد، مهم‌ترین مزیت استفاده از بیمه سربازی بهره‌مندی از خدمات سابقه‌ای این بیمه نامه است که به ازای هر سال خدمت می‌توان این سال‌ها را به سوابق بیمه تامین اجتماعی خود اضافه کرد. البته دقت کنید که فرایند این کار باید بعد از اتمام دوره خدمت سربازی بررسی شود.

در حقیقت تمام بیمه شده‌های مستمری بگیر بیمه بیکاری و مستمری بگیر‌های تحت پوشش تامین اجتماعی که از سال ۱۳۸۴ سوابق کاری دارند می‌توانند برای خرید بیمه سربازی اقدام کنند. این افراد می‌توانند دو سال زودتر برای بازنشستگی خود اقدام کنند، زیرا زمان بازنشستگی آن‌ها جلو افتاده است.

به طور کلی بیمه خدمت سربازی جنبه‌های درمانی دارد که به شرح زیر هستند:

جبران هزینه‌های پزشکی: اگر در دوران سربازی و حین انجام وظیفه اتفاقی برای فرد سرباز بیافتد، هزینه خدمات درمانی و امکانات پزشکی به واسطه این بیمه پرداخت خواهد شد.

نقص عضو و از کارافتادگی (دائم یا موقت): در طول ۲۴ ماه امکان وقوع هر اتفاقی هست. این بیمه هزینه‌های نقص عضو و از کارافتادگی سرباز‌ها را نیز پوشش می‌دهد.

شرایط خرید بیمه سربازی هنگام جمع آوری سوابق بیمه

اگر شما هم به عنوان سرباز، تازه کارت پایان خدمت دریافت کرده‌اید باید بدانید که در سال ۱۴۰۲ شرایط دریافت خدمات برای سوابق بیمه تامین اجتماعی در خصوص بیمه خدمت سربازی تغییراتی داشته است. در حقیقت برای جمع آوری سوابق بیمه و اضافه کردن این بیمه به مدت زمان خدمت سازمان تامین اجتماعی با شرایط خاص خود همراه است که به شرح زیر خواهند بود:

افراد باید حداقل ۲ سال سابقه بیمه را به صورت اجباری یا اختیاری داشته باشید تا بتوانید بعد از خدمت سربازی، بیمه سربازی را به آن اضافه کنید. در غیر این صورت شرایط اضافه کردن این بیمه به عنوان سوابق بیمه تامین اجتماعی را ندارید.

هنگام خرید بیمه سربازی باید بیمه پرداز یا تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی باشید.

نکته مهم این است که اگر شرایط گفته شده را نداشته باشید نمی‌توانید از بیمه سربازی خود بهره‌مند شوید.

همچنین دقت کنید، مهم نیست که برای اضافه کردن این بیمه، بلافاصله بعد از پایان خدمت سربازی اقدام می‌کنید یا خیر؟ مهم این است که شرایط خرید بیمه را داشته باشید و به نکات مهم توجه کنید.

شرایط اضافه کردن مدت سربازی به سوابق بیمه

چه نکاتی در خرید بیمه سربازی در سال ۱۴۰۲ مهم است؟

اطلاع از یکسری نکات قبل از هرگونه اقدام برای خرید بیمه سربازی اهمیت بالایی دارد. به طور کلی سازمان تامین اجتماعی برای تهیه بیمه خدمت سربازی همانند خرید سایر بیمه‌ها قوانین و حق بیمه مشخص شده در نظر خواهد گرفت. در نتیجه مهم است که قبل از هرگونه اقدام برای تهیه این بیمه نامه شرایط و نکات مهم را به عنوان بیمه شده بدانید. برخی از این نکات مهم که باید آن‌ها را رعایت کرد به شرح زیر است:

هنگامی که برای پرداخت بیمه به صورت نقدی اقدام می‌کنید، پس از محاسبه میزان بیمه تنها تا پایان ماه فرصت دارید.

در صورتی که با توجه به هر دلیلی تمایل نداشتید که حق بیمه خود را پرداخت کنید، برای پرداخت آن می‌توانید در زمان‌های دیگر از فرمول پرداخت حق بیمه (در ادامه توضیح خواهیم داد) مجدد میزان حق بیمه را محاسبه کنید.

اگر تمایل دارید که بیمه خود را به صورت قسطی پرداخت کنید، مدت زمان قسط نباید بیشتر از ۱۲ ماه طول بکشد.

اگر جز افرادی هستید که بیمه خود را به صورت قسطی تهیه می‌کنند، باید تمام قسط‌ها را در موعد مقرر پرداخت کنید.

شرایط اضافه کردن مدت سربای به سوابق بیمه

مدارک مورد نیاز برای خرید بیمه‌نامه خدمت سربازی

تنها مدرک مورد نیاز داشتن کارت پایان خدمت است. در حال حاضر، امکان پرداخت از طریق درگاه تامین اجتماعی وجود دارد که در ادامه روش آن توضیح داده شده است. در صورت داشتن مشکل هنگام خرید خدمت سربازی برای بیمه لازم است که همراه با کارت پایان خدمت یا کارت ملی به نزدیکترین کارگزاری مراجعه کنید.

البته ممکن است که به صورت حضوری هم بتوانید انجام دهید که لیست مدارک شامل موارد زیر خواهد بود:

اصل و کپی شناسنامه
کپی کارت ملی و اصل آن
اصل کارت پایان خدمت

ابتدا باید فرم محاسبه سوابق مدت خدمت خود را دریافت و نسبت به تکمیل مدارک اقدام نمایید. اگر دارای سابقه حضور داوطلبانه در جبهه هستید، تکمیل فرم‌ها برای شما مفید واقع خواهد شد.

اگر به هردلیلی دفترچه پایان خدمتتان را به همراه نداشتید، می‌توانید اصل گواهی خدمت سربازی را از مراجع ذی صلاح ارائه نمایید. این گواهی شامل تاریخ شروع و پایان دوره خدمت است.

چگونگی مشاهده سوابق و خرید بیمه سربازی

برای اینکه بتوانید سوابق بیمه تامین اجتماعی خدمت سربازی خود را مشاهده کنید، باید مراحل مختلفی را سپری کرده که به شرح زیر هستند:

به آدرس eservices.tamin.ir سازمان تامین اجتماعی مراجعه کرده و ثبت نام کنید. اگر از قبل در این سامانه ثبت نام کرده‌اید نیازی به نام نویسی مجدد نیست و کافی است کدملی را به عنوان نام کاربری و گذرواژه را تعیین کرده و به حساب کاربری خود دسترسی پیدا کنید.

برای مشاهده سوابق بیمه در قدم اول باید اطلاعات مورد نیاز مانند: کدملی، اپراتور و شماره تلفن همراه

خود را وارد کرده و کد شناسه ارسالی به تلفن همراه خود را در کادر موجود وارد کنید. در کل می‌توانید برای ورود به سامانه سوابق بیمه تامین اجتماعی از کد ملی خود استفاده کنید.

مشاهده سوابق بیمه سربازی

قیمت بیمه سربازی در سال ۱۴۰۲ چقدر است؟

همانطور که اشاره شد، خرید تمام بیمه نامه‌ها با هزینه همراه است از این رو برای خرید بیمه خدمت سربازی هم باید قیمت این بیمه نامه را بدانید. اما برای تشخیص قیمت نیاز است که از چگونگی نحوه محاسبه بیمه اطلاع داشته باشید. در این شرایط نیاز است که فرمول در نظر گرفته شده را بلد باشید. فرمول محاسبه قیمت بیمه خدمت سربازی به شرح زیر است:

میزان حق بیمه = (نرخ) ۳۰% * مدت زمان خدمت * میانگین حقوق دو سال آخر کاری داوطلب

نکته مهم این است که تنها ۷ درصد از مبلغ بیمه را باید بیمه‌گزار پرداخت کند و مابقی بر عهده دولت خواهد بود.

توصیه می‌کنیم برای اینکه با قوانین و شرایط خرید بیمه سربازی بیشتر آشنا شوید، به مجله بیمه دات کام ( https://bimeh.com/mag )مراجعه کنید.

در سامانه بیمه دات کام علاوه بر کسب اطلاعات بیمه‌ای، می‌توانید با استعلام و مقایسه خدمات و پوشش‌های شرکت‌های بیمه، بهترین بیمه نامه را تهیه کنید.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید