طرحم را دزدیدند و در خندوانه اجرا کردند

آرش آشاداد می‌گوید طرحی که ارشا اقدسی در مسابقه لباهنگ در برنامه خندوانه اجرا کرد، طرح او بوده است.

کد خبر : ۱۵۰۷۱
بازدید : ۳۰۷۰
آرش آشاداد می‌گوید طرحی که ارشا اقدسی در مسابقه لباهنگ در برنامه خندوانه اجرا کرد، طرح او بوده است.

این نویسنده و کارگردان تئاتر گفت: «بهمن سال 93 طرحی در ذهن ما بچه‌های گروه «آن» شاگردهای بهرام بیضایی شکل گرفت. 6 ایده را نوشتیم که برای اولین بار در تاریخ تئاتر رغم می‌خورد. که یکی از آن‌ها آتش زدن بازیگر بود. با چند نفر در این‌باره صحبت کردیم.

با آرش آقابیگ که در حوزه جلوه‌های ویژه به‌خصوص در سینما بسیار حرفه‌ای هستند صحبت کردیم و به توافق رسیدیم و گفتند فقط متریال را باید آماده کنند تا کار را شروع کنیم. قرار بر این شد بیشتر از ده ثانیه آتش سوزی ادامه نداشته باشد، چون به ریه بازیگر آسیب می‌زد.»

او افزود: «ما با تالار وحدت صحبت کردیم در اولین جلسه طرح را قبول کردند بازیگر نقشی که سوزانده می‌شد من بودم چون 8 سال است که بدن را در تئاتر کار می‌کنم. متن نمایش را هم خودم نوشته بودم. من سه کتاب هم به اسم‌های «یاغی»، «وطن يا مرگ» و «من کمونیستم» هم دارم که در فرانسه چاپ شده است.

اما برای دیالوگ‌نویسی این نمایشنامه هفته ها وقت گذاشتیم چون می‌خواستیم طرحمان منطق اجرایی داشته باشد؛ چون در صحنه سوزانده شدن کاراکتر باید منطق تاریخی فلسفی داشته باشد و بنابراین تمام تلاشمان را کردیم متن بی معنا نباشد. و المان آخر آن هم سوزانده شدن دستفروش تونسی بود که خودش را آتش می‌زد. متن راجع به سیاه‌پوست‌هایی‌ ست که عده‌ای از انقلابیون را كنار هم قرار دادم تا از المان‌هایی که باعث مرگشان می‌شد استفاده کنیم. من همه ماجرا را برای هر کسی که می‌دیدیم تعریف می‌کردم چون مطمئن بودم هیچ بازیگری حاضر نمی‌شد، سوزانده شود.»

وی افزود: «تا اینکه یک روز شنیدم این صحنه در برنامه خندوانه اتفاق افتاده است. وقتی پیگیری کردم متوجه شدم ارشا اقدسی که از بدلكاران گروه ١٣ هست و دوست مشترک هم زیاد داریم، این طرح را اجرا کرده است. و در کمال تعجب با خبر شدم که طرح متن را می‌خواهد در گینس ثبت کند. به همین خاطر اجرایی را که قرار بود ماه آینده به روی صحنه برود، کنسل کردم. »

او با بیان این که می‌توانسته کل نمایش را بعد از اجرا در گینس ثبت کنم اظهار داشت: «چون تا کنون چنین نمایشی به روی صحنه نرفته است که بازیگران آن 20 دقیقه سر و ته از سقف آویزان باشند و يكي از بازيگران را در اجرا به دار بكشند و ... بنابراین کل این نمایش می‌توانست در گینس ثبت شود كه من براي ثبت كردن اين كارها را نكردم و فقط به خاطر نمايش اين ٢ سال تلاش كردم. من می دانم اگر بخواهم شکایتی هم داشته باشم در نهایت آن‌ها هستند که موفق می‌شوند، قطعا خندوانه و رامبد جوان از من قدرتمندتر هستند.»

او به اتفاقات دیگری هم که در این زمینه رخ‌داده اشاره کرد و گفت: «ما کسانی مثل حامد محمد طاهری را داشتیم که اين اجرا قرار بود به ايشان و مجيد بهرامي تقديم شود كه در گذشته آن‌قدر ایده‌هایش را دزدیدند، از ایران فرار کرد، نمونه‌ی دیگر اتفاقی بود که برای ثنا نعمتی افتاد او نمايشی را اجرا کرد و جایزه جشنواره تئاتر فجر را گرفت، اما از همان موقع دیگر کار نکرد. چون طرحش را برای کسی تعریف کرده بود و او به راحتی آن طرح را دزدید و نمایش را روی صحنه برد. ولي من زير بار اين حرف ها نمي روم، به قول استاد بهرام بیضایی از بي دانشان باكي نيست كه خود چاره خويشند.»

منبع: خبرآنلاین
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید