سیل با 12 استان ایران چه کرد؟

کد خبر : ۱۵۳۲۷
بازدید : ۱۳۵۹

با گذشت 72 ساعت از وقوع سیلاب در 12 استان‌ کشور، امدادرسانی به مناطق سیل زده و نجات و اسکان سیل‌زدگان در حالی ادامه دارد که هنوز راه‌های ارتباطی برخی روستاها قطع است.

بارش سه روزه باران در غرب و جنوب‌غرب کشور اگر چه قربانی بالایی نداشت اما خسارات زیادی را به بخش باغی، کشاورزی و مسکونی وارد کرد. بارشی که گرچه از شدت آن کاسته شده اما از عصر جمعه مسیر شمال شرق کشور را در پیش خواهد گرفت و با عبور از تهران، قزوین، البرز، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان و ... در خراسان شمالی، خراسان رضوی و شمال سمنان قدرت نمایی خواهد کرد، پیش‌بینی که با ابلاغ سازمان مدیریت بحران امدادگران این استان‌ها را نیز به حالت آماده‌باش درآورده است.

مرتضی اکبرپور، معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور درباره آخرین وضعیت امدادرسانی به سیل‌زدگان در غرب و جنوب‌غرب کشور به ایسنا گفت: از حدود 72 ساعت پیش بارش‌ها در نقاط جنوب غربی کشور آغاز شده و تا ساعتی پیش نیز ادامه داشت اما در حال حاضر طبق پیش‌بینی هواشناسی این سامانه بارشی به سمت شمال شرق کشور در حال حرکت است. سازمان مدیریت بحران طبق اخطاریه‌های قبلی هواشناسی هشدارهای لازم را به دستگاه‌های امدادی و خدماتی داده و پیش از شروع بارندگی آنان را به حالت آماده باش درآورده بود.

وی با بیان اینکه در مجموع سه استان خوزستان، ایلام و لرستان دارای بیشترین بارندگی و خسارات ناشی از جاری شدن سیلاب هستند و امدادگران نیز همچنان در این مناطق در حال امدادرسانی به شهروندان‌ هستند، گفت: از دستگاه‌های ارزیاب خواسته‌ایم که هرچه سریع‌تر ارزیابی‌های خود از خسارات ناشی از سیل را به سازمان مدیریت بحران اعلام کنند تا اقدامات لازم در این زمینه انجام شود. متاسفانه در پی این حادثه دو تن جان خود را از دست داده اند. یک نفر جوانی 22 ساله و چوپان بود که در لرستان به دلیل اصابت صاعقه جانش را از دست داد و دیگری نیز زنی بود که در باغ شخصی‌اش در ایلام به رودخانه افتاده و متأسفانه جان خود را از دست داده است.

اکبرپور با اشاره به قطعی ارتباط جاده‌های روستایی، اظهارکرد: برخی از روستاها به دلیل تخریب پل‌های ارتباطی یا جاده‌های ارتباطی، ارتباط‌شان با یکدیگر یا مرکز قطع شده که البته اقدامات لازم برای بازگشایی مسیر انجام شده است، در برخی از روستاهای مناطق سیل زده نیز با توجه به اخلال پیش آمده در شبکه آبرسانی،‌ آبرسانی به روستائیان انجام شده است.

وی درباره وضعیت سد دز و سرریز شدن آن نیز گفت: رهاسازی آب سد در حال مدیریت است و مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد. البته با توجه به عبور سامانه بارشی به سمت شمال شرق کشور هشدارهای لازم در این زمینه به مدیران کل بحران و استان‌هایی که احتمال بروز سیل در آنها وجود دارد داده شده و دستگاه‌های امدادی نیز به حالت آماده باش درآمده‌اند اما از شدت این سامانه به مرور کاسته خواهد شد.

آماده‌باش 14 استان درپی هشدار هواشناسی

سیدمصطفی مرتضوی، سخنگوی سازمان امداد و نجات از آماده باش 100درصدی امدادگران و نجاتگران در پی هشدار سازمان هواشناسی برای بارشهای شدید در 14 استان خبر داد و به ایسنا گفت: بدنبال هشدار سازمان هواشناسی نسبت بارش شدید باران و تگرگ، وزش شدید باد، بارش برف و مه غلیظ در محورهای کوهستانی امدادگران و نجاتگران جمعیت هلال احمر جهت ارایه خدمات بموقع و موثر در استانهای تحت تاثیر، در اماده باش کامل هستند و با توجه به پیش بینی‌های سازمان هواشناسی برای شدت بارش‌ها در شمال و شرق خوزستان، شمال بوشهر، شمال هرمزگان، مناطق مرکزی کرمان، لرستان، کهگیلویه‌، چهارمحال، غرب فارس و مناطق شمالی استان های قزوین، البرز و تهران، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی و شمال سمنان سازمان امداد و نجات با توان کامل در این استانها در آماده باش است.

وی همچنین در تشریح عملیات سیل و آبگرفتگی طی ٧٢ ساعت گذشته گفت: ١٢استان لرستان، ایلام، کرمانشاه، فارس، خوزستان، چهارمحال، همدان، اصفهان، خراسان شمالی و رضوی، کردستان و آذربایجان شرقی تحت تاثیر سیل و آبگرفتگی قرار دارند و بر این اساس از حدود 72 ساعت گذشته ١٣٦شهر، روستا و مناطق عشایرنشین مورد امدادرسانی قرار گرفته اند.

وی امدادرسانی به 5600 نفر از سیل زدگان را مورد اشاره قرار داد و افزود: همچنین با برپایی 548 دستگاه چادر امدادی 2500 تن از سیل زدگان اسکان اضطراری یافتند. همچنین 11 تن به مناطق امن منتقل شدند که نجات پنج نفر از آنها طی سه سورتی پرواز صورت گرفته است.

به گفته مرتضوی، شش تن از مصدومان سیل و ابگرفتگی اخیر جهت دریافت خدمات لازم به مراکز درمانی منتقل شدند که انتقال سه تن از آنها طی شش سورتی پرواز صورت گرفته است.همچنین تخلیه اضطراری شش روستا(200 نفر) در نهاوند نیز انجام شده و 30 دستگاه خودرو نیز از مسیر سیلاب رهاسازی شدند. تخلیه آب از 325 واحد منزل مسکونی توسط امدادگران هلال احمر صورت گرفت. در حال حاضر نیز امدادرسانی در استانهای خوزستان، لرستان، کرمانشاه،ایلام، چهارمحال و اصفهان ادامه دارد.

انتقاد از امدادگران!

صیدعیسی دارایی، نماینده اندیمشک در مجلس همزمان با اقدامات امدادگران در مناطق سیل‌زده از عملکرد هلال احمر در رسیدگی به وضعیت سیل‌زدگان این منطقه انتقاد کرد و گفت: متأسفانه مسئولان مربوطه و به ویژه هلال احمر تا این لحظه وضعیت روستاهایی که در مسیر رودخانه دز قرار داشته‌ و متحمل خسارات زیادی شده‌اند را رسیدگی نکرده است.

وی با تأکید بر ضرورت رسیدگی فوری به وضعیت کشاورزانی که متحمل خسارات سنگینی از ناحیه سیل شده‌اند، گفت: باید هرچه سریع‌تر وضعیت بیمه این کشاورزان و مردمی که از این راه ارتزاق می‌کردند مورد بررسی و رسیدگی قرار گیرد.

محمد تقی‌زاده، مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان نیز از آمادگی مدارس روستایی و شهری هم مسیر کارون برای اسکان سیل زدگان احتمالی خبر داد و با اشاره به آماده باش کامل نیروهای آموزش و پرورش در مدارس روستایی شهرهای دزفول، شوش، اندیمشک، باوی، آبادان و دیگر مناطق در معرض خطر استان، به ایسنا گفت: تاکنون حدود 2000 نفر در مجتمع ورزشی شهید ناحی دزفول و 150 نفر در مدارس شهر امام، از شهرهای اقماری دزفول اسکان داده شدند.

وی با تاکید بر این‌که هیچ مدرسه‌ای در جریان جاری شدن سیل آسیب ندیده است، اظهار کرد: طبق گزارش‌های رسیده از شهرهای مختلف، شرایط تحت کنترل ستاد بحران است و تنها در دزفول عشایر اطراف رودخانه دچار مشکل شده‌اند که در مجتمع ورزشی ناحی آموزش و پرورش اشکان داده شدند. در شهر شوش هم مدارسی برای اسکان در نظر گرفته شده است.

تقی‌زاده افزود: مدیران و عوامل مدارس در روستاها ضمن حفاظت فیزیکی مدارس، با عوامل ستاد بحران، فرمانداری‌ها، بخشداری‌ها و دهیاری‌ها برای اسکان روستاییان سیل‌زده همکاری دارند و شب گذشته در حال خدمت رسانی و نصب چادر برای سیل زدگان بودند.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان اظهارنظر در مورد تعطیلی مدارس در روز شنبه را به تصمیم ستاد بحران و ادامه شرایط آب و هوایی استان موکول کرد.

آزادبخت، مدیر راه و شهرسازی کوهدشت نیز با بیان اینکه ارتباط 50 روستای شهرستان کوهدشت در اثر سیل قطع شده است، گفت: بارش باران و طغیان رودخانه‌ها 110 کیلومتر از جاده‌های اصلی و روستایی این شهرستان را تخریب کرده است و متاسفانه در اثر جاری شدن سیل، ارتباط 50 روستای شمال کوهدشت، شامل مناطق همیان و ضرون و پشت تنگ شیرز با جمعیتی بالغ بر 8000 نفر قطع است. در اثر سیلاب 11 دستگاه پل تخریب شده و 10 دستگاه پل دیگر نیاز به ترمیم دارند.

وی اضافه کرد:‌ به علت سیلاب ارتباط زمینی عشایر شمال کوهدشت به طور کامل به مرکز شهرستان قطع شده و به زیرساخت‌های ارتباطی این بخش خسارت‌های زیادی وارد شده است.

قائم مقام سازمان امداد ونجات جمعیت هلال احمر با اشاره به امداد رسانی به3 هزار و 43 حادثه دیده سیلاب در استان لرستان، اظهارداشت: 51 تیم عملیاتی متشکل از 215 امدادگر و نجاتگر در حال امدادرسانی به هموطنان سیل زده در استان لرستان، هستند.

امداد رسانی به 3043 حادثه دیده سیلاب در استان لرستان

مرتضی سلیمی؛ قائم مقام سازمان امداد ونجات جمعیت هلال احمر نیز با اشاره به اینکه بارش شدید باران منجر به وقوع سیل و آبگرفتگی در شهرستان های مختلف استان لرستان شد، افزود: از روز گذشته شاهد آبگرفتگی در شهرستان‌های پلدختر، الشتر، ازنا، کوهدشت، دورود، الیگودرز، خرم آباد، بروجرد و نورآباد بوده ایم که نیروهای امدادی جمعیت هلال احمر تاکنون به 3043 حادثه دیده سیلاب در استان لرستان امدادرسانی کرده اند.

قائم مقام سازمان امداد ونجات جمعیت هلال احمر با بیان اینکه 791 خانوار تا این لحظه امدادرسانی شده اند، افزود: با برپایی ٢٨٠ دستگاه چادر امدادی اسکان اضطراری سیل زدگان در استان لرستان فراهم شد.

وی به امدادرسانی نیروهای امدادی جمعیت هلال احمر استان در 64 شهر، روستا و مناطق عشایرنشین اشاره کرد و اظهارداشت: 51 تیم عملیاتی متشکل از 215 امدادگر و نجاتگر در حال امدادرسانی به هموطنان سیل زده در استان لرستان، هستند.

سلیمی در خصوص بکارگیری تجهیزات امدادی به منظور امدادرسانی به سیل زدگان در استان لرستان، تصریح کرد: 34 دستگاه امبولانس، 29 دستگاه خودروی کمک دار، 32 دستگاه پمپ و موتور تخلیه آب از منازل برای امدادرسانی به سیل زدگان لرستانی به کارگیری شده است.

هشدار نسبت به بروز سیلاب در تهران

امدادرسانی به سیل زدگان در غرب و جنوب غرب کشور در حالی ادامه دارد که دو تن از مسوولان مدیریت بحران تهران نیز با استناد به گزارش هواشناسی نسبت به احتمال بروز سیلاب در تهران هشدار داده‌اند، هادی رحمتی، مدیرکل بحران استان تهران با هشدار نسبت به احتمال جاری شدن سیلاب در شمال تهران، به ایسنا طبق پیش بینی‌های هواشناسی سامانه بارشی که در جنوب غرب کشور فعال بود به سمت شمال شرق کشور در حال حرکت است و بر همین اساس پیش‌بینی هواشناسی بر این است که از بعدازظهر امروز سامانه بارشی به تهران برسد.

وی ادامه داد: بر همین اساس پیش‌بینی بارش در استان تهران به ویژه نقاط شمالی استان و ارتفاعات البرز احتمال طغیان رودخانه‌ها و جاری شدن سیلاب وجود دارد. به همین دلیل به شهروندان توصیه می‌شود از سکونت در حاشیه رودها و مسیل‌ها خوددری کنند.

مدیرکل بحران استان تهران با تأکید بر اینکه آماده‌باش در برابر سیل و اتخاذ تمهیدات لازم به دستگاه‌های اجرایی و امدادی اعلام شده است،‌ خاطر نشان کرد: حوضه آبریز استان تهران با بیش از 9 رودخانه و مسیل در شمال تهران واقع شده اما احتمال طغیان رودخانه‌ها در ادامه مسیر و مسیل‌ها وجود دارد. از این‌رو هشدار مدیریت بحران به شهروندان این است که نه فقط در اطراف رودخانه های شمال تهران بلکه در اطراف هیچ یک از رودخانه‌های تهران مستقر نشوند.

وی با اشاره به شهروندانی که برای کوهنوردی به ارتفاعات تهران رفته‌اند، گفت: این افراد نیز بهتر است طی امروز و فردا از این اقدام صرف‌نظر کنند.

دکتر احمد صادقی رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران نیز در این‌باره ،‌ گفت: با توجه به تغییر وضعیت آب و هوایی در سطح کره زمین و به تبع آن در کشور ما هشدارهای لازم طی سال‌های اخیر به دستگاه‌ها داده شده و همین امر سبب آمادگی نسبی دستگاه‌ها شده است. با این وجود کلیه دستگاه‌های امدادی و خدماتی در سطح شهر تهران را به آماده‌باش درآورده‌ایم.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با اشاره به احتمال طغیان رودخانه‌های شمالی تهران و در پی آن مسیل‌ها در نقاط جنوبی، اظهار کرد: به شهروندان هشدار می‌دهیم که از استقرار در اطراف رودخانه‌های دربند، درکه، کن و... خودداری کنند.

وی با اشاره به قدرت سیلاب، خاطرنشان کرد: طبق گفته کارشناسان زمانی که ارتفاع آب به 30 تا 40 سانتی‌متر برسد امکان جابجا کردن یک خودروی سواری و تلفات جانی وجود دارد. از این‌رو لازم است شهروندان توصیه‌های و هشدارهای لازم را جدی بگیرند. پیش‌بینی آغاز بارش را در تهران از عصر امروز وجود دارد، اظهار کرد: این وضعیت در شمال استان و شهر تهران شدیدتر خواهد بود و تا فردا نیز ادامه خواهد داشت.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید