٧٣ درصد از سهمیه حج ایران خالی ماند

کد خبر : ۱۶۱۴۶
بازدید : ۱۲۵۱
از مجموع ٦٤ هزار سهمیه حج ایران تنها ۱۷‌هزار نفر ثبت‌نام کرده‌اند و ‌٤٧ هزار سهمیه معادل ۷۳‌درصد از کل سهمیه‌ها خالی مانده است.

حج تمتع ‌سال ١٣٩٥ همچنان در‌هاله‌ای از ابهام است. تا پیش از این عربستان‌سعودی برای هیأت‌های مذاکره‌کننده ایرانی ویزا صادر نمی‌کرد و نکرد. پس از آن هیأت مذاکره‌کننده خود را به دوبی رساندند و از آنها ویزای عربستان را دریافت کردند و خود را به میز مذاکره رساندند.

مذاکرات به گفته منابع ایرانی خوب پیش رفت تا این‌که عربستان پیشنهاد کرد، ویزای حج در خاک ایران صادر نشود و درکشور ثالث یعنی امارات عربی متحده صادر شود. پیشنهادی که با مخالفت هیأت ایرانی مذاکره‌کننده مواجه شد و وزارت حج عربستان از ایران فرصت گرفت تا نظر قطعی دولت عربستان درباره شرایط صدور ویزا به حج‌گزاران ایرانی را بررسی کند و نظر قطعی خود را اعلام کند. حالا براساس اعلام رئیس سازمان حج و زیارت، ایران در انتظار دریافت پاسخ رسمی عربستان است.

به‌طوری که سعید اوحدی می‌گوید: «عربستان تا پایان هفته نظر متقن خود را درباره صدور ویزای زائران ایرانی و همچنین زمان دور دوم مذاکرات حج اعلام می‌کند.»

«اوحدی» درحالی از انتظار ایران برای پاسخ عربستان خبر داد که این کشور به خواسته‌های به‌حق زائران ایرانی یعنی صدور ویزا درکشور خودشان و دریافت خدمات کنسولی تاکنون پاسخ شفافی نداده و سرنوشت حج تمتع همچنان در‌هاله‌ای از ابهام قرار دارد، اگرچه رئیس سازمان حج و زیارت امیدوار به اقامه حج توسط زائران ایرانی است.

او در پاسخ به این سوال که اگر عربستان جواب قطعی و نزدیک به پیشنهادهای ایران نداشته باشد، برخورد چه خواهد بود، گفت: ما یک وظیفه شرعی داریم که طبق آن تا زمانی که به مشکلی برنخوریم، تمام تلاش خود را به کار می‌بریم یا جواب مثبت خواهد بود یا منفی که متناسب با آن تصمیم می‌گیریم. اوحدی بیان کرد: ما به اقامه حج کاملا امیدواریم و عربستان باید نسبت به این خواسته ایران پاسخگو باشد. دولت سعودی به‌عنوان ضویف الرحمان همیشه تأکید کرده، درهای حج بدون تبعیض به روی جهان اسلام باز است، برای همین ما توقع داریم دولت و مخصوصا وزارت خارجه عربستان در اعلام نظر درباره صدور ویزا تاخیری نداشته باشد.

او همچنین درباره دریافت نظر مراجع عظام نسبت به انجام حج درچنین شرایطی، اظهار کرد: همه مراجع عظام تأکید بر اقامه واجب شرعی مردم دارند. رئیس سازمان حج و زیارت درباره آمادگی ایران برای اجرای حج با توجه به تاخیرهای اعمال شده در انجام تفاهم‌ها گفت: حتی اگر عربستان تا هفته آینده نظر قطعی خود را اعلام کند، ایران با چالش جدی در اجرای حج مواجه نمی‌شود، البته بخش آموزش زائران دچار مشکل خواهد شد، چراکه هر‌سال ٥ماه صرف آموزش می‌شد، اما الان زمان محدودتری دراختیار است.

با این حال همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، تعداد ثبت‌نام‌کنندگان حج تمتع تا امروز کاهش بسیار محسوسی را داشته است. براساس آمار سازمان حج و زیارت ایران، این سازمان تاکنون دو فراخوان برای ثبت‌نام حج ۹۵ داده و تاکنون تنها ۱۷‌هزارنفر ثبت‌نام کرده‌اند. میزان کاهش این ثبت‌نام‌کنندگان زمانی مشخص می‌شود که بدانیم سهمیه امسال ایران ۶۴‌هزار نفر است.

همچنین سازمان حج و زیارت پیش‌بینی کرده بود، در نخستین فراخوان ۴۰‌هزار نفر ثبت‌نام کنند، اما تنها ۱۰‌هزار نفر ثبت‌نام کردند و همچنین در فراخوان دوم نیز حدود ۷‌هزار نفر ثبت‌نام کردند. با این حساب از مجموع ‌ ٦٤ هزار سهمیه حج ایران تنها ۱۷‌هزار نفر ثبت‌نام کرده‌اند و ٤٧ هزار سهمیه معادل ۷۳‌درصد از کل سهمیه‌ها خالی مانده است.

در این زمینه اوحدی می‌گوید: عربستان سهمیه حج امسال را برای ایران ٦٤‌هزار نفر تعیین کرده و با توجه به دو فراخوانی که برای ثبت‌نام حج شد، از ٦٤‌هزار نفر سهمیه تعیین شده تا امروز ١٧‌هزار نفر ثبت‌نام کرده‌اند.

او درپاسخ به سوالی درباره میزان انصرافی‌های حج اظهار کرد: تاکنون هیچ متقاضی از حج انصراف نداده است.

رئیس سازمان حج و زیارت در ادامه با بیان این‌که اعمال محدودیت عربستان بر سهمیه‌های حج هنوز حذف نشده است، افزود: در یکی از ملحقات پیش‌نویس تفاهمنامه دوطرف ذکر شده سهمیه ایران با توجه به جمعیت این کشور ٧٨‌هزار نفر است، اما طبق سنوات گذشته ٢٠‌درصد از این سهم کم می‌شود.

او اضافه کرد: پس از انتشار فراخوان اول پیش‌بینی می‌کردیم ٤٠ هزار نفر از افراد در اولویت برای ثبت‌نام در کاروان‌های حج تمتع اقدام کنند که ١٠‌هزار نفر ثبت‌نام کردند.

منبع: شهروند
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید