کیفیت و تکنولوژی کره‌ای جایگزین بنجل‌های چین

سند همکاری و تفاهم‌ اقتصادی، تکنولوژی کره را به ایران می‌آورد سطح مبادلات تهران و سئول به ١٨‌میلیارد دلار افزایش می یابد.

کد خبر : ۱۶۵۷۳
بازدید : ۱۹۶۰
19 سند همکاری و تفاهم‌ اقتصادی، تکنولوژی کره را به ایران می‌آورد سطح مبادلات تهران و سئول به ١٨‌میلیارد دلار افزایش می یابد.

شهروند| این روزها در خیابان‌های تهران هم حال و هوای این سفر مهم را می‌توانی ببینی. تبلیغات گسترده شرکت‌های فعال کره‌جنوبی در ایران تبدیل به بیلبوردهای خوشامدگویی به رئیس‌جمهوری کشور متبوعشان شده که این روزها در تهران به سر می‌برد.

خانم پارك نخستین رئیس‌جمهوری كره‌جنوبی است كه از ایران دیدار می‌كند. او با هیأتی متشكل از ٢٣٦ نفر از مسئولان و رئیسان بزرگترین شركت‌های كره‌ای و صاحبان صنایع بزرگ این كشور عصر یكشنبه برای یک سفر سه روزه به ایران آمد.

او صبح دوشنبه مورد استقبال رسمی رئیس‌جمهوری ایران قرار گرفت و در همان ابتداي حضورش ١٩ سند همكاری با ایران امضا شد تا مشخص شود این سفر ابعاد مهم اقتصادی و سیاسی خواهد داشت. چرا که کشور کره‌جنوبی بر خلاف چین در ایران میان مردم با کیفیت بهتری مثال زده می‌شود و در باور عمومی مردم ایران همکاری با این کشور مطلوب‌تر به نظر می‌رسد.

کره‌ای‌ها هم با همین تصویر پرقدرت در ایران حضور یافته‌اند و در جریان سفر «پارک گئون های» توسعه هر چه بیشتر روابط و مناسبات دو کشور در حال پیگیری است.

در حال حاضر حجم روابط تجاری ایران و كره‌جنوبی اكنون ٦‌میلیارد دلار است و دو طرف تصمیم گرفته‌اند این میزان را به سطح سه برابری یعنی ١٨‌میلیارد دلار افزایش دهند؛ تصمیمی که با افزایش خرید نفت ایران از سوی کره (تا دو برابر) از چند ماه قبل شروع شده و حالا به تفاهم و قراردادهای دیگر اقتصادی رسیده است. اتفاقی که نوید‌بخش ورود تکنولوژی کیفی کره‌جنوبی به ایران شده است؛ چرا که مسئولان ایرانی بارها هشدار داده‌اند که از کره کالا نمی‌خواهیم و باید تکنولوژی هم همراه کالاها وارد ایران شود تا کابوس واردات بنجل‌های چینی برای مردم ایران تمام شود. اتفاقی که در یک دهه گذشته علاوه بر نابودی تولید ایرانی، جیب مردم را هم خالی کرده است. در ادامه این گزارش مشروحی از تفاهم‌ها و رخدادهای اقتصادی میان دو کشور که نوید بهبود روابط را می‌دهد، مرور خواهیم کرد.

چهار برابر شدن فروش نفت به کره
در شرایطی که در ماه‌های اخیر خرید نفت کره‌جنوبی از ایران تصاعدی بالا رفته است، حالا با حضور کره‌ای‌ها در تهران این روند بهتر هم شد و تفاهنامه افزایش چهار برابری فروش نفت ایران به کره‌جنوبی بین وزرای نفت و انرژی دو کشور امضا شد. تفاهمی که راهبرد بلندمدت همکاری در زمینه نفت و گاز را خبر می‌دهد. بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران و «جوهیونگ هوان»، وزیر بازرگانی، صنعت و انرژی کره‌جنوبی ظهر دوشنبه سومین یادداشت تفاهم همکاری میان دو کشور را در حضور روسای جمهوري دو کشور درباره راهبرد بلندمدت همکاری دوطرف امضا کردند.

بیژن زنگنه پس از دیدار با «کانگ هو این» وزیر امور زمین، زیربنایی و حمل‌ونقل کره‌جنوبی در جمع خبرنگاران درباره حجم فروش نفت و میعانات گازی ایران به کره‌جنوبی پس از لغو تحریم‌ها گفته است: فروش نفت و میعانات گازی ایران به کره‌جنوبی با ٣٠٠‌هزار بشکه افزایش در روز به ٤٠٠‌هزار بشکه رسیده است.

زنگنه همچنین در تشریح امضای یادداشت تفاهم با وزیر انرژی کره‌جنوبی بیان کرده است: ایران ال‌ان‌جی، طرح توسعه بخش دوم فاز ١٢ پارس‌جنوبی (که اتان و مولکول‌های سنگین‌تر را به‌عنوان خوراک پتروشیمی جدا می‌کند)، پالایشگاه بیدبلند ٢، ان‌جی‌ال و همچنین پالایشگاه بهمن گنو در جاسک از طرح‌های مورد علاقه کره‌ای‌ها هستند.

تفاهم ورود تجهیزات به صنعت گاز ایران
همچنین شرکت ملی گاز ایران و گروه اس‌کی تلکوم کره‌جنوبی با هدف ساخت کنتور و سیستم‌های اندازه‌گیری هوشمند یادداشت تفاهم همکاری امضا کردند. شرکت ملی گاز ایران و اس‌کی تلکوم (SKTELECOM) کره‌جنوبی با هدف ساخت کنتور و سیستم‌های اندازه‌گیری هوشمند یادداشت تفاهم همکاری امضا کردند.

«نگ جون یو» رئیس بخش نفت، گاز و انرژی گروه اس‌کی تلکوم هم در این مراسم اظهار داشت: این گروه بخش‌های مختلفی دارد و نخستین شرکت بزرگ جهان در حوزه ‌ای‌سی‌تی و دومین شرکت بزرگ جهان در زمینه ساخت «سیمولاتور» است.

توسعه روابط شیلاتی
در حوزه کشاورزی هم ایران و کره‌جنوبی یادداشت تفاهمی در بخش شیلات با عنوان «یادداشت تفاهم همکاری در زمینه ماهیگیری و آبزیان» برای توسعه هر چه بیشتر روابط و مناسبات ۲ کشور به امضا رساندند.

ساخت خط انتقال برق
در حوزه نیرو هم شركت‌های توانير ایران و «كپكو» کره‌جنوبی امروز تفاهمنامه‌ای به منظور ساخت خطوط انتقال برق و اجرای طرح‌های کاهش تلفات انرژی امضا می‌کنند. همزمان با آغاز مذاکرات با شرکت هیوندایی به منظور ساخت یک نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی، تفاهمنامه دیگری بین شركت‌های توانير ایران و كپكو کره‌جنوبی امروز به منظور ساخت خطوط انتقال برق و اجرای طرح‌های کاهش تلفات انرژی امضا می‌شود.

بر این اساس دوشنبه گذشته هيأتی متشکل از ۱۲ نفر از متخصصان صنعت برق كره‌جنوبي در تهران با مدیرعامل و مدیران شرکت توانیر به منظور انجام گفت‌وگوهای نهایی درباره مفاد امضای تفاهمنامه برقی در روز سه‌شنبه دیدار و گفت‌وگو کردند.

کره راه‌انداز اینترنت ١٨‌هزار روستا
در حوزه فناوری هم شركت دی‌جی‌فای (Digifi) كره‌جنوبی و شركت ایجاد ارتباطات بین‌الملل ایران توافقنامه‌ای امضا كردند كه بر مبنای آن با استفاده از تكنولوژی كره‌جنوبی، اینترنت مخابراتی در ١٨‌هزار روستای ایران راه‌اندازی می‌شود.

هان‌مان جی (han man - gi)) مدیرعامل شركت دی‌جی‌فای در حاشیه امضای این تفاهمنامه گفت: با استفاده از این تكنولوژی می‌توانیم ١٨‌هزار روستا را در مدت یك‌سال و نیم به اینترنتی با سرعت ٣,٥ تا ٤ گیگ بر ثانیه متصل كنیم. وی گفت: در ماه جولای ٢٠١٦ این تفاهمنامه تبدیل به قرارداد می‌شود.

واگن‌های کره‌ای برای ایران
در بخش حمل‌ونقل هم مذاکرات وزارت راه‌و‌شهرسازی با کشورهای خارجی در این حوزه به نتایج جدیدی رسیده است. نتایجی که به نظر می‌رسد این بار در مذاکره با کره‌ای‌ها قطعی شده است. گفته می‌شود در مذاکره اخیر ایران با هیأت کره‌جنوبی که به تهران سفر کردند به عقد قرار‌داد برای ساخت ٤٥٠ واگن جدید منجر شده که بناست در آینده نزدیک اتفاق افتد. هرچند راجع به جزییات این قرار‌داد صحبتی به میان نیامده اما به نظر می‌رسد کره‌ای‌ها توانسته‌اند قرار‌دادی مهم برای خطوط واگن‌سازی‌شان نهایی کنند.

تمایل برای سرمایه‌گذاری در ایران
از سوی دیگر هم یك هیأت كره‌جنوبی به‌تازگی به بوشهر سفر كرده و شركت‌های این كشور برای حضور و سرمایه‌گذاری در ایران ابراز تمایل کرده‌اند.

روابط‌عمومی و امور بین‌الملل شهرداری بندر بوشهر با اعلام این مطلب خبر داد: این هیأت در ارتباط با سفر رئیس‌جمهوری كره‌جنوبی به ایران اعتقاد داشت كه این سفر علاوه بر این‌كه زمینه‌ساز یك ارتباط اقتصادی است، می‌تواند زمینه‌ای برای ایجاد همكاری راهبردی باشد.

گفتنی است هیأت یاد‌شده ازجمله شركت‌های تخصصی در طرح‌های توسعه شهری است كه با دعوت كتبی شهرداری بوشهر به این بندر آمد. احداث مونوریل در بوشهر، اجرای هتل پنج‌ستاره و مركز تجاری بین‌المللی نیز از دیگر طرح‌هایی است كه هیأت كره‌ای در سفر به بوشهر برای اجرای آن اعلام آمادگی كرد.

ایران دیگر بازار کالای تمام شده کره نیست
اما در حوزه بهبود تعامل اقتصادی ایران و کره، مسئولان در هنگامه حضور کره‌ای‌ها در ایران، هشدارهای لازم را داده‌اند. در حالی که تراز تجاری ایران با کره‌ جنوبی به شدت منفی است، رئیس سازمان توسعه تجارت ایران دیگر تجارت یک‌طرفه با این کشور را برنمی‌تابد و خبر از مذاکراتی جهت تولید مشترک و انتقال تکنولوژی در تعاملات دو‌جانبه میان ایران و کره‌ جنوبی می‌دهد.

ولی‌الله افخمی‌راد، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که کره ‌جنوبی دیگر نباید به ایران به‌عنوان بازار محصولات تمام‌شده خود نگاه کند، به ایسنا گفت: رئیس‌جمهوری کره‌ جنوبی بعد از نیم‌قرن به همراه یک هیأت تجاری و اقتصادی به ایران سفر کرده و قرارداد‌ها، توافقنامه‌ها و موضوعات مذاکرات تجار و بازرگانان نشان می‌دهد که این کشور نیز درحال عوض کردن رویکرد خود نسبت به بازار ایران است.

او با تاکید بر این‌که این سرمایه‌گذاری‌ها و تفاهمنامه‌ها باید به همکاری‌های مشترک و انتقال تکنولوژی ختم شود، ادامه تجارت ایران و کره را در راستای مثبت‌تر کردن تراز به شدت منفی تجاری ایران و کره دانست.

واکنش چینی به سفر مهم کره‌ای‌ها به ایران
حضورکره‌ای‌ها در ايران واکنش‌های منطقه‌ای و جهانی هم داشته است. یكی از رسانه‌های پرتیراژ چین روز دوشنبه با انتشار گزارشی درخصوص مناسبات تهران و سئول، پیش‌بینی كرد كه صادرات نفت ایران به كره با توجه به امضای قراردادهای جدید نفتی میان دو كشور به ٤٠٠‌هزار بشكه در روز افزایش یابد.

این نشریه همچنین به سفر «پارك گئون های» رئیس‌جمهوری كره به ایران اشاره كرده و آن را دیداری تاریخی در مناسبات رسمی دو طرف از ‌سال ١٩٦٢ میلادی دانسته است. گزارش روزنامه چینی تاكید كرده كه این سفر با هدف تقویت همكاری‌های اقتصادی و تجاری میان كره و ایران انجام شده است.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید