7 اتفاق شگفت‌انگیزی که به هنگام خواب رخ می‌دهد

به نقل از prevention؛ اکثر شب‌ها اگر خوش شانس باشید، خواب یک رویداد عادی برای شماست. اما در برخی از مواقع ممکن است تجربیات خوبی در مورد خواب خود نداشته باشید. نگران نباشید.

کد خبر : ۱۷۰۹۸
بازدید : ۲۴۸۷
به نقل از prevention؛ اکثر شب‌ها اگر خوش شانس باشید، خواب یک رویداد عادی برای شماست. اما در برخی از مواقع ممکن است تجربیات خوبی در مورد خواب خود نداشته باشید. نگران نباشید.

در این مقاله قصد داریم اتفاقاتی که در خواب رخ می‌دهد را بیان کنیم.

احساس افتادن از یک منطقه بلند
این رویداد به عنوان حرکت تند و سریع در خواب شناخته شده است. این شرایط زمانی رخ می‌دهد که به خواب رفته‌اید. معمولا زمانی که رویایی را در خواب می‌بینید، بدن شما عملکرد اصلی خود را از دست داده است اما در بیشتر مواقع ممکن است رویا دیدن قبل از این شرایط رخ دهد. یعنی زمانی رویا می‌بینید که هنوز بدن عملکرد اصلی خود را از دست نداده و کمی هوشیار است. در این شرایط ممکن است احساس کنید از بالای یک صخره به پایین پرتاب می‌شوید. در نتیجه با اضطراب از خواب بیدار خواهید شد. محققان در مورد اینکه چرا حس افتادن از یک منطقه بلند را در این شرایط تجربه می‌کنیم، مطمئن نیستند. آن‌ها می‌گویند: این شرایط بیشتر زمانی رخ می‌دهد که بیش از حد خسته باشید، کمبود خواب داشته باشید یا استرس زیادی را در طول روز متحمل شده باشید. در این صورت مغز شما به سرعت وارد چرخه خواب می‌شود در حالیکه بدن هنوز وارد این چرخه نشده است.

فلج خواب
فلج خواب که در میان مردم به بختک معروف است، نوعی اختلال خواب محسوب می‌شود. شما در صبح شروع به بیدار شدن از خواب می‌کنید ولی متوجه می‌شوید که نمی‌توانید ماهیچه‌های خود را حرکت دهید یا صحبت کنید. این شرایط ممکن است چند ثانیه یا چند دقیقه طول بکشد و به شدت برای افراد وحشتناک است. این شرایط برعکس موردی است که در گزینه اول به آن اشاره کردیم. در این شرایط، مغز شما قبل از بدن بیدار می‌شود. ممکن است احساس کنید که قادر به نفس کشیدن هم نیستید. بیشتر افراد این شرایط را این گونه توضیح می‌دهند " انگار یک فیل سنگین بر روی سینه‌ام نشسته بود". این موضوع معمولا به این خاطر است که تمامی ماهیچه‌هایی که تنفس را کنترل می‌کنند به جز دیافراگم هنوز عملکرد اصلی خود را به دست نیاورده‌اند.

راه رفتن در خواب
بیشتر رفتارهای مرتبط با خواب بی ضرر هستند اما راه رفتن در خواب می‌تواند مشکل خطرناکی باشد زیرا بدون اینکه فرد متوجه باشد راه می‌رود، خانه را ترک می‌کند و حتی پشت ماشین می‌نشیند. در این حالت بدن شما به اندازه کافی برای حرکت کردن از خواب بیدار شده است اما مغز هنوز به اندازه کافی بیدار نشده است. به همین دلیل شما هیچ خاطره‌ای از حوادث شب گذشته به یاد نخواهید آورد. برخی از داروها می‌تواند این شرایط را بدتر کند. اگر بعد از مصرف دارویی این شرایط را تجربه کردید حتما با پزشک خود صحبت کنید.

صحبت کردن در خواب
تقریبا 5 درصد از بزرگسالان در خواب صحبت می‌کنند. بیشتر این صبحت‌ها تنها 30 ثانیه طول می‌کشد. این شرایط معمولا در یک یا دو ساعت ابتدایی خواب رخ می‌دهد . در این مدت زمان، بدن وارد مرحله خواب عمیق می‌شود اما ماهیچه‌ها به اندازه کافی برای تولید صدا و حرکات قدرت دارند.

خواب‌های تکرار شونده:
خواب دیدن روشی برای مغز شماست تا بتواند مسائل را قبل از دسته بندی آن‌ها به صورت خاطره، پردازش و ارزیابی کند. خواب‌های تکرار شونده معمولا با مشکلات روحی و روانی حل نشده اتفاق می‌افتد که مغز سعی در مرتب کردن آن دارد. این نوع رویاها بر اساس واقعیت هستند. مثلا اگر شما بیشتر اوقات به خواربار فروشی می‌روید، در خواب نیز این شرایط را بارها و بارها مشاهده خواهید کرد.

خواب جنسی:
شما تنها فردی نیستید که از خواب به خاطر این موضوع بیدار می‌شوید. در مطالعه‌ای که بر روی 800 بیمار در مرکز اختلالات خواب انجام شده است، محققان دریافته‌اند که تقریبا 8 درصد بیماران خواب جنسی را تجربه کرده‌اند. در این شرایط در حالیکه فرد خواب است وارد یک رابطه جنسی می‌شود. دکتر وینتر در این باره می‌گوید: بر اساس تجربه کاری خود با بیماران باید بگویم که رفتار، طرز فکر و کارهایی که افراد درطول خواب جنسی دارند با زمان بیداری متفاوت است. این شرایط یک ناهنجاری است که بسیار شبیه راه رفتن در خواب می‌باشد. شما به اندازه کافی برای حرکت دادن بدن بیدار هستید اما مغز هنوز فعالیت اصلی خود را ندارد و کاملا هوشیار نیست. بیشتر افراد این شرایط را به صورت مبهم به یاد می‌آورند.

سندروم انفجار سر
سندروم انفجار سر نوعی اختلال نادر شنیداری است مبتلایان به این سندرم معمولاً صدای بسیار بلندی مانند انفجار بمب، شلیک اسلحه، صدای زنگ یا گونه‌ای صدای بلند و ناشناخته را در هنگام خواب می‌شنوند، به شکلی که احساس می‌شود منشا این صدا داخل سر است. در واقعیت هیچ اتفاقی رخ نداده است. این شرایط نوعی از اختلال شنیداری هیپناگوژیک محسوب می‌شود. شما وارد خواب عمیق می‌شوید اما بدن هنوز به حالت خواب کامل نرفته است و حس‌ها هنوز وجود دارد. معمولا درمان شناخته شده‌ای برای این سندروم وجود ندارد.

منبع: آلامتو
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید