داعش در وضعیت آماده‌باش

کد خبر : ۱۷۴۱۸
بازدید : ۲۰۷۷

منابع آمریکایی می‌گویند داعش در رقه به حالت آماده‌باش درآمده است. ترس از حضور نیروهای ائتلاف و محاصره این شهر موجب شده است داعشی‌ها برای حفاظت از این شهر تغییر استراتژی بدهند. به گزارش سی‌ان‌ان مقام‌های نظامی ایالات‌متحده می‌گویند در مواضع و تجهیزات نیروهای گروه تروریستی داعش در رقه، پایگاه اصلی این گروه در سوریه تغییراتی در حال ایجاد است که سخنگوی ائتلاف ضدداعش از آن با عنوان «اعلام وضعیت اضطراری» نام می‌برد. سرهنگ استیو وارن، سخنگوی ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا علیه گروه «داعش»، روز پنج‌شنبه در بغداد به خبرنگاران گفت: «ما می‌دانیم که دشمن احساس خطر کرده‌است و خود را برای حمله به متحدان ما آماده می‌کند.»

سرهنگ وارن همچنین گفته‌است داعش فهمیده که به پایان عمر خود نزدیک شده است. او افزود: «ما به فشار آوردن ادامه خواهیم داد و انتظار داریم که به زودی شاهد فروپاشی آنها باشیم.» شبکه خبری سی‌ان‌ان می‌گوید: مقام‌های نظامی ایالات‌متحده از نزدیک در حال نظارت بر شبکه‌های اجتماعی و گزارش‌های خبری هستند که براساس آنها، گروه داعش معتقد است، به‌زودی در رقه تحت محاصره قرار خواهد گرفت.به گفته سی‌ان‌ان گزارش‌ها حاکی از آن است که این گروه افراطی در حال تغییر مواضع نیروهای خود است و در برخی مناطق نیز در تلاش برای ایجاد موانعی در برابر حملات احتمالی هوایی و زمینی‌ است.

سرهنگ وارن می‌گوید: داعش شاهد نزدیک شدن هر دو گروه «ائتلاف عربی سوریه» و «نیروهای دموکراتیک» از شرق و غرب مقر اصلی گروه، یعنی رقه است. ائتلاف بین‌المللی در عین حال معتقد است که گروه تروریستی داعش در حال واکنش به این جریان است: «ما گزارش‌هایی داریم که آنها در حال انتقال نیروهای خود هم در شهر و هم خارج از آن هستند.»

اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا نیز گفته است: اولویت اصلی ائتلاف، مسدود کردن تنها منطقه مرزی باقی‌مانده سوریه است که اعضای خارجی داعش از طریق آن رفت‌وآمد می‌کنند.

اشتون کارتر روز جمعه در کلرادوی آمریکا گفته است: وزارت دفاع آن کشور اطلاعاتی که از جبهه‌های نبرد به‌دست‌ آورده، در اختیار دیگر وزارتخانه‌های مشابه در کشورهایی می‌گذارد که در راس نظارت و رصد فعالیت‌های «داعش» قرار دارند.در پی پیشروی‌های گسترده داعش در عراق و سوریه، از سال ۲۰۱۴ میلادی، ایالات‌متحده ائتلافی تشکیل داد که دست به حملاتی علیه این گروه در عراق و سوریه زده است. آمریکا در عین حال از برخی گروه‌های محلی در سوریه و نیز ارتش و نیروهای امنیتی عراق، در تهاجم زمینی علیه «گروه افراطی داعش» نیز پشتیبانی می‌کند.همزمان روزنامه گاردین نیز در گزارشی نوشت که داعش در محاصره قرار گرفته است و برخی منابع داخلی تاکید می‌کنند که رفت و آمد البغدادی در شهر رقه محتاطانه شده است. برخی دیگر اما می‌گویند البغدادی شهر رقه را ترک کرده و معلوم نیست به عراق بازگشته یا در جای دیگری به سر می‌برد. آمریکا هنوز این گزارش‌ها را تایید نکرده اما پیش‌تر گفته می‌شد که داعش قصد دارد نیروهای خود را به لیبی منتقل کند.

روز پنج‌شنبه منابع آگاه اعلام کردند حزب موسوم به اتحاد دموکراتیک سوریه عملیات خود را برای آزادسازی رقه آغاز کرده است. یکی از مسوولان این حزب نیز گفته قرار است عملیات آزادسازی رقه به‌صورت همزمان از سه محور سد تشرین، تل ابیض و حسکه و با پشتیبانی هوایی آمریکا انجام شود. هم اکنون نیروهای حزب اتحاد دموکراتیک سوریه در منطقه عین‌عیسی با رقه 35 کیلومتر، یگان‌های موجود در اطراف سد تشرین 40 کیلومتر و در حسکه 22 کیلومتر با رقه فاصله دارند. شهر رقه در شمال سوریه از هفتم مارس 2013 به اشغال تروریست‌های داعش درآمد و از آن زمان به یک زندان بزرگ برای ساکنان آن تبدیل شده است.

روزنامه دیلی‌تلگراف می‌نویسد: کارشناسان اعتقاد دارند سقوط رقه موجب خواهد شد که گروه داعش از هم بپاشد یا دست‌کم به مقدار زیادی قدرت تاثیرگذاری خود را از دست بدهد. ایالات‌متحده در گزارشی تکمیلی می‌گوید که با همکاری و هدایت نیروهای زمینی، آمریکا بهتر می‌تواند از آسمان اهداف داعش را مورد حمله قرار دهد.

سخنگوی اتحاد دموکراتیک سوریه گزارش سرهنگ وارن را تایید می‌کند و می‌گوید آنها این موضوع را فهمیده‌اند و ما قصد داریم فشارهای خود را علیه این گروه افزایش دهیم. ما انتظار داریم به زودی شاهد فروپاشی این گروه باشیم. تاجر کوبانی همچنین گفت که به‌زودی عملیات نهایی برای آزادسازی رقه به پشتیبانی نیروی هوایی آمریکا آغاز خواهد شد. در ماه فوریه گزارشی از داعش منتشر شد که در آن تاکید شده بود داعش با کمبود منابع مالی مواجه شده است. همین موضوع موجب شده تا داعش نتواند از عهده حقوق نیروهای خود بربیاید. برای همین آنها از مردم رقه خواسته‌اند مالیات بیشتری پرداخت کنند.

آیا لیبی مقصد بعدی است؟
برخی کارشناسان هشدار داده‌اند که با تضعیف داعش در سوریه و عراق، داعش به دنبال تقویت خود در لیبی است. روزنامه واشنگتن پست گزارش می‌دهد که به احتمال زیاد داعش در حال تقویت خود در لیبی است. همچنین این گروه قصد دارد به تونس نیز نفوذ پیدا کند. منابع محلی گزارش می‌دهند که بیشتر نیروهای داعش از طریق دریا وارد خاک لیبی می‌شوند. یکی از افراد محلی می‌گوید: آنها نیمه شب وارد کشور می‌شوند. زمانی که آنها همدیگر را برادر صدا می‌زنند متوجه می‌شویم که این افراد در حال ورود به کشور هستند. بیشتر جنگجویان داعشی که وارد لیبی می‌شوند تونسی هستند. تونس جزو معدود کشورهای شمال آفریقا است که هنوز داعش با آن درگیر نشده است. اما نیروهای اطلاعاتی هشدار می‌دهند که حضور تونسی‌ها در این گروه می‌تواند به منزله سرریز شدن این گروه‌ها به تونس باشد.

چندی پیش گزارش شد که نیروهای وابسته به داعش که اهل تونس هستند، قصد داشتند تا یکی از شهرهای مرزی تونس با لیبی را از دست نیروهای تونسی خارج کنند. به‌رغم اینکه گزارش شد که نیروهای داعشی نتوانستند این شهر مرزی را به چنگ آورند، اما اخیرا گزارش شده است که نیروهای داعش به شدت در حال تقویت خود هستند و شماری از آنها وارد لیبی شده‌اند تا از این طریق به این شهر مرزی حمله کنند. تونسی‌ها در سوریه و عراق نیز حضوری فعال دارند و بیشترین نیروهای خارجی حاضر در سوریه متعلق به این کشور است. سال گذشته نیز در داخل این کشور دو حمله تروریستی توسط افراد موسوم به «گرگ‌های تنها» صورت گرفت که در آن شماری از توریست‌های خارجی کشته شدند.

گفته می‌شود یکی از کسانی که موجب کشته شدن شماری از توریست‌های خارجی در تونس شد، چندین ماه در لیبی و نزد فرماندهان داعش دوره دیده بود. محمد ملالی، رئیس دایره مبارزه با گروه‌های تروریستی در تونس می‌گوید: برای ما آشکار شده که لیبی یک خطر بزرگ برای ما به حساب می‌آید. او تصریح می‌کند که داعش در حال تقویت خود در لیبی است و هر چقدر که آنها در سوریه تحت فشار قرار گیرند، این احتمال تقویت می‌شود که افراد این گروه وارد لیبی شوند و موضع خود را در این کشور تقویت کنند. ملالی می‌افزاید: برای آنها لیبی بهشت است، زیرا در این کشور یک قدرت مرکزی متمرکز وجود ندارد و آنها می‌توانند در این کشور دست به بازسازی خود بزنند.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید