بدرقه سرافراز با طعنه‌های تند و تیز

کد خبر : ۱۷۶۴۸
بازدید : ۳۱۳۵

١٨ ماه پس از انتصابش تودیع شد، محمد سرافراز حالا رکورددار است در کوتاه‌ترین زمان ریاست بر سازمان صداوسیما. زمانی گمنام‌ترین چهره بود از میان نامزدهای جانشینی عزت‌الله ضرغامی.

از معاونت برون‌مرزی به ساختمان اصلی جام‌جم رفت و تا ١٨ ماه بعد که استعفا کرد یکی از پرحاشیه‌ترین دوران‌های مدیریت بر صداوسیما را از سر گذراند.

دورانی چنان پرفشار که دیروز در مراسم تودیعش هیچ نشانه‌ای از ناراحتی و نگرانی دیده نمی‌شد. چهره‌اش تنها هنگامی در هم رفت که مراسم از سوی علی لاریجانی و علی‌اصغر پورمحمدی به آوردگاه انتقادهای تندوتیز از او تبدیل شد. میراثش را به باد نقد گرفتند و حتی علی لاریجانی او را به سبب عملکردش درباره موضوع برجام شماتت کرد.

معاونانی که زمانی عزلشان کرده بود به دعوت رئیس جدید در جلسه حاضر شدند تا رفتنش را به نظاره بنشینند. از میان میهمانان دیروز، علی لاریجانی، علی‌اکبر ولایتی، بیژن نوباوه، سیدرمضانعلی موسوی‌مقدم، محسن رضایی، سردار نقدی، سردار سعید منتظرالمهدی، سردار شیرازی، حسام‌الدین آشنا، حسن خجسته، نوش‌آبادی، نهاوندی، جمشید مشایخی، داود میرباقری، داریوش اسدزاده، سید محمود دعایی، جواد شمقدری، محمودرضا تخشید، محمد مسعود، محمدرضا شریفی‌نیا، سیدضیاءالدین دری، علی نصیریان، محمد صالح‌علا، مسعود جعفری‌جوزانی و ایرج راد بسیاری از منتقدان سرسخت دوران مدیریت سرافراز بودند. مراسم با قرائت حکم انتصاب مقام معظم رهبری به علی عسکری توسط آیت‌الله رسولی ‌محلاتی آغاز و در پایان هم از تلاش‌های محمد سرافراز تقدیر شد.

رئیس جدید که زمانی توسط سرافراز کنار گذاشته شده بود هدیه‌ای به رسم یادبود به او داد و البته از حمایت‌ها و تلاش‌هایش هم تقدیر و تشکر کرد. عبدالعلی علی‌عسکری در نخستین سخنرانی رسمی خود در مقام رئیس سازمان صداوسیما، از تعامل رسانه ملی با قوای سه‌گانه کشور خبر داد و بر «استفاده از تمامی نیروهای کارآمد صداوسیما» و همچنین «توجه به نیاز مخاطبان» تأکید کرد. رئیس سازمان صداوسیما ضمن سپاسگزاری از مقام معظم رهبری که کار رسانه را به وی واگذار کرده‌اند، به اهمیت سازمان صداوسیما به‌عنوان رسانه ملی اشاره کرد و گفت: می‌دانید که امروز عرصه رقابت رسانه‌ای است.

امروزه با نبرد رسانه‌ای بزرگی مواجهیم و در این مسیر کسانی که دارای توانمندی‌های بالاتری هستند، دارای قدرت‌های رسانه‌ای برتر هم هستند و در میدان موفق‌تر چهره می‌کنند. او با تأکید بر این‌که هیچ ادعایی ندارد اما عمق میدان صداوسیما را به خوبی می‌شناسد، گفت: سازمان صداوسیما سازمانی قوی و مستحکم است و قوت آن در نیروی انسانی است که در جای‌جای این رسانه کار می‌کنند. تمام این زنجیره‌های انسانی سازمان ارزشمند هستند. درست است که در زمینه تولید هنوز عمیق نشده‌ام که خواهم شد اما عمق سازمان را می‌شناسم و با یکایک نیروهای فداکار سازمان آشنا هستم.

رئیس جدید صداوسیما بر حمایت از اقدامات دولت هم تأکید کرد و گفت: حمایت‌ از فعالیت‌های دولت محترم، بیان پیشرفت‌های روزافزون،‌ پرهیز از سیاه‌نمایی،‌ پرهیز از شکاف و دو قطبی‌ شدن، دستیابی به شعار پیشرفت و مقاومت و کمک به قدرت نظام اسلامی ایران از محورهای مورد تأیید رسانه ملی در این دوران خواهد بود.

پورمحمدی: سرافراز ناکام بود چون می‌خواست چند کار را با هم انجام بدهد
در ادامه مراسم علی‌اصغر پورمحمدی، معاونت سیما که در دوران سرافراز به صداوسیما بازگشت با اشاره به تغییرات ساختاری و خدمات سرافراز در مقام رئیس صداوسیما گفت: ‌ایشان کارهای بسیاری انجام دادند. یکی از دلایلی که باعث شد ناکام بماند این بود که چندین کار را با هم می‌خواستند انجام دهند. درحالی‌که ملاحظات مختلفی وجود دارد که نمی‌گذارد شما به انقلاب مدنظرتان برسید. آقای سرافراز با وجود روحیه انقلابی نتوانست به آنچه می‌خواست برسد. شاید هم ما مدیران ناتوان و نالایقی بودیم که نتوانستیم ایشان را همراهی کنیم. اما به‌هرحال نقشه‌های ایشان نقشه‌های بدی نبود.

پورمحمدی در ادامه به عدم موفقیت سرافراز در تعامل با دولت و مجلس هم اشاره کرد و گفت: متاسفانه با مشکلات زیادی از قبیل بودجه مواجهیم؛ چرا که ما هر چه حقوق می‌گیریم باید به برنامه‌سازان و بازنشستگان و... بدهیم و دیگر بودجه‌ای برای برنامه‌سازی نمی‌ماند. از طرفی برنامه‌سازی در تلویزیون مشکل است؛ چراکه ما در مقام فرستنده پیام با نگاه‌های فرهنگی و ارزشی متفاوت و با مخاطبان بسیاری روبه‌رو هستیم. باید خانواده‌ها، نمازگزاران در مسجد، اهالی رفسنجان و... همه از ما راضی باشند. ما چهارشنبه گذشته مشکلات خود را با رئیس مجلس که از این مشکلات خبر نداشتند در میان گذاشتیم و شاید یکی از نقاط ضعف آقای سرافراز همین بود که مشکلات را مطرح نمی‌کرد. درحالی‌که آقای لاریجانی از دوستان آقای سرافراز بودند از این مسائل و مشکلات بی‌خبر بودند.

پورمحمدی در بخش دیگری از سخنان به حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهوری برای شرکت در این مراسم خوشامد گفت و او را از ردیف سوم صندلی‌های مراسم به ردیف اول دعوت کرد و سپس با لحنی طنزگونه گفت: همین موضوع که ایشان به صندلی ردیف اول دعوت شدند روی میزان بودجه ما تأثیر دارد؛ البته سردار شیرازی رئیس دفتر نظامی فرمانده کل قوا هم این‌جا حضور دارد ولی متاسفانه اصلا معلوم نیست که کجا هستند؛ بنابراین هماهنگی در کشور ما کار بسیار سختی است و آقای سرافراز در این شرایط نتوانست با دولت و مجلس تعامل کند اما گام‌های مهمی برداشت که امیدواریم آقای دکتر علی ‌عسکری در این مسیر سخت و طولانی بتواند به موفقیت برسد.

سرافراز: مهم‌ترین چالش مسائل مالی بود
محمد سرافراز در سخنان خود به موضوع استعفا که پورمحمدی مطرح کرد، پرداخت و گفت: من به بخش سنتی استعفا می‌پردازم که استعفا به معنی طلب عفو کردن است و از همه طلب عفو می‌کنم که در این مدت اذیتشان کردیم و امیدواریم توفیق خدمت برای همه فراهم شود.

او سپس با اشاره به سخنان علی‌اصغر پورمحمدی (معاون سیما) با خنده گفت: نمی‌دانم آقای پورمحمدی از ما تعریف کرد یا تخریب.

او سپس با اشاره به شرایط بودجه سازمان صداوسیما و بدهی‌های مالی بیان کرد: مهم‌ترین چالش سازمان، مشکلات مالی بود؛ در آن زمان ١٨٠٠‌میلیارد بودجه صداوسیما بود و ٢٨٠٠‌میلیارد هزینه داشتیم. در‌ سال ٩٣ کمک ‌هزار میلیاردی دولت هم تمام شده بود و باید فکری برای آن می‌شد. ٣ راهکار داشتیم. کاهش هزینه، افزایش بودجه و افزایش درآمد. در آن زمان سیما ٢٠٠‌میلیارد بدهی داشت. در همان ‌سال اول بدهی‌ها کاهش یافت. دولت شفاهی قول‌هایی داد ولی انجام نشد.

انتقاد لاریجانی از رویکرد صداوسیما در برجام
شاید بتوان گفت تندترین انتقادها را سرافراز از لاریجانی شنید، رئیس اسبق سازمانی که او روز گذشته از ریاست آن تودیع شد. رئیس مجلس شورای اسلامی هم در سخنانی به نوع برخورد صداوسیما با موضوع برجام انتقاد کرد و گفت: از نظرات موافقان و مخالفان برجام آگاه هستم و ممکن است در بعضی جاها درست باشد، اما طرح مسائل و چالش ایجاد کردن چه بهره‌ای دارد؟ یک زمانی طرح مسأله و بررسی ممکن بود لازم باشد - البته با کیفیت مطرح شدن با آن وضع نیز خیلی موافق نبودم ولی به هر حال سلیقه‌ای بود- و این کار را شما انجام دادید، حال که زمان گذشته باید از فرصت‌ها استفاده کرد.

وی با اشاره به برخی سخنان سرافراز در این مراسم درخصوص عملکرد صداوسیما در زمان مذاکرات هسته‌ای و برجام افزود: در موضوع برجام، رادیو و تلویزیون با آراي مختلف مواجه است و باید در این رابطه استراتژی روشن داشت و بنده هم نسبت به رادیو و تلویزیون و هم نسبت به مسأله هسته‌ای بیگانه نیستم. رئیس قوه مقننه ادامه داد: در موضوع هسته‌ای مسیر جمهوری اسلامی ایران آگاهانه و خوب بود و تصمیم کشور مبنی بر انجام مذاکره، کار بسیار عاقلانه و داهیانه‌ای بود زیرا دشمنان می‌خواستند ایران گرفتار تحریم‌ها بماند. لاریجانی خاطرنشان کرد: یک عده از ابتدا مخالف این موضوع بودند که باید به آنها نیز احترام گذاشت و ممکن است دلایل سیاسی یا هر دلیل دیگری داشته باشند؛ اما به‌هرحال تصمیم گرفته شده و حال سوال این است که باید از این موضوع بهره ببریم یا دوباره دعوا راه بیندازیم؟ که صداوسیما باید این موضوع را خود تحلیل و حل کند.

نماینده مردم قم در مجلس همچنین تصریح کرد: صداوسیما علی‌القاعده رادیو و تلویزیون نظام جمهوری اسلامی ایران است و تصمیم گرفته شده در مسأله هسته‌ای مانند بسیاری از مسائل دیگر، تصمیم نظام است؛ به‌طور مثال اگر در سوریه نظام از مبارزه علیه تروریست‌ها حمایت می‌کند، چرا شما این موضوع را باز نمی‌کنید که آیا رفتن به سوریه خوب است یا نیست؟ این‌که با تروریست‌ها مبارزه کنیم بد است یا خوب؟ چرا شما این کار را نمی‌کنید؟ در مسأله هسته‌ای نیز همین‌طور است. وی ادامه داد: البته شاید اشتباهاتی انجام شود و آمریکایی‌ها رفتار گستاخانه انجام دهند که نظام جواب آنها را می‌دهد و پیگیری باید انجام شود؛ البته پیگیری به این معنا نیست که مردم را ناامید کرد.

لاریجانی گفت: از این‌که عمر مدیریتی دوست عزیزم آقای سرافراز یک‌سال و نیم بود تاسف می‌خورم، همچنان که پیش‌تر نیز گفته بودم آقای سرافراز فردی باهوش و با استعداد است که مسائل رسانه را می‌شناسد و حدود ٢٠‌سال است که آقای سرافراز در صداوسیما کار می‌کند که سرمایه‌ای برای کشور است.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید