چرا انیمیشن پرطرفدار دیزنی برای حیات‌وحش خطرناک است؟

کد خبر : ۱۷۷۳۶
بازدید : ۱۱۰۴

فعالان استرالیایی که در زمینه‌ی محافظت از حیات وحش فعالیت می‌کنند،‌ اکران دنباله‌ی انیمیشن محبوب «در جستجوی نمو» را برای گونه‌های کمیاب جانوری در اقیانوس‌ها خطرناک می‌دانند.

به گزارش خبرآنلاین، به اعتقاد این فعالان محیط‌زیستی اکران انیمیشن تازه‌ی پیکسار که «در جستجوی دُری» نام دارد، اشتیاق مردم برای نگهداری گونه‌های کمیاب ماهی به عنوان حیوان خانگی را افزایش می‌دهد.

بر اساس پژوهش‌های دانشگاه کوئینزلند استرالیا، پس از اکران انیمیشن «در جستجوی نمو» در سال 2003 بازار بزرگی برای فروش دلقک‌ماهی ایجاد شد، و همین امر به کاهش تعداد این گونه‌ی جانوری در زیست‌گاه‌های طبیعی انجامید. «در جستجوی نمو» داستان یک دلقک‌ماهی است که برای یافتن پسرش ماجراهای بسیاری را پشت‌سر می‌گذارد.

انیمیشن «در جستجوی نمو» با بودجه‌ای نزدیک به 100 میلیون دلار ساخته و سال 2003 در سینماهای سراسر جهان اکران شد. این انیمیشن به فروشی بیش از 900 میلیون دلار دست یافت.

نمایش «در جستجوی نمو» دلقک‌ماهی را به یکی از حیوانات محبوب فروشگاه‌های حیوانات خانگی بدل کرده بود. اکنون پژوهشگران دنبال راهکاری هستند تا از وقوع رویدادی مشابه پس از اکران «در جستجوی دُری» در ماه ژوئن جلوگیری کنند.

کارمن داسیلوا یکی از پژوهشگران حاضر در این پروژه گفت: «حدود 90 درصد از ماهی‌های آکواریومی مستقیما از حیات‌وحش صید می‌شوند و بیشتر مردم از این موضوع آگاه نیستند. در حال حاضر گرمایش جهانی و اسیدی شدن اقیانوس‌ها به اندازه‌ی کافی حیات این گونه‌های جانوری را تهدید می‌کند و صید این ماهی‌ها بحران را تشدید خواهد کرد.»

در انیمیشن تازه‌ی «در جستجوی دُری» قهرمان داستان همان ماهی آبی فراموش‌کار «در جستجوی نمو» است. این ماهی از گونه‌ی جراح‌ماهی آبی است و برخلاف دلقک‌ماهی امکان پرورش آن وجود ندارد.

منبع: گاردین / 19 می

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید