۸ اخطار بدن که کلیه شما در خطر است

دو کلیه که مسئول سم‌زدانی و پاکسازی بدن هستند ، پایین قفسه‌ی سینه واقع شده‌اند. آنها روزانه ۱۰ تا ۱۵۰ لیتر خون را تصفیه می‌کنند. کل فرآیند برای تمام عملکردهای بدن و برای حفظ خون سالم بسیار مهم است.

کد خبر : ۱۸۴۱۸
بازدید : ۱۳۷۷
دو کلیه که مسئول سم‌زدانی و پاکسازی بدن هستند ، پایین قفسه‌ی سینه واقع شده‌اند. آنها روزانه ۱۰ تا ۱۵۰ لیتر خون را تصفیه می‌کنند. کل فرآیند برای تمام عملکردهای بدن و برای حفظ خون سالم بسیار مهم است.

کلیه ها مسئول دفع مایعات زائد بدن هستند. آنها استخوان‌های ما را محکم و قوی نگه می‌دارند، الکترولیت‌ها را منظم می‌کنند، سلول‌های قرمز خونی بیش‌تری تولید می‌کنند و فشار خون را تثبیت می‌کنند.

اگر کلیه های‌تان به درستی کار نکنند، سلامتی‌تان در معرض خطر خواهدبود. این مقاله را به دقت بخوانید و بکوشید برخی از مشکلاتی را که با نارسایی یا آسیب دیدن کلیه مرتبط هستند، بشناسید و از آنها جلوگیری کنید:

۱. تورم
اگر کلیه‌های‌تان وظیفه‌شان را آن طور که باید انجام ندهند، نمی‌توانند مایعات اضافی را در بدن کاهش بدهند یا آنها را حذف کنند. این امر می‌تواند دلیل تورم یا پف کردن صورت، دست و پا یا مفاصل باشد.

۲. تغییر در ادرار
موارد زیر از ابتدایی‌ترین و بدیهی‌ترین علائم هستند:

فشار هنگام ادرار کردن
مشکلات هنگام دفع ادرار
کم شدن تعداد دفعات ادرار، و تیره شدن ادرار
تکرر ادرار زیاد همراه با زرد شدن رنگ ادرار
احساس ادرار شدید در نیمه‌های شب

۳. بثور پوستی
اگر پوست‌تان بثورات زیادی دارد و احساس خارش در آنها دارید، پس ضایعاتی که به صورت برجستگی‌هایی روی پوست پدیدار می‌شوند، می‌توانند با نارسایی کلیه مرتبط باشند. پوست‌تان خشک، ناسالم و تحریک شده به نظر می‌رسد زیرا ضایعات در خون انباشته شده‌است. می‌توانید به طور موقت با استفاده از کرم و لوسیون مشکل را حل کنید، اما نمی‌توانید به طور کامل آن را مرتفع کنید، البته اگر مشکل داخلی باشد.

۴. خستگی
کلیه‌های سالم هورمونی تولید می‌کنند و این هورمون سلول‌های قرمز خونی بیش‌تری تولید می‌کند. این سلول‌های خونی اکسیژن را به همه جای بدن می‌رسانند. اگر تعداد سلول‌های قرمز خونی کم شود، احساس خستگی خواهید کرد و این روی ماهیچه‌ها و مغزتان هم تاثیر خواهد گذاشت. در برخی موارد این شرایط به معنای کم‌‌خونی است.

۵. تنگی نفس
تنگی نفس می‌تواند مرتبط با آسیب وارد شده به کلیه باشد. مهم‌ترین دلیل این‌که بدن شما اکسیژن کم دارد، کم بودن سلول‌های خونی قرمز است که اکسیژن را انتقال می‌دهند.

۶. طعم فلز در دهان
بی‌اشتهایی یا تغییر جدی در برخی غذاها یکی دیگر از علائم آسیب دیدن کلیه است.

۷. درد
یکی از جدی‌ترین علائم آسیب دیدن کلیه می‌تواند درد در قسمت بالایی کمر باشد. همان جایی که کلیه‌ها واقع شده‌اند.

۸. سرگیجه و نداشتن تمرکز
نرسیدن خون کافی به مغز باعث کم‌خونی جدی می‌شود و متعاقب آن تمرکز کم می‌شود. اگر کمی احساس سرگیجه و حواس‌پرتی داشتید، تعجب نکنید.

توصیه‌ی ما به شما این است که غذاهای سالم‌تر و مواد غذایی سرشار از آنتی‌اکسیدان بخورید.

منبع: گو فیت استی فیت
ترجمه: سایت بازده
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید