۵ چیز که مغز شما را مسموم می‌کند

برخی سموم، مانند آلودگی هوایی سمی، می‌توانند قدرت مغز شما را محدود کنند اما در نهایت نمی‌توانید تاثیر آن ها را بر مغزتان کنترل کنید. در این مقاله، ۵ چیز را مورد بحث قرار می‌دهیم که ممکن است سلول‌های مغز شما را مسموم کنند اما می‌توانید کنترل‌شان کنید.

کد خبر : ۱۸۵۰۹
بازدید : ۱۵۲۸
برخی سموم، مانند آلودگی هوایی سمی، می‌توانند قدرت مغز شما را محدود کنند اما در نهایت نمی‌توانید تاثیر آن ها را بر مغزتان کنترل کنید. در این مقاله، ۵ چیز را مورد بحث قرار می‌دهیم که ممکن است سلول‌های مغز شما را مسموم کنند اما می‌توانید کنترل‌شان کنید.

عوامل محیط زیستی، مواد شیمیایی، و مواد مورد استفاده در ساخت، بسته‌بندی، و تولید کالاهایی که روزانه مصرف می‌کنیم مغزمان را مسموم می‌کنند. شناختن اثرات ناسالم این پنج چیز که به سلول‌های مغزی باارزش‌مان آسیب می‌زنند برای تندرستی‌مان ضروری است.

بیایید نگاهی بیندازیم به پنج چیزی که می‌توانند توانایی عملکرد مغزتان را با تمام ظرفیتش مسموم کنند. به محض آن‌که بدانید دنبال چه باشید، می‌توانید از این پنج چیز خطرناک دوری کنید.
پنج چیز که مغزتان را مسموم می‌کنند

مواد مورد استفاده در خوراکی‌هایی که مصرف می‌کنید، محصولاتی که لمس می‌کنید، یا آن‌چه که به بدن‌تان وارد می‌کنید یا روی آن استعمال می‌کنید، بررسی کنید. به چیزهایی فکر کنید که معمولا در نظر نمی‌گیرید، مثل نرم‌کننده‌ی لب‌تان. ما در طول زندگی‌مان چیزی حدود ۳.۷ پوند نرم‌کننده‌ یا رژ لب می‌خوریم. آیا در محصولاتی که تصادفا قورت می‌دهید پارابن‌ها یا سایر مواد شیمیایی خطرناکی که می‌توانند مغزتان را مسموم کنند وجود دارد؟

پرهیز از مواد شیمیایی ناسالم آسان‌تر از همیشه است. از ابزارک Healthy Living روی تلفن همراه‌تان استفاده کنید تا بارکد محصولاتی را که روزانه مصرف می‌کنید اسکن کنید. این ابزارک مقدار مواد آلرژی‌زا، سرطان‌زا، و تهدیدکننده‌ی تولیدمثل و مقدار پژوهش موجود در مورد هر کدام را در محصولاتی که خریداری می‌کنید به شما نشان خواهد داد. این ابزارک می‌تواند در انتخاب محصولاتی که مقدار کمتری از این سموم مغزی دارند نیز به شما کمک می‌کند.

۱. آلودگی صوتی
آلودگی صوتی می‌تواند از منابع بسیاری ناشی شود؛ چیزهایی که هرگز به آنها توجه نکرده‌اید، در واقع صداهای گوشخراشی را با تن بالا به سوی شما می‌فرستند. ممکن است لامپ‌های فلوئورسنت باشند، واحدهای گرمایشی یا تهویه‌ی هوا، ابزارآلات، ساعت‌ها، و هر چیزی که ذاتا صدایی ندارد ممکن است توانایی مغزتان را در به وضوح فکر کردن مسموم کند.

حتی چیزهایی که قابل شنیدن نیستند مانند تابش گوشی همراهتان، امواج رادیویی، کابل، و امواج تلویزیون ماهواره‌ای دیجیتال که فرستاده و در خانه‌ها و محل کسب‌وکارمان دریافت می‌شوند صداهای ناشنیده و آلودگی صوتی هستند.

اگرچه نمی‌توانیم این امواج را به عنوان صدا تشخیص دهیم، ممکن است بدن‌مان قادر به احساس آنها باشد. وقتی در بیابان کاملا از اتصالات به دور باشید می‌توانید آن را حس کنید. هیچ 'همهمه‌ای' از تمدن در پس‌زمینه وجود ندارد که مزاحم شود و مغز‌تان را مسموم کند.

۲. کافئین اضافه
لازم نیست با قهوه‌ی عزیزتان خداحافظی کنید، اما پیشنهاد می‌کنیم دوره‌ی کوتاهی را بدون کافئین امتحان کنید تا ببینید آیا یکی از چیزهایی هست که مغزتان را مسموم می‌کند.

کافئین چیزی است که برای تعداد بسیار زیادی از آدم‌ها ضروری است. به آنها کمک می‌کند هنگام نیاز احساس هشیاری کنند. با این وجود، طبق یک مطالعه، برخی گزارش‌ها، وقتی مقادیر بسیار زیادی از آن استفاده شد یا گروه‌های حساس مورد مطالعه قرار گرفت (برای مثال بیماران مبتلا به اختلالات اضطراب) اثرات منفی‌اش را نشان داده است. در این شرایط، مشخص شد کافئین اضطراب را افزایش داده و سبب اختلال در خواب می‌شود. شواهدی وجود دارد که کنترل حرکتی خوب ممکن است به عنوان تابعی از افزایش اضطراب دچار اختلال شود.

۳. شیرین‌کننده‌های مصنوعی
نخستین بار که بدون شکرها وارد مغازه‌ها شدند هیجان‌انگیز به نظر می‌رسیدند، اما الان می‌دانیم شیرین‌کننده‌های مصنوعی برای مغزمان سمی تمام عیار هستند. در یک مطالعه‌ی تحقیقاتی مشخص شد که آسپارتام باعث کاهش عملکرد ذهنی برخی از نمونه‌ها شد. آسپارتام به نگرانی‌هایی درباره‌ی افزایش خطر تشنج در کسانی که مستعد آن هستند نیز مرتبط است.

۴. قند تصفیه‌شده
قند مزه‌ی شیرینی دارد اما آن چیزی نیست که در منابع غیرمیوه‌ای یا به شکل عسل درآورده‌ایم. قندهای تصفیه‌شده به حافظه‌ی ضعیف، عملکرد ذهنی ضعیف، و کاهش هورمون رشد مغز ارتباط داده شده‌اند.

هم‌چنین قند تصفیه شده به افزایش التهاب نیز مربوط است. التهاب ناشی از این سم مغزی در دستگاه گوارش نیز رخ می‌دهد. التهاب گوارشی مزمن با اختلالات خلقی اسکیزوفرنی و افسردگی در ارتباط است.

قند تصفیه‌شده، فرآوری شده، و سفید برای مغز شما سمی است. بررسی یک رژیم سرشار از قند ارتباط آن را با حافظه‌ی کوتاه‌مدت ضعیف نشان داده است. افرادی که وعده‌های غذایی با قند بالا می‌خوردند در یادآوری آن‌چه پیش‌تر خورده بودند مشکل داشتند.

۵. فلوراید
فلوراید از زمانی‌ بحث برانگیز بوده است که شهرداری‌ها تصمیم گرفتند افزودن‌اش به آب آشامیدنی‌مان برای بهداشت عمومی بهتر از نیفزودن آن است.

وب‌گاه نچرال‌نیوز (Naturalnews.com) می‌گوید شبکه‌ی اقدام علیه فلوراید (اف‌ای‌ان) مطالعه‌ای را گزارش کرده است که دریافته فلوراید، حتی در مقادیر اضافه‌شده به منابع آب ایالات متحده، با بهره‌ی هوشی (آی‌کیو) پایین‌تر در ارتباط است. مطالعه‌ای با حمایت یونیسف نشان داد آی‌کیو حتی در ۸۸/۰ میلی‌گرم بر لیتر فلوراید، سطح افزوده شده به سیستم‌های آب آشامیدنی ایالات متحده که در بازه‌ی بهینه در نظر گرفته می‌شد، کاهش یافت.

منبع: پاورآف پازتیویتی
ترجمه: سایت بازده
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید