ممنوعیت‌های جدید برای سیگاری‌ها

دهمین جلسه ستاد کنترل و مبارزه با دخانیات جایی بود که بار دیگر مقام‌های مسئول در زمینه کنترل و کاهش استفاده از سیگار از دیگر مسئولان و دستگاه‌ها گلایه و انتقاد کنند.

کد خبر : ۱۸۷۲۶
بازدید : ۱۵۱۵
دهمین جلسه ستاد کنترل و مبارزه با دخانیات جایی بود که بار دیگر مقام‌های مسئول در زمینه کنترل و کاهش استفاده از سیگار از دیگر مسئولان و دستگاه‌ها گلایه و انتقاد کنند.

حسن‌هاشمی، وزیر بهداشت یکی از همین مسئولانی بود که در این جلسه شرکت کرده و از نگاه بقیه مسئولان به سیگار گله کرد که می‌گویند «به سیگارکشیدن مردم چه کار دارید؟» به گفته او این نگاه در رده‌های بالای کشور وجود دارد که «خوب نیست و مانع موفقیت می‌شود.»

وزیر بهداشت در این جلسه از ناکارآمدی مبارزه با قاچاق سیگار هم انتقاد کرد و پرسید: «چگونه می‌شود جلوی قاچاق اسلحه را می‌گیریم اما سیگار را نه؛ اینها هم اسلحه‌اند و آدم می‌کشند.»

او این گفته كه اعتیاد از سیگار آغاز می‌شود را «حرف علم» دانست و علم واردشدن وزارت بهداشت به حوزه مبارزه با دخانیات را ٨‌میلیون استفاده‌کننده از سیگار دانست.

به گفته وزیر بهداشت «علت ٩٠‌درصد سرطان‌های ریه سیگار است.» ضمن این‌که سیگار بر ابتلای افراد به سرطان‌های دستگاه گوارش، سرطان مثانه و دیگر سرطان‌ها هم تاثیرگذار است که این موضوع «میلیاردها تومان هزینه بر دوش سایر مردم می‌گذارد.»

او همچنین گفت اگر استعمال دخانیات به همین روال در کشور ادامه یابد «تا ۴۰ ‌سال آینده ایران همانند کشور مصر و پاکستان بالاترین آمار مصرف مواد دخانی» را خواهد داشت.

هاشمی با تأکید بر این‌که کشور با «انواع فساد در حوزه مبارزه با مواد مخدر تا قاچاق کالا» درگیر است، گفت: «مردم از ما انتظار دارند و با این‌که هر روز آمار می‌دهیم اما مصرف مواد روزانه بیشتر می‌شود.»

او از صداوسیما و وزارت ارشاد خواست حضور پررنگ‌تری در مبارزه با مواد دخانی داشته باشند و از صداوسیما پرسید چرا این موضوع را که «٨٠‌درصد توتون‌های قلیان مواد افزودنی مانند مواد روانگردان، بنزن و حلال‌های آروماتیک و قارچ‌های بیماری‌زاست» نشان نمی‌دهد؛ در حالی‌که روز به روز اقبال مردم به قلیان بیشتر می‌شود.

به گفته وزیر ارشاد مصرف ماده سرطان‌زای بنزن به مدت سه تا ١٥‌سال سرطان خون ایجاد می‌کند و «این تصور که آب قلیان سم‌زدایی می‌کند، خلاف است.» او باز هم این موضوع را یادآوری کرد که «هر وعده قلیان برابر با ٥ تا ١٠ پاکت سیگار» است.

وزیر بهداشت با اشاره به تخصیص‌ هزار و ٧٠٠‌میلیارد تومان درآمد جدید مالیات بر سیگار گفت: «ما به این رقم چشم‌داشتی نداریم و راضی هستیم بخشی از این اعتبار را به ستادهای نظارتی دیگر و ارگان‌های مرتبط بدهیم.»

براساس آمارهای‌ هاشمی، تبلیغ سیگار بین هنرپیشه‌ها «١٠ تا ٢٠ برابر» شده است و در ادامه مدعی شد زمانی‌ که «شهاب حسینی در سریال شهرزاد سیگار مصرف می‌کند، جوانان از آن الگوبرداری می‌کنند» و نمونه آن را «در مورد خودکشی از روی پل عابر پیاده» دانست. وزیر بهداشت در ادامه گلایه‌های خود از سازمان و دستگاه‌های مختلف به قوه قضائیه رسید و با اشاره به این‌که این قوه هم می‌تواند «بسیار تاثیرگذار» باشد، این قوه را «از غایبان بزرگ» در حوزه مبارزه با مواد دخانی دانست.

پلمب ٢‌هزار و ٧٩٥ مرکز غیر مجاز توزیع مواد دخانی
جانشین پلیس نظارت بر اماکن عمومی هم که در این جلسه حضور داشت، آماری از پلمب مراکز غیر مجاز عرضه مواد دخانی ارایه کرد و گفت «٢‌هزار و ٧٩٥ مرکز» پلمب شده‌اند و به «١٢‌هزار و ٧٢٥ مرکز غیر مجاز عرضه‌کننده مواد دخانی هم تذکر داده شده است.» محمود موسوی با اشاره به این‌که ‌سال ٨٦ برنامه پاکسازی واحدهای صنفی عرضه‌کننده مواد دخانی عملیاتی شد که با محوریت وزارت بهداشت انجام گرفت، حذف ٩٠‌درصد قلیان‌ها را «داوطلبانه» دانست. به گفته او در‌ سال ٩٤ بخشنامه تشدید نظارت بر این اماکن ابلاغ شد و پلیس با همکاری دانشگاه‌های علوم پزشکی بیش از ٦٨ طرح مختلف اجرا کرده است.

همچنین در این جلسه سمانه زمانی، مدیرکل سلامت شهرداری تهران هم فروش مواد دخانی در دکه‌های سطح شهر را یکی از مشکلات مبارزه با دخانیات دانست و اعلام کرد تا کنون ٨٦ دکه عرضه‌کننده مواد دخانی پلمب شده‌اند. به گفته او شهرداری مجوز پلمب ندارد چون رابطه حاکم مالک و مستاجری است و بر همین اساس دکه‌ها دوباره می‌توانند مجوز بگیرند.

ضرب‌الاجل ١٥ روزه برای دریافت پروانه فروش مواد دخانی
رئیس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور هم در این جلسه از فرصت ١٥ روزه به عرضه‌کنندگان مواد دخانی برای دریافت پروانه خبر داد.

علی‌اصغر رمزی با اشاره به برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره راه‌اندازی سامانه آنلاین صدور پروانه برای خرده‌فروشی سیگار گفت: کلیه عرضه‌کنندگان مواد دخانی موظفند تا اول تیرماه به این سامانه مراجعه و پروانه خود را دریافت کنند. از این تاریخ به بعد اگر واحدی این پروانه را نداشته باشد با او برخورد قانونی خواهد شد.

او فروش مواد دخانی به نوجوانان زیر ١٨‌سال و همچنین فروش اقلام قاچاق و عرضه این مواد به صورت نخی را سه تخلف عمده مراکز عرضه مواد دخانی اعلام کرد که به گفته او اگر هر کدام از این تخلفات صورت گیرد، با نخستين گزارش رسمی پروانه عرضه باطل می‌شود. رئیس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور همچنین اعلام کرد که طبق برنامه ساماندهی عرضه محصولات دخانی «تمام بسته‌های سیگار و دخانیات قرار است قابل شناسایی و ردیابی شوند».

به گفته او ٨٠‌درصد این اقدام در طول یک‌ سال گذشته انجام شد. طبق این برنامه، عمده‌فروشان به دو گروه توزیع‌کننده کشوری و استانی تقسیم شدند و بیش از ٨٠ مجوز استانی و ١٩٠ مجوز کشوری صادر شد. به اعتقاد رمزی در سطح خرده‌فروشی مواد دخانی نظم خاصی وجود ندارد. در حالی‌که طبق قانون فقط سه اتحادیه سوپرمارکت‌داران، خواربار فروشان و خورده‌فروشان می‌توانند نسبت به عرضه مواد دخانی در سطح خرده‌فروشی اقدام کنند.

ترانزیت بیش از ٢٨ برند سیگار ممنوع می‌شود
در ادامه این جلسه عباس نخعی، نماینده ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از تصویب برنامه جامع پیگیری مبارزه با قاچاق کالا و ارز خبر داد و گفت: برای نخستین‌بار موضوع طرح یکنواخت پاکت‌های سیگار در این ستاد بررسی شد. همچنین بحث استفاده از سامانه نرم‌افزاری و آنلاین برای ردیابی مواد دخانی نیز راه‌اندازی شد.

او با اشاره به این‌که ‌سال گذشته ٢,٤‌میلیارد نخ سیگار با همکاری شهرداری منهدم شده است، اعلام کرد قرار است چندین ‌میلیون نخ سیگار دیگر نیز منهدم شود.

نماینده ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان این‌که امروز برندهایی که در کشور نمایندگی ندارند، بیش از ٣٠‌درصد قاچاق را انجام می‌دهند، گفت: طی دو روز آینده به‌طور رسمی اعلام می‌کنیم که ترانزیت بیش از ٢٨ برند ممنوع می‌شود؛ چرا که ضریب استعمال سیگار از طریق ترفندهای برخی از شرکت‌ها در میان جوانان بالا می‌رود.

تاکید بر تحقق کامل مصوبه مالیات بر دخانیات
این جلسه مصوباتی هم داشت که براساس آن سازمان امور مالیاتی موظف شد با هماهنگی ستاد کشوری کنترل دخانیات نسبت به تحقق کامل مصوبه مالیات بر دخانیات‌ سال ٩٥ و همچنین ساده‌سازی ساختار مالیات دخانیات مطابق با توصیه‌های راهنمای ماده ٦ کنوانسیون کنترل دخانیات اقدام کند.

همچنین کلیه دستگاه‌های اجرایی و فرهنگی کشور ازجمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت کشور، وزارت آموزش و پرورش با همکاری سازمان صداوسیما از آموزش سلامت همگانی در زمینه پیشگیری و کنترل دخانیات با اجرای پویش‌های ملی و سایر اقدامات فرهنگی اطلاع‌رسانی در این زمینه حمایت همه‌جانبه‌ای داشته باشند.

دبیرخانه این ستاد نیز با همکاری ارگان‌های ذیربط ظرف مدت سه ماه پس از جلسه دهم ستاد نسبت به بازنگری دستورالعمل الصاق هشدارهای بهداشتی مصوب ستاد کشوری کنترل دخانیات در ‌سال ٨٧ مطابق با راهنمای ماده ١١ کنوانسیون کنترل دخانیات و اصول بسته‌بندی ساده محصولات دخانی اقدام کند.

وزارت صنایع نیز موظف شد ظرف مدت سه ماه پس از ابلاغ مصوبات ستاد، نسبت به ابلاغ دستورالعمل ساده‌سازی بسته‌بندی محصولات دخانی به صنایع دخانی و تغییر تصاویر درج شده روی پاکت‌های محصولات دخانی اقدام کند.

همچنین در این جلسه اعلام شد شش ماه پس از ابلاغ مصوبه ستاد، تولید و واردات هرگونه محصولات دخانی فاقد ویژگی‌های مندرج در دستورالعمل بسته‌بندی ساده ممنوع است.

در اجرای پروتکل ریشه‌کنی تجارت غیر قانونی محصولات دخانی، وزارت صنعت باید با نظارت ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نسبت به اجرایی کردن نظام ردیابی و رهگیری محصولات دخانی تا سطح خرده‌فروشی تا پایان ‌سال ٩٥ اقدام و از ورود غیر قانونی محصولات دخانی به کشور جلوگیری كند.
طبق مصوبات این جلسه، وزارت صنعت، معدن و تجارت هم موظف شد پس از ابلاغ مصوبه ستاد، ساماندهی عرضه محصولات دخانی تا سطح خرده‌فروشی را ساماندهی کند و پس از آن برخورد با مراکز فاقد مجوز با همکاری اداره اماکن و بازرسان وزارت بهداشت آغاز شود.

همچنین عرضه محصولات دخانی نیز در دکه‌های مطبوعاتی ممنوع شد. در غیر این صورت شش ماه پس از ابلاغ این مصوبه برخورد قانونی با متخلفان طبق قانون توسط وزارت کشور با همکاری شهرداری‌ها، نیروی انتظامی و دانشگاه‌ها آغاز می‌شود.

براساس مصوبات این ستاد همچنین نمایش و تبلیغ استعمال دخانیات در فیلم، سریال‌ها و سایر برنامه‌های نمایشی ممنوع شد. مسئولیت اجرای این مصوبه نیز بر عهده سازمان صداوسیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز موظف شد میزان مصرف سیگار و مواد دخانی سالانه را در کشور اعلام کند. در ادامه این ستاد اعلام کرد تبلیغ و نمایش لوازم و ابزارآلات قلیان نیز ممنوع است.

وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری اداره اماکن نیروی انتظامی و بازرسان بهداشت محیط باید نسبت به اجرای این مصوبه اقدام کند. همچنین در اجرای ماده ٣ قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات و دستورالعمل تعاریف، شمول و ویژگی‌های تبلیغات مصوب جلسه نهم ستاد نصب تابلوی فروش سیگار، قلیان و سایر محصولات دخانی در کلیه مراکز و اصناف ازجمله عاملیت‌های فروش محصولات دخانی ممنوع است. این پیش‌‌نویس در جلسه دیروز بررسی شد و در صورت موافقت وزرای عضو ستاد و تصویب کامل، با ابلاغ رئیس‌جمهوری اجرایی می‌شود.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید