جام‌ملت‌ها با چاشنی شگفتی

کد خبر : ۱۹۰۴۹
بازدید : ۱۳۹۷

امیر حاج‌رضایی| ١- تفاوت ویژه‌ای که درمسابقات یورو ٢٠١٦ در فرانسه با دوره‌های قبلی این مسابقات مشهود است، تعداد تیم‌هایی هستند که در این دوره حضور پیدا خواهند کرد. امسال ٨ تیم به مسابقات یورو اضافه شده است. به‌زعم بسیاری از اهالی فوتبال اگر در این رقابت‌ها برزیل و آرژانتین هم حضور پیدا می‌کردند، دیگر نیاز نبود که جام‌جهانی برگزار شود؛ هرچند بیان این موضوع کاملا غیرحرفه‌ای به نظر می‌رسد، به این منظور این مثال را می‌زنند که سطح مسابقات یورو فوق‌العاده است.

٢- جام ملت‌های اروپا درفرانسه بیش از یوروهای قبل تغییر یافته‌تر دنبال می‌شود؛ چراکه دیگر شما نمی‌توانید از چند تیم خاص به‌عنوان قهرمان بازی‌ها نام ببرید. امروز شانس تیم‌های بزرگ بیش از تیم‌های کوچک نیست و فوتبال بیش از هر زمان دیگری غیرقابل پیش‌بینی به نظر می‌رسد. پس اگر امروز پیش‌بینی داشته باشیم، قطعا از روی حافظه و آرشیوی است که از یورو باقی مانده. به عبارت بهتر این یورو با تمام دوره‌های گذشته متفاوت‌تر و سخت‌تر خواهد بود.

٣- امروز در رنکینگ فوتبال دنیا بلژیک جزو دو تیم اول دنیا قرار دارد اما آیا این توان را دارد که در یورو قهرمان شود؟ جوابی برای این موضوع ندارم زیرا کاری بس دشوار است. آیا فرانسه بعد از میزبانی ١٩٨٤ که قهرمان اروپا شد، باز هم می‌تواند در اروپا قهرمان شود؟ باز هم نمی‌توان با تأکید دراین‌باره صحبت کرد. آیا انگلیس جوان می‌تواند بعد از نیم‌قرن قهرمان اروپا شود؟ باز هم برای این موضوع جوابی وجود ندارد. آیا اسپانیا و آلمان که در ١٠‌سال گذشته بهترین عملکرد را درجهان و اروپا داشته‌اند، می‌توانند قهرمان شوند؟ حتی درباره این دو تیم نیز نمی‌توان نظر داد. اگر نگاه دقیقی به تیم اسپانیا داشته باشیم، متوجه می‌شویم که این تیم درحال پوست‌انداختن بوده و تلفیقی از تجربه و جوان‌گرایی را سر لوحه کار خود قرار داده است.

٤- درطول تاریخ کشور فرانسه همواره مشکلات زیادی در تاریخ خود داشته و امروز که این کشور میزبان جام ملت‌های اروپاست، نوبت بنزما رسیده. دیروز هم نوبت کانتونا بود. با این حال ٢٤ تیمی‌شدن یورو، شرایط را جالب می‌کند و این فرصت را به وجود می‌آورد که تیم‌های ضعیف نیز شانس کمی برای خود در این بازی‌ها قایل نباشند. موضوع مهمی که در فرانسه همه‌ چیز را تحت‌الشعاع قرار داده، معضل تروریسم است. فرانسه یک قدرت جهانی در قلب اروپاست و این امکان وجود دارد که چنین کشوری امنیت را به معنای واقعی در پاریس و شهرهای دیگر به وجود بیاورد. اعتقاد شخصی‌ام براین است که در بازی‌های یورو هیچ اتفاق سیاسی صورت نمی‌گیرد و همه ‌چیز به آرامی پیگیری خواهد شد. تجربه به من ثابت کرده همواره معادلات فوتبال از منظر بهترین کارشناسان هم قابل حل نبوده است. حوادث همواره همه چیز را از بین برده است. همین فرانسه در‌سال ٢٠٠٠ از تیم ایتالیا عقب بود اما درچند دقیقه همه چیز تغییر کرد. فوتبال به‌طورکلی با شگفتی عجین شده است؛ یک دانشمند آمریکایی در صحبت‌هایش گفته بود که هیچ چیز قطعی نیست، به غیر از مرگ و مالیات. پرتغال یکی از آن تیم‌هایی است که دوست‌داشتنی به حساب می‌آید و من از‌ سال ١٩٦٦ بازی‌هایش را دنبال می‌کنم، از زمان اوزه بیو تا اکنون که رونالدو حکم‌فرمایی می‌کند؛ تیم خوبی هستند.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید