مش‌دونالد جای مک‌دونالد را در ایران گرفت

ایندیپندنت در گزارشی از تلاش رستوران‌های ایرانی برای نزدیک شدن به ظاهر و استفاده از نام شرکت‌ رستوران‌های زنجیره‌ای خارجی خبر داد.

کد خبر : ۱۹۲۱
بازدید : ۲۲۴۶
فرادید | ایندیپندنت در گزارشی از تلاش رستوران‌های ایرانی برای نزدیک شدن به ظاهر و استفاده از نام شرکت‌ رستوران‌های زنجیره‌ای خارجی خبر داد.

به گزارش ایندیپندنت، طی سال‌های گذشته رستوران های مک دونالد همه جای جهان از توکیو تا چین و تورکی بریتانیا فرا گرفته است.

تنها جایی از جهان که این رستوران ها همچنان اجازه حضور نداشته و دیده نمی شوند، ایران است.

از زمان انقلاب اسلامی ایران در سال 57 تا کنون مقامات ایرانی محدودیت‌هایی را برای حضور رستوران‌های زنجیره ای خارجی در ایران اعمال کرده اند.

طی سال های گذشته مقامات ایرانی تصمیماتی را برای بایکوت کامل محصولات آمریکایی در ایران اتخاذ کردند اما آنچه مشخص است این اقدامات نتوانسته است از حرکت رستوران‌داران ایرانی به سوی برندهای خارجی جلوگیری کنند.

در حال حاضر رستوران هایی با نام هایی مانند «مش دونالد» با هدف ایجاد تشابه با رستوران های زنجیره ای مک دونالد در سطح ایران تأسیس شده اند که تمام ظاهر رستوران و حتی سطل آشغال‌های زردرنگ شبیه رستورانهای مکدونالد گذاشته است.

صاحب یکی از این رستوران ها طی مصاحبه ای با نیویورک تایمز اعلام کرده بود ما در حال تلاش برای نزدیک شدن هر چه بیشتر به مک دونالد هستیم.

این رویه تنها به مک دونالد محدود نمی شود بلکه رستوران های زنجیره ای پیتزا هت، ZFC و برگر هوس نیز از این قاعده در ایران مستثنی نبوده اند.

گفتنی است کمپانی مک‌دونالد ‏ بزرگ‌ترین رستوران زنجیره‌ای جهان با بیش از ٣٥ هزار شعبه در ١١٩ کشور جهان است که در سبد محصولات این کمپانی آمریکایی اغذیه‏ هایی فوری مانند همبرگر، چیزبرگر، مرغ، سیب‏زمینی سرخ‌کرده، صبحانه، نوشابه‌ها و دسرها ارائه می‌شود.

پس از توافق وین و با مراجعه به سایت اصلی مک‏دونالد می‏توان دریافت که این کمپانی تنها نام ایران را به فهرست ارسال تقاضا برای نمایندگی افزوده است که هر فردی اگر تقاضای نمایندگی از سوی مک‏دونالد داشته باشد این کمپانی مورد بررسی قرار دهد. این خبر اما در ایران با واکنش های زیادی مواجه شد. عده‌ای از ورود مک دونالد به ایران استقبال کردند و اما عده ای دیگر دلواپس و نگران به انتقاد از ورود مک دونالد به ایران پرداختند.

پرچمدار دلواپسان روزنامه کیهان بود که در گزارشی در تاریخ دوازدهم مرداد نوشت: در حالی که قرار بود توافق هسته‌ای زمینه آزادسازی ۱۵۰میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران را فراهم کند، یک جریان خاص سعی دارد سقف انتظارات از توافق را به چشیدن طعم سیب زمینی سرخ کرده و همبرگر مک دونالد تقلیل دهد!

کیهان ادامه داد: اما روند ماجرای دستاوردهای این توافق به اصطلاح تاریخی با گذشت زمان به مسائل قابل تامل‌تری نیز رسیده است. در حالی که کشور از مشکلات مختلف بسیاری رنج می‌برد و دولتمردان مدعی بودند با حصول این توافق همه مشکلات -از سرمایه گذاری گرفته تا اشتغالزایی و حتی محیط زیست و آب شرب!- حل خواهد شد، جریانی مرموز در حال تنزل و تقلیل مطالبات و انتظارات بحق مردمی به مسائلی سخیف و انحرافی است.

زیباکلام اما درباره خوردن سیب زمینی سرخ کرده آمریکایی و ورق خوردن تاریخ در پاسخ به کیهان در گفتگو با فرهیختگان می گوید: «من واقعا به روزنامه کیهان ارادت دارم و احترام می گذارم، ولی اگر مک دونالد به ایران بیاید، من حاضرم یک یا دو ساعت در صف بایستم که بروم از مک دونالد برای خودم و زن و بچه ام خرید کنم چراکه فرضم بر این است که شعبه مک دونالد در ایران همان استانداردهایی را رعایت می کند که در کالیفرنیا رعایت می کند، چون غیر از این باشد آن وقت کسی به مک دونالد اعتماد و اطمینان نمی کند.»
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید