نشانه‌های سرطان لوزالمعده را بشناسید

سرطان لوزالمعده سبب مرگ بسیاری از آدم‌ها شده‌است، از جمله برخی از افراد مشهور مثل استیو جابز از اپل و پاتریک سوویزی بازیگر فیلم‌های ” رقص کثیف” و “روح”. این بیماری وقتی در آنها تشخیص داده شد، به مرحله‌ی پیشرفته‌ای رسیده بود.

کد خبر : ۱۹۶۵۸
بازدید : ۲۴۷۸
سرطان لوزالمعده سبب مرگ بسیاری از آدم‌ها شده‌است، از جمله برخی از افراد مشهور مثل استیو جابز از اپل و پاتریک سوویزی بازیگر فیلم‌های " رقص کثیف" و "روح". این بیماری وقتی در آنها تشخیص داده شد، به مرحله‌ی پیشرفته‌ای رسیده بود.

سرطان لوزالمعده به طور پنهانی در بدن گسترش می‌یابد؛ این بیماری در ابتدا علائم هشداردهنده‌ای مرتبط با اختلال موجود نشان نمی‌دهد.

سرطان لوزالمعده چیست؟
لوزالمعده (پانکراس) عضوی در بدن است که بین معده و ستون فقرات واقع شده‌است. این عضو توسط کبد، روده، و ارگان‌های دیگر احاطه شده‌است و دو نوع غده‌ی متفاوت دارد به نام‌ غدد برون‌ریز و درون‌ریز.

سرطان می‌تواند هم در سلول‌های برون‌ریز و هم در سلول‌های درون‌ریز لوزامعده شکل بگیرد. این تومرها علائم و نشانه‌های خودشان را دارند و به شیوه‌های مختلف درمان می‌شوند. سرطان در غده‌ی درون‌ریز به آسانی قابل تشخیص است، اما به ندرت رخ می‌دهد. تشکیل سرطان در سلول‌های برون‌ریز که مسئولیت حمل شیره‌ی لوزالمعده را دارند، شایع‌تر است، اما تشخیص آن بسیار دشوارتر است زیرا هیچ‌گونه علائم اولیه‌ای ندارد. پیش‌شناخت بیش‌تر انواع سرطان‌های لوزالمعده ضعیف و فرصت بازیابی بسیار کم است. این بیماری غالبا طی ۵ سال منجر به مرگ بیمار می‌شود.

علائم اولیه
فهرست بلند بالایی از علائم و نشانه‌های سرطان لوزالمعده وجود دارد که باید مراقب‌شان باشیم. اغلب آنها می‌توانند شبیه به علائم و نشانه‌های ایجاد شده در اثر بیماری‌ها و اختلالات دیگری غیر از سرطان باشند. در این نوشتار ۱۱ نشانه‌ی این بیماری را می‌بینید:

۱. شروع ناگهانی بیماری دیابت بدون داشتن پیشینه‌ی خانوادگی- سرطان لوزالمعده سبب بالا رفتن قند خون می‌شود زیرا سرطان، سلول‌های تولیدکننده‌ی انسولین را از بین می‌برد. نشانه‌های دیابتی می‌تواند شامل احساس تشنگی و گرسنگی و تکرر ادرار باشد. اگر دیابت در خانواده‌ی شما سابقه ندارد، سریعا برای معاینه به پزشک‌تان مراجعه کنید.

۲. زردی چشم یا پوست- زردی در اثر تشکیل یک ماده‌ی زرد-قهوه‌ای است که در کبد ایجاد می‌شود. سرطان‌هایی که در سر لوزالمعده شروع شوند می‌توانند روی مجرای صفراوی فشار بیاورند و باعث بروز زردی شوند در حالی که هنوز کوچک هستند. ظهور این نشانه ممکن است باعث شود که تومور در همان مرحله ی اولیه‌ و قابل درمان بیماری، پیدا شود. اما سرطانی که در بدنه یا دم لوزالمعده ایجاد شود، به مجرای صفراوی فشار نمی‌آورد و زردی به موقع رخ نمی‌دهد و همین باعث می‌شود سلول‌های سرطانی آزادانه گسترش بیابند و تشخیص داده نشوند تا به مراحله‌ی پیشرفته برسند.

۳. تورم کیسه‌ی صفرا- همان چیزی که باعث زردی می‌شود، باعث تورم کیسه‌ی صفرا نیز می‌شود. اما خبر خوب این‌که تورم کیسه‌ صفرا قابل رویت است و در تصویربرداری‌ها و آزمایش‌های فیزیکی مشخص می‌شود. این امر باعث تشخیص زودهنگام سرطان می‌شود.

۴. سوزش یا خارش پوست- خارش در دست و پا، عوارض جانبی زردی است، بنابراین حواس‌تان به جایی که می‌خارانید باشد!

۵. تیره بودن رنگ ادرار- ادرار تیره علامت دیگری است که در اثر زردی ایجاد می‌شود. قبل از این‌که سیفون را بکشید، ادرارتان را چک کنید!

۶. کم شدن اشتها- حواس‌تان به کم شدن اشتها که بدون هیچ دلیل منطقی رخ می‌دهد، باشد. بیماران مبتلا به سرطان لوزالمعده عدم میل به خوردن غذا و احساس سیری سریع را تجربه می‌کنند.

۷. کاهش وزن بدون دلیل- اغلب آدم‌ها معمولا دوست دارند وزن کم کنند، اما اگر بدون این‌که برای کم شدن وزن‌تان تلاش بکنید، همچنان چند کیلو را بدون هیچ دلیلی از دست داده‌اید، باید مسئله را جدی بگیرید.

۸. درد خفیف در شکم- سرطان می‌تواند بزرگ شود و به ارگان‌های اطراف فشار وارد کند و باعث درد در پشت و شکم شود. این درد را نادیده نگیرید حتی اگر خیلی خفیف باشد.

۹. مدفوع کم‌رنگ، شل و ظاهرا بی‌وزن- این یکی معمولا زمانی رخ می‌دهد که ما نمی‌توانیم غذاهای چرب را هضم کنیم. این یک نشانه است که آنزیم‌های گوارشی به روده نمی‌رسند؛ یعنی چیزی مانع آنها می‌شود. شاید زمان آن رسیده باشد که توجه بیش‌تری به مدفوع خود داشته باشید.

۱۰. حالت تهوع و استفراغ- سرطان می‌تواند معده را فشار دهد و سبب یک انسداد جزئی شود. این امر موجب خواهد شد که مواد غذایی به سختی وارد معده شوند و در نتیجه تهوع و به دنبال آن استفراغ رخ بدهد. اگر شما یک خانم هستید، همیشه بالا آوردن را نشانه‌ی بارداری ندانید.

۱۱. لخته شدن خون- گاهی اوقات، بروز لخته‌ی خون ممکن است نشانه‌ی سرطان لوزالمعده باشد. لخته‌های خون معمولا در وریدهای پا رخ می‌دهند و نباید با رگ‌های واریسی اشتباه شوند.

این علائم شایع هستند و می‌توانند معانی زیادی داشته باشند. اما زمانی که دو یا سه مورد از آنها را با هم داشتید، بهتر است هوشیار باشید و با پزشک‌تان درباره‌ی آنها صحبت کنید و درخواست غربالگری سرطان لوزالمعده را داشته باشید. خوشبختانه دلیلی برای نگرانی درباره ی آنها وجود ندارد و اگر هم وجود داشته باشد، به موقع تشخیص داده خواهند شد و زندگی‌تان نجات پیدا خواهد کرد.

منبع:positivemed
ترجمه: بازده
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید