24 ساعت رانندگی در پیست
اگر بیننده اخبار ورزشی یا علاقه مند خودرو باشید، یقینا تا به حال بارها نام لومانز را شنیده اید. یک شهر و مسابقه ای سخت و طولانی که هر سال یک بار تیتر اصلی خبرگزاری های جهان می شود. هرچند در ایران، نام لومانز چندان مشهور و شناخته شده نیست اما در سطح جهانی از اهمیت خاصی برخوردار است.
کد خبر :
۱۹۹۰۱
بازدید :
۱۵۶۷
فرادید | اگر بیننده اخبار ورزشی یا علاقه مند خودرو باشید، یقینا تا به حال بارها نام لومانز را شنیده اید. یک شهر و مسابقه ای سخت و طولانی که هر سال یک بار تیتر اصلی خبرگزاری های جهان می شود. هرچند در ایران، نام لومانز چندان مشهور و شناخته شده نیست اما در سطح جهانی از اهمیت خاصی برخوردار است.
به گزارش فرادید، لومانز، شهری است کوچک با سابقه تاریخی فاخر که در ناحیه غرب مرکزی فرانسه واقع شده است. قدمت این شهر به 50 سال پیش از میلاد باز می گردد که توسط امپراتوری روم بنیان نهاده شد.
لومانز هم اکنون با 150 هزار نفر جمعیت و بناهای تاریخی متعدد یکی از نقاط گردشگری مهم در این ناحیه از فرانسه بوده و پس از جنگ جهانی دوم، پایگاه نیروی هوایی ناتو ( با محوریت امریکا و فرانسه) در نزدیکی این شهر اهمیت استراتژیک آنرا افزایش داده است.
از سویی دیگر مردم جهان، لومانز را نه به خطر قدمت تاریخی و نبردهای بین امریکا و نازی ها در جنگ جهانی دوم، که به دلیل مسابقات اتومبیل رانی اصیل آن می شناسند که هم اکنون قدیمی ترین مسابقه رانندگی تاریخ است. از 1923 تا کنون، مسابقات لومانز به عنوان مهم ترین رویداد موتوراسپرت در زمینه سرعت و استقامت شناخته می شود و موفقیت در آن برای هر راننده، تیم و خودروساز مربوط به آن، افتخاری یگانه و ارزشمند است.
شاید در ظاهر لومانز هم مانند دیگر مسابقات اتومبیل رانی جهان، نکته خاص و متمایزی نداشته باشد، اما آنچه لومانز را جاودانه کرده است، مدت طولانی و استقامتی بودن آن است. این مسابقات از آغاز آن در 93 سال پیش تا کنون، همواره در مدت زمان 24 ساعت انجام شده و خودروی برنده در تمام این مدت بایستی در پیست حضور داشته و در نهایت بر اساس میزان مسافت طی شده برتری خود را ثابت کند. 3 راننده در مدت زمان هایی در حدود 2 ساعت به نوبت پشت فرمان قرار می گیرند و صرفا در زمان کوتاه سوخت گیری و تعویض لاستیک ها (درصورت نیاز) جای خود را به دیگری می دهند.
لومانز استقامت هر ساله در کلاس های متفاوت و از پیش تعیین شده ای انجام می شود که برنده در هر کلاس متفاوت است. امسال این مسابقات در 4 کلاس متشکل از: کلاس پروتوتایپ 1 و هایبرید، کلاس پروتوتایپ2، کلاس جی تی حرفه ای و کلاس جی تی آماتور، طبق روال هر سال در سومین شنبه ماه ژوئن میلادی (اواخر خرداد ماه وگرم ترین روزهای سال در فرانسه) خواهد بود.
کلاس P1 و HY
در کلاس پروتوتایپ 1 و هایبرید، حجم پیشرانه های هابرید (برق و بنزین) آزاد است اما پروتوتایپ ها (دیزل یا بنزینی) بایستی حجم پیشرانه نهایت 5.5 لیتر را دارا باشند. خودروهای هایبرید در این کلاس بایستی حد اقل وزن 875 کیلوگرم و پروتوتایپ ها 855 کیلوگرم باشند در حالیکه قدرتی بیش از 800 اسب بخار داشته و با رنگ زمینه شماره قرمز شناخته می شوند.
خودروی آئودیR18 کلاس P1 مدل 2016
کلاس P2
در کلاس پروتوتایپ 2، پیشرانه ها بایستی 5 لیتری 8 سیلندر با تنفس طبیعی یا 3.2 لیتری 6 سیلندر با توروبو شارژ باشند. باک بنزین آنها بایستی دقیقا 75 لیتر بوده و وزن خالص آنها کمتر از 900 کیلوگرم نباشد. این خودرو ها در مسابقات لومانز با زمینه شماره آبی رنگ مشخص شده اند.
خودروی مورگان تیم OAK کلاس P2 - قهرمان سال گذشته
کلاس GTE PRO و GTE AM
کلاس جی تی متشکل از خودروهای اسپرت دو درب و چهارسرنشینه است که به خودروهای معمولی شهری شباهت دارند. حجم موتور این خودروها بایستی محدود به 5.5 لیتربا تنفس طبیعی یا 4 لیتر توربوشارژ بوده و حداقل 1245 کیلوگرم وزن خالص داشته باشند. تفاوت کلاس حرفه ای و آماتور (PRO و AM ) در این است که خودروهای آماتور بایستی حد اقل یک سال از ساخت آنها گذشته باشد. رنگ شماره در کلاس حرفه ای سبز و در کلاس آماتور نارنجی است.
پورشه 911 کلاس GTE PRO
آستون مارتین ونتیج کلاس GTE AM
هم اکنون تیم آئودی به عنوان پر افتخار ترین تیم حاضر در مسابقات لومانز شناخته می شود و رکورد سه پیروزی پی در پی در سال های 2004، 2005 و 2006 را به همراه دارد. این در حالی است که راننده سابق این تیم آقای تام کریستینسن Tom Kristiansen با 9 بار قهرمانی در کلاس های مختلف این مسابقات، موفق ترین راننده تاریخ لومانز است و هنوز در این رشته فعالیت دارد.
محمدرضا اشتری
محمدرضا اشتری
۰