۱۰ کار که هنگام عصبانیت هرگز نباید انجام دهید

وقتی عصبانی هستیم، فقط خلق‌وخوی‌مان تحت تاثیر این عصبانیت قرار ندارد؛ بلکه می‌تواند بر تصمیم‌گیری‌ها، رفتار و توانایی‌مان برای انجام کارهای ساده نیز تاثیر بگذارد. این مسئله تقریبا روشن است هرگز نمی‌خواهیم عصبانیت عامل اصلی در تصمیم‌گیری‌های‌مان باشد، با این حال در عمل معمولا این چنین است.

کد خبر : ۲۰۰۵۱
بازدید : ۵۶۱۲
وقتی عصبانی هستیم، فقط خلق‌وخوی‌مان تحت تاثیر این عصبانیت قرار ندارد؛ بلکه می‌تواند بر تصمیم‌گیری‌ها، رفتار و توانایی‌مان برای انجام کارهای ساده نیز تاثیر بگذارد. این مسئله تقریبا روشن است هرگز نمی‌خواهیم عصبانیت عامل اصلی در تصمیم‌گیری‌های‌مان باشد، با این حال در عمل معمولا این چنین است.

به علاوه، عصبانیت‌مان فقط بر مسائل مربوط به خودمان تاثیر نمی‌گذارد، بلکه زنجیره‌وار اطرافیان‌مان را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

"‌اگر عصبانی هستید، ‌قبل از حرف زدن تا ده بشمرید؛ و اگر خیلی عصبانی هستید، تا صد بشمرید.‌" توماس جفرسون

برای مقابله با عصبانیت، سه راه‌حل پیش روی‌مان قرار دارد. می‌توانیم:

پنهان‌اش کنیم.
ابرازش کنیم.
رهای‌اش کنیم.

هنگام عصبانیت لازم است با روشی مناسب با آن مقابله کنیم. به این معنی که باید برخی عادت‌ها و کارهای روزمره‌مان را کنار بگذاریم و در روش‌ها و واکنش‌های‌مان تجدیدنظر کنیم.

۱. دست از پنهان کردن عصبانیت تان بردارید.
غالبا تمایل داریم عصبانیت‌مان را پنهان کنیم، و این تقریبا راحت‌ترین کاری است که می‌توانیم در مقابل عصبانیت انجام دهیم. با وجود این، بر اساس شواهد و مدارک، پنهان کردن عصبانیت می‌تواند بر سلامتی‌مان تاثیرگذار باشد. پژوهش‌ها نشان می‌دهند نگه داشتن خشم می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش دهد و به طور کلی بر سلامت‌مان تاثیر بگذارد. البته این حقیقت که پنهان کردن عصبانیت مضر است، به این معنی نیست که باید خشم‌تان را بی‌پرده آشکار کنید. به جای واکنش سریع و لحظه‌ای، راهی بیابید تا بتوانید عصبانیت‌تان را با‌ملاحظه و محترمانه مدیریت کنید.

۲. واکنش در مقابل عصبانیت را به تعویق نیندازید
شاید فکر کنیم بهترین راهبرد برای واکنش با‌ملاحظه و مدبرانه به عصبانیت، به تعویق انداختن آن باشد. البته به نظر می‌رسد این نصیحت قدیمی که "‌هرگز عصبانی نشوید‌" نیز بهترین راه باشد. به تعویق انداختن واکنش به احساس خشم و عصبانیتی که درون‌تان شعله‌ور شده است، فقط باعث می‌شود این‌گونه احساسات در روز یا روزهای بعد آشکارتر و شدیدتر شود.

۳. رانندگی نکنید
هنگام عصبانیت از رانندگی پرهیز کنید و حتی‌الامکان سعی کنید تا مقصدتان پیاده‌روی کنید. وقتی خشمگین هستیم، توانایی تمرکز و دقت‌مان پایین می‌آید، که ممکن است در طول مسیر منجر به تصمیم‌گیری‌های اشتباه و خطرناک شود. به علاوه، پیاده‌روی نیز مانند هرگونه فعالیت بدنی دیگر روشی مناسب برای مقابله با عصبانیت است.

۴. هرگز گزینه‌ی فریاد زدن روی پشت‌بام را انتخاب نکنید!
همه‌ی ما هرزگاهی نیاز داریم هیجان‌ها و احساسات‌مان را خالی کنیم، ولی این کار لزوما همیشه تاثیر مثبت ندارد. جفری لوهر، استاد روان‌شناسی دانشگاه آرکانزاس می‌گوید: "‌خالی کردن خود شاید در لحظه‌ی اول باعث شود احساسی متفاوت داشته باشید، ولی تغییر در حالت هیجانی لزوما وضعیت‌تان را بهبود نمی‌بخشد؛ حتی شاید آن را وخیم‌تر کند.‌" خالی کردن خود شاید حال‌مان را موقتا بهتر کند، ولی راه‌حلی مناسب برای مشکل‌مان ارائه نمی‌کند.

۵. از جر و بحث پرهیز کنید.
وقتی عصبانی هستیم، بیان منطقی و مدبرانه‌ی نظرها و ایده‌ها برای‌مان دشوار می‌شود. اظهار نظر در این‌گونه موارد غالبا منجر به بیان چیزهایی می‌شود که در آینده از گفتن‌شان پشیمان می‌شویم. اول به خوبی به حرف‌های دیگران گوش کنید، سپس خودتان را از آن محیط جر و بحث و مشاجره خارج کنید تا بتوانید اتفاقات را بدون تشنج و التهاب ارزیابی کنید. ترک کردن بحث به معنیِ شکست نیست. لازم است با هدف و برنامه‌ی مناسب و چارچوب فکری بهتر، خودمان را برای رویارویی با آن مسئله آماده کنید.

۶. از بازتاب خشم و عصبانیت‌تان در شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید
وقتی موضوع جر و بحث‌ها و دلیل عصبانیت‌مان را در شبکه‌های اجتماعی می‌گذاریم، دیگر نمی‌توانیم مدیریت‌شان کنیم. درست همان‌طور که جر و بحث در اوج خشم و عصبانیت باعث پشیمانی می‌شود، به اشتراک گذاشتن آنها در فیس‌بوک‌ نیز همین سرنوشت را در بر خواهد داشت. شاید بتوانید آن را از صفحه‌ی شخصی‌تان پاک کنید، ولی آب ریخته را نمی‌توان جمع کرد.

۷. از فرستادن رایانامه (ایمیل) اجتناب کنید.
درست مانند مطلب گذاشتن در شبکه‌های اجتماعی، آن‌چه در رایانامه می‌فرستید نیز قابل بازگشت نیست. با این‌که نوشتن و ثبت روزانه‌ی وقایع زندگی راهی موثر در مقابله و مدیریت خشم است، ارسال این مطالب به هیچ وجه خوب نیست. رایانامه بنویسید، ولی سپس آن را به سرعت پاک کنید یا در جایی برای خودتان ذخیره کنید. هر کاری می‌خواهید با آن مطالب بکنید، ولی آنها را ارسال نکنید. همیشه بعد از آن‌که بتوانیم بر احساسات‌مان غلبه کنیم، فرصت کافی خواهیم داشت تا رایانامه‌های‌مان را دوباره بررسی کنیم، البته اگر هنوز آنها را ارسال نکرده باشیم!

۸. از نوشیدن الکل خودداری کنید.
الکل باعث گیجی و کرختی می‌شود، و افزودن گیجی و کرختی به حالت افسردگی ناشی از عصبانیت، به یک فاجعه منجر می‌شود. الکل عقل و منطق‌مان را از کار می‌اندازد، و سازوکار طبیعی بدن را برای خویشتن‌داری و جلوگیری از انجام کارهای احمقانه ضعیف می‌کند. این حالت می‌تواند به انجام کارها و گفتن چیزهایی منجر شود که در آینده برای‌مان دردسرساز خواهند شد.

۹. بیش از حد به آن فکر نکنید
وقتی به عامل خشم و عصبانیت‌مان بیش از اندازه فکر کنیم، به‌تدریج باعث می‌شود کنترل آن از دست‌مان خارج شود. وقتی بیش از اندازه به چیزی فکر ‌کنید، باعث می‌شود آن مسئله بسیار خطیرتر و جدی‌تر از واقعیت به نظر برسد، و موضوع مورد مشاجره شاخ و برگی بیش‌تر به خود بگیرد. به جای فکر کردن بیش از حد در مورد یک مسئله، سعی کنید با شخص مقابل با احترام و مستقیم وارد مذاکره شوید.

۱۰. از پرخوری پرهیز کنید.
پرخوری عصبی بسیار مضر و خطرناک است. وسط دعوا هرگز با پرخوری اقدام به خودزنی نکنید. در عوض، به دنبال خوردن خوراکی‌هایی باشید که به شما آرامش دهد. پرخوری یا مصرف خوراکی‌های مضر در مدت زمانی که دچار هیجان و عصبانیت هستید، می‌تواند دستگاه ایمنی بدن‌تان را در معرض خطر قرار دهد. دقت و توجه به آن‌چه می‌خوریم یکی از مهم‌ترین کارهایی است که در مقابله با عصبانیت می‌توانیم انجام دهیم.

منبع: پاورآورپازیتیویتی
ترجمه: سایت بازده
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید