3 ساعت و نيم بازجويی از هيلاری كلينتون

فقط سه هفته مانده به کنگره ملی دموکرات‌ها در فیلادلفیا و درست هنگامی که آمریکایی‌ها خود را برای جشن روز استقلال آماده می‌کردند، «هیلاری کلینتون»، نامزد احتمالی دموکرات‌ها در انتخابات نهایی ریاست‌جمهوری، در دفتر مرکزی اداره تحقیقات فدرال، اف‌بی‌آی حاضر شد تا به مدت سه و نیم ساعت پاسخ‌گوی شبهات موجود درباره استفاده غیرقانونی از سرور ایمیل شخصی برای مکاتبات دولتی و بعضا محرمانه خود در دوران تصدی وزارت خارجه ایالات متحده باشد.

کد خبر : ۲۱۰۰۲
بازدید : ۱۲۲۳
فقط سه هفته مانده به کنگره ملی دموکرات‌ها در فیلادلفیا و درست هنگامی که آمریکایی‌ها خود را برای جشن روز استقلال آماده می‌کردند، «هیلاری کلینتون»، نامزد احتمالی دموکرات‌ها در انتخابات نهایی ریاست‌جمهوری، در دفتر مرکزی اداره تحقیقات فدرال، اف‌بی‌آی حاضر شد تا به مدت سه و نیم ساعت پاسخ‌گوی شبهات موجود درباره استفاده غیرقانونی از سرور ایمیل شخصی برای مکاتبات دولتی و بعضا محرمانه خود در دوران تصدی وزارت خارجه ایالات متحده باشد.

تنها کافی است زمان‌بندی این بازجویی را بگذارید کنار اخبار مربوط به ملاقات خصوصی هفته گذشته «بیل کلینتون»، همسر بانوی اول سابق آمریکا، با «لورتا لینچ»، دادستان کل ایالات متحده، در فرودگاه «فونیکس» تا دریابید چرا پرونده ایمیل‌های شخصی هیلاری همچنان پتانسیل آن را دارد تا به عنوان پاشنه‌آشیل کارزار انتخاباتی‌اش، مسیر ورود دوباره به کاخ سفید را برای کلینتون‌ها مسدود کند.

هرچند به ادعای برخی منابع قضائی ایالات متحده، انتظار می‌رود پرونده ایمیل‌های شخصی هیلاری بدون صدور هرگونه مجازاتی تا پیش از برگزاری کنگره ملی هر دو حزب عمده آن کشور مختومه اعلام شود، اما همین دستاورد جدید هیلاری که او را به اولین نامزد اصلی احزاب دموکرات و جمهوری‌خواه بدل کرده که در فصل انتخابات مورد بازجویی کیفری قرار گرفته است، فرصتی نیست که رقبای جمهوری‌خواهش به این راحتی از آن بگذرند.

شاهد این مدعا نیز بیانیه بلندبالای «رینس پریبوس»، دبیر کمیته ملی جمهوری‌خواهان، است که تأکید کرده مردم آمریکا باید اطمینان یابند پرونده خانم کلینتون با انصاف و بی‌طرفی کامل مورد بررسی وزارت دادگستری دولت «بارك اوباما» رئيس‌جمهوري آمريكا، قرار خواهد گرفت؛ اطمینانی که البته به گفته آقای پریبوس، در سایه دیدار محرمانه بیل کلینتون با دادستان و همچنین برگزاری بی‌سروصدای جلسه بازجویی هیلاری در تعطیلات آخر هفته، به‌شدت خدشه‌دار شده است.

طعنه ترامپ به «اف‌بی‌آی»
«دونالد ترامپ»، نامزد نهایی جمهوری‌خواهان، نیز در حالی در پستی توییتری مدعی شده اف‌بی‌آی چاره‌ای جز طرح اتهامات جزائی علیه رقیب دموکرات او ندارد که به نظر می‌رسد هنوز باید به انتظار آتش شدیدتر توپخانه ترامپ و یارانش بنشینیم. برای ترامپ فرقی ندارد که کمپین کلینتون اعلام کرده باشد جلسه بازجویی هیلاری در دفتر اف‌بی‌آی کاملا داوطلبانه بوده است؛ آنچه دراین‌میان میلیاردر نیویورکی را سر شوق می‌آورد، فرصت دوباره یورش به طبقه نخبگان سیاسی و امتیازات ویژه آنان و البته یادآوری دوباره همه لغزش‌ها، سوءرفتارها و رسوایی‌هایی است که از دهه ٩٠میلادی تاکنون دامنگیر خانواده کلینتون شده است.

شاید هنوز زود باشد كه بخواهیم تأثیر پرونده ایمیل‌های هیلاری را تا پیش از صدور نظر نهایی اف‌بی‌آی ارزیابی کنیم، اما آنچه مسلم است، حتی اگر هیلاری بنا بر باور بسیاری از کارشناسان، از مخمصه کیفرخواست رهایی یابد، تحرکات او و همسرش از منظر محافظه‌کاران و البته برخی ترقی‌خواهان دموکرات، شاهدی دیگر بر نفوذ گسترده سیاست‌مداران جریان اصلی در تصمیم‌گیری‌های سیاسی-قضائی باقی خواهد ماند.

زنان جمهوری‌خواه، حامیان جدید کلینتون
اما همه آنچه گفته شد بدان معنا نیست که ستاره بخت هیلاری در دومین دور حضورش در رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری نیز در حال افول است. حقیقت آن است انتخابات نهایی ماه نوامبر دو رقیبی را به خود می‌بیند که از لحاظ مقبولیت و محبوبیت عمومی یارای رقابت با هیچ‌کدام از همتایان پیشین خود را ندارند. درنتیجه جای تعجب نیست که بزرگ‌ترین امتیاز هر کدام از دو طرف، ضعف و ناکارآمدی جبهه روبه‌روست.

اگر صداقت نداشتن سیاسی هیلاری، سوختی برای موتور ترامپ است، مواضع افراطی و جزم‌اندیشانه دونالد نیز نیروی محرکه اضافه کارزار کلینتون است؛ چنان‌که این روزها شاهد آن هستیم جمعی از زنان جمهوری‌خواه با راه‌اندازی کمپینی در حمایت از هیلاری، یکی از اولین گام‌ها را در مسیر سیاست فراحزبی انتخاباتی در ایالات متحده برداشته‌اند.

این گروه پنج‌نفره از فعالان چهره محافظه‌کار که نام کمیته تازه شکل‌گرفته خود را «زنان جمهوری‌خواه حامی هیلاری» نام نهاده‌اند، به دنبال آن هستند تا با برپایی میتینگ‌ها، برگزاری سخنرانی‌ها، دیگر جمهوری‌خواهان مخالف ترامپ را که همین‌حالا در قالب جنبش‌هایی متنوع سازمان یافته‌اند، جذب کرده و آنان را پشت‌سر هیلاری بسیج کنند؛ راهکاری که از منظر اعضای این کمیته، تنها راه جلوگیری از ورود ترامپ به کاخ سفید است.

هیلاری کلینتون و گزینه‌هایی برای معاون‌اولی
هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ، رقیب جمهوری‌خواه او، در حال اتخاذ تصمیم برای معرفی فردی به سمت معاونت ریاست‌جمهوری آمریکا هستند و در این مسیر به طرز شگفت‌انگیزی از روش‌های مشابه استفاده می‌کنند. به گزارش آسوشیتدپرس، این دو در این فرایند به وکلای برجسته در واشنگتن برای بررسی سوابق کاندیداهای اصلی متکی هستند و درعین‌حال از راهنمایی‌های حلقه کوچکی از مشاوران مورد اعتماد خود استفاده می‌کنند.

ترامپ در این مسیر به‌طور جدی «نیوت گینگریچ»، رئیس سابق مجلس نمایندگان آمریکا، «کریس کریستی»، فرماندار ایالت نیوجرسی، «جف سشنز»، سناتور ایالات آلاباما و «مایک پنس»، فرماندار ایالت ایندیانا، را برای سمت معاونت رئیس‌جمهوري در نظر گرفته است. اما هیلاری کلینتون گفته خواهان معاونی است که آمادگی خوبی برای رسیدن به سمت ریاست‌جمهوری داشته باشد.

اما دموکرات‌ها می‌گویند او همچنین به مسئله تنوع نیز در انتخاب معاون رئیس‌جمهور اولویت داده و در حال بررسی کاندیداهایی از میان زنان، سیاه‌پوستان و لاتین‌تبارهاست. گفته شده کاندیداهای اصلی معاونت هیلاری کلینتون در ریاست‌جمهوری عبارت‌اند از «الیزابت وارن»، سناتور ایالت ماساچوست و یکی از برجسته‌ترین قانون‌گذاران زن در آمریکا، «جولیان کاسترو»، وزیر توسعه شهری و مسکن آمریکا که یک سیاست‌مدار لاتین‌تبار ٤١ساله است و همچنین «تیم کینه»، سناتور ایالت ویرجینیا.

چندان سابقه نداشته که کاندیدای معاونت رئیس‌جمهور باعث تغییر چشمگیر در مسیر رقابت‌های آمریکا شوند، بااین‌حال، این انتخاب یکی از مهم‌ترین تصمیم‌های پیش‌ِروی نامزدهاست و کاندیدای انتخاب‌شده بازتاب اولویت‌ها و ارزش‌های آنها خواهد بود.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید