ساخت توالت‌ عمومی برای تولید برق!

محققان دانشگاه UWE انگلستان در حال ساخت یک توالت عمومی هستند که می‌تواند با کمک متابولیسم باکتریایی، ادرار را به برق تبدیل کند.

کد خبر : ۲۱۵۰۵
بازدید : ۱۸۵۵
محققان دانشگاه UWE انگلستان در حال ساخت یک توالت عمومی هستند که می‌تواند با کمک متابولیسم باکتریایی، ادرار را به برق تبدیل کند.

به گزارش زی‌نیوز، این نوآوری به احتمال زیاد به یک مزیت بزرگ برای کشورهایی مانند هند محسوب می‌شود که با مشکل تامین نیرو مواجه هستند و نرخ مصرف بسیار بالاتر از میزان نیروگاه‌های برق‌شان است.

محققان یک توالت عمومی به شکل یک اتاقک کوچک را امسال در جشنواره (Glastonbury) گلستونبری‌ نصب کرده و نشان دادند که چگونه می توان از این اتاقک کوچک برق تولید کرد.

این توالت عمومی توسط هزاران نفر از کاربران در هر روز در طول جشنواره گلستونبری مورد آزمایش قرار گرفت. محققان گفتند، هدف نهایی آنها بهبود امکانات بهداشتی در کشورهای در حال توسعه و مناطقی با تولید الکتریسیته محدود مانند اردوگاه‌های پناهندگان است.

فناوری مورد استفاده در این نمونه اولیه بر اساس سلولهای سوختی میکروبی (MFC)است، که مانند باتری، دارای یک آند و کاتد هستند.

پیلها در داخل یک ظرف که ادرار در آن جمع آوری می‌شود نصب شدند. در داخل ظرف، باکتری الکترود آند را استفاده کرده و به عنوان یک کاتالیزور عمل می‌کنند و مواد آلی موجود در ادرار را تجزیه می‌کند.

این تجزیه هم پروتون‌ها که از آند به کاتد در سراسر یک غشاء نیمه تراوا سفر کرده و هم الکترونهایی که از طریق یک مدار الکتریکی خارجی سفر می‌کنند را آزاد می‌کند.

غشاء نیمه تراوا یا غشاء با نفوذپذیری انتخابی گونه‌ای غشاء است که به مولکول‌ها و یون‌های مشخصی اجازه عبور می‌دهد.

برای تکمیل این چرخه، یک واکنش کاهش اکسیژن نیز در کاتد صورت می‌گیرد. این روند تولید انرژی، برای نیرودهی به یک لامپ یا رشته‌های ال‌.ای.‌دی کافی است.

به غیر از جشنواره گلستونبری محققان همچنین این اتاقک را در محوطه دانشگاه با تعداد محدودی از شرکت کنندگان آزمایش کردند .در هر دو آزمایش، برق تولید شده برای روشن کردن داخل اتاقک مورد استفاده قرار گرفت.

در این پژوهش فقط از ادرار برای تولید برق استفاده شده و در حال حاضر به دلیل نوع ساخت این اتاقک تنها کاربران آن آقایان هستند.

محققان در حال حاضر در حال برنامه ریزی برای آزمایش این فناوری در هند و یا در برخی از مناطق آفریقا، به طور خاص، در اردوگاه های پناهندگان، در مدارس و در توالت های عمومی که فاقد روشنایی هستند استفاده کنند.

جزئیات این نوآوری شگفت انگیز که توسط محققان UWE انجام شد در مجله Environmental Science به چاپ رسیده است.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید