ایست قلبی به‌دلیل وحشت از زلزله

کد خبر : ۲۳۰۰۳
بازدید : ۱۱۹۳
زمین‌لرزه ٢.٥ ریشتری منطقه مرزی جمهوری آذربایجان، اردبیل را هم لرزاند. این حادثه خسارت‌های زیادی به ٢٥ روستای اردبیل وارد کرد و دو مصدوم نیز برجای گذاشت. این درحالی است که ترس از این زمین‌لرزه باعث سکته قلبی یک اردبیلی شد.

ساعت ١٦: ٠٩ صبح دیروز زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ٢.٥ ریشتر ایمیشلی در جمهوری آذربایجان را لرزاند، اما لرزه‌های این زلزله با توجه به این‌که این منطقه در نقطه مرزی با کشورمان واقع شده، در بیله‌سوار و پارس‌آباد نیز احساس شد تا جایی که خانه‌ها ترک خوردند و خسارت‌هایی به بعضی از مناطق وارد شد. این زمین‌لرزه در ١١٣ کیلومتری شمال‌غرب باکو مرکز کشور آذربایجان و ١٢٦ کیلومتری شمال شرق کوشلو در استان اردبیل رخ داد.

مسعود امامی یگانه، مدیرکل بحران استان اردبیل درباره این حادثه با بیان این‌که طبق گزارش موسسه ژئوفیزیک این زمین‌لرزه در عمق ١٢کیلومتری زمین رخ داده است، گفت: «بلافاصله پس از این زمین‌لرزه، شورای هماهنگی مدیریت بحران دو شهرستان تشکیل جلسه داد و تیم‌های ارزیاب از فرمانداری، بخشداری و هلال‌احمر به محل حادثه اعزام شدند.

براساس گزارش‌های اولیه به تعدادی از واحدهای مسکونی قدیمی در پارس‌آباد و بیله‌سوار خساراتی وارد شد و دیوار برخی از این خانه‌ها ترک خورد. همچنین دو نفر هنگام فرار دچار مصدومیت شدند که به بیمارستان انتقال یافتند. این درحالی است که یک پیرمرد نیز به دلیل ترس ناشی از زمین‌لرزه سکته کرد و جان خود را از دست داد.»

او فاصله کانون زمین‌لرزه با کشورمان را حدود ٤٠ کیلومتر اعلام کرد و ادامه داد: «در حال حاضر همه دستگاه‌های امدادی در آماده‌باش هستند و امدادرسانی‌ها ادامه دارد.»

آماده‌باش ٣ تیم
عزیز ارشادیان، معاون امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر اردبیل نیز با اشاره به این‌که این زلزله ٢/٥ ریشتری مناطقی از پارس‌آباد اردبیل را تحت‌تاثیر قرار داده است، گفت: «چهار تیم ارزیاب جمعیت هلال‌احمر برای ارزیابی روستاهای منطقه پارس‌آباد به مناطق زلزله‌زده اعزام شده است و مسئولان درحال رسیدگی هستند، ولی تاکنون گزارشی از میزان خسارات اعلام نشده است.»

معاون امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر اردبیل گفت: «بر این اساس تیم‌های ارزیاب از بیله‌‌سوار و پارس‌آباد برای ارزیابی مناطق تحت‌تأثیر اعزام شده‌اند و تاکنون گزارشی از میزان خسارات وارده به روستاها ارسال نشده است.» بنابر اعلام روابط عمومی جمعیت هلال‌احمر، او با اشاره به آماده‌باش نیروهای هلال‌احمر شمال و مرکز استان اردبیل ادامه داد: «همچنین دو تیم آواربرداری شامل هشت نجاتگر و پنج پرسنل هلال‌احمر پارس‌آباد و دو تیم جست‌وجو و نجات آوار هلال‌احمر بیله‌سوار و مشکین‌شهر در صورت اعلام تیم ارزیاب برای امدادرسانی احتمالی آماده‌باش شدند.»

تخریب قابل توجه خانه‌های روستایی پس از زلزله
همچنین اکبر صمدی، فرماندار پارس‌آبادمغان درباره این حادثه گفت: «به‌دلیل نزدیکی کانون زمین‌لرزه با شهرستان پارس‌آبادمغان خانه‌های این شهرستان خسارت‌های زیادی دیده است.» فرماندار پارس‌آباد مغان با اشاره به تشکیل ستاد مدیریت بحران در این شهرستان گفت: «جلسه مدیریت بحران تشکیل شد و اکنون تیم‌ها برای کمک به شهروندان به شهرستان اعزام شده‌اند. باتوجه به برآوردهای اولیه پیش‌بینی می‌شود این زمین‌لرزه‌کشته‌های دیگری در پی نداشته باشد.» فرماندار پارس‌آباد مغان با بیان این‌که بیشترین خسارت به تأسیسات زیربنایی و خانه‌های روستاییان وارد شده است، ادامه داد: «تعداد زیادی خانه و همچنین تأسیسات زیربنایی در شهرستان پارس‌آباد مغان تخریب شده اما هنوز گزارش دقیقی از میزان خسارت‌ها اعلام نشده است.»

پس‌لرزه‌ای ٩.٣ ریشتری در مرز ایران و جمهوری آذربایجان
این درحالی است که سیدمصطفی مرتضوی، سخنگوی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر از آسیب‌دیدگی ساختمان هلال‌احمر و فرمانداری پارس‌آباد مغان بر اثر زلزله خبر داد و گفت: «پس از زمین‌لرزه ٢/٥ ریشتری در مرز ایران و جمهوری آذربایجان ٦ تیم امدادی به محل اعزام شد. با توجه به پس‌لرزه‌ای که بعد از زلزله اصلی به ثبت رسید، تیم‌های ارزیاب به پایگاه‌های امداد و نجات بازگشتند و اکنون در آماده‌باش کامل به‌سر می‌برند. ارزیابی‌های اولیه از زمین‌لرزه و خسارت‌های آن انجام شده و نیروهای امدادی به آسیب‌دیدگان امدادرسانی کرده‌اند.»

سخنگوی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر با اشاره به آسیب‌دیدگی ٢٥ شهر و روستا بر اثر زلزله گفت: «بر اساس بررسی‌های صورت‌گرفته مشخص شد تعدادی از واحدهای مسکونی و همچنین ساختمان جمعیت هلال‌احمر و فرمانداری پارس‌آباد مغان دچار آسیب شده‌اند.»
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید