عزاداری پوتین برای درگذشت نویسنده ایرانی‌تبار

کد خبر : ۲۳۰۱۴
بازدید : ۲۰۷۹
جمهوری آبخازیا در ساحل دریای سیاه، زادگاه فاضل اسکندر، نویسنده و ادیب روسی ایرانی تبار که یکشنبه دهم مرداد در سن 88 سالگی درگذشت، سه شنبه را به عنوان روز سوگواری اعلام عزای عمومی کرد.

براساس برنامه اعلام شده از سوی دولت این جمهوری خودخوانده که دو دهه پیش به صورت یکجانبه از گرجستان اعلام استقلال کرد و به روسیه پیوست، یک خیابان در سوخومی مرکز آبخازیا به نام فاضل اسکندر نامیده خواهد شد و همچنین پیکره وی در میدانی مرکزی نصب می‌شود.

از سوی دیگر امروز در روسیه برنامه وداع مقام های دولتی و شخصیت های فرهنگی با نویسنده فقید برگزار خواهد شد و سپس در آرامستان نود دویچی مسکو ویژه مشاهیر شوروی پیش از فروپاشی و روسیه دفن خواهد شد.

ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه در پیامی درگذشت این طنزپرداز، شاعر و نویسنده برجسته ایرانی تبار را تسلیت گفت. پوتین در پیام تسلیت خود که ساعتی پس از انتشار خبر فوت فاضل اسکندر صادر کرد، از وی به عنوان خالق آثار ماندگار ادبی و فرهنگی یاد کرد.

از سوی دیگر، رسانه‌های مختلف روسیه در بازتاب گسترده اخبار مربوط به فوت این نویسنده در باره عبدالله اسکندر، پدر ایرانی وی که یک مهاجر بوده است، تقریبا سکوت کامل کرده‌اند.

پدر فاضل اسکندر شهروند ایران بود که کوره آجر پزی داشت ولی در چارچوب سرکوبی های ژوزف استالین و اخراج دسته جمی مهاجران سال 1938 به ایران بازگردانده شد و فرزندش تحت سرپرستی مادر و اعضای خانواده مادری قرار گرفت.

فاضل اسکندر سال 2012 از سوی اتحادیه نویسندگان مسکو به عنوان نامزد نهایی روسیه به آکادمی نوبل در سوئد و رقابت در بخش ادبی معرفی شده بود.

این نویسنده روس ایرانی تبار یکی از معروف ترین فعالان عرصه طنز در این کشور بود که فعالیت مطبوعات خود را سال 1945 در این زمینه آغاز کرد.

فاضل اسکندر پس از انتشار نخستین مجموعه شعر خود در سال 1952 نیز به داستان نویسی کوتاه و بلند نیز روی آورد.

از این نویسنده فقید اشعار، داستان های کوتاه و بلند، رمان ها و سناریوهای زیادی به جای مانده که پیرمرد و پیرزن، مهمان ناخوانده، آدم ها و کرم ابریشم، چراغ قرمز، نگاه و زنی با شمعی در دست و سری افکنده از جمله آثار او به شمار می رود، اما معروف ترین اثر فاضل اسکندر رمان «زاشیتا چیکا» (دفاع از چیکا) نام دارد.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید