حسن عباسی کیست؟

روزنامه اعتماد در گزارشی به بازداشت حسن عباسی در سال 88 با شکایت حسن روحانی اشاره کرده است.

کد خبر : ۲۳۱۱۴
بازدید : ۲۱۵۹۸
روزنامه اعتماد در گزارشی به بازداشت حسن عباسی در سال 88 با شکایت حسن روحانی اشاره کرده است.

اين دومين بار است كه عباسي به دليل سخنان خود بازداشت مي‌شود. او پيش از اين در ١٦ خرداد ماه سال ٨٨ بعد از سخنراني روز سوم خرداد خود با عنوان «۲۰ سال خامنه‌ايسم و جمهوري دهم» كه در جمع حاميان احمدي‌نژاد در دانشكده فني دانشگاه تهران ايراد كرده بود با شكايت حسن روحاني بازداشت شد. عباسي در آن سخنراني مدعي شده بود بعد از سخنراني انتقادي در سوم خرداد سال ٧٠ در همان سالن (دانشكده فني دانشگاه تهران) رييس شوراي عالي امنيت ملي وقت به دستگاه‌هاي مختلف از جمله به دانشگاه‌ها دستور ممنوع التدريس كردن و به رسانه‌ها از جمله صدا و سيما دستور ممنوع‌التصوير كردن او را داده بوده است.

با اين حال عباسي با وثيقه ٥٠ ميليوني آزاد و بعد از آن هم در دادگاه تبرئه شد. عباسي يك بار ديگر همزمان با نزديك شدن مذاكرات هسته‌اي به خانه آخر در ارديبهشت ماه سال ٩٤ اتهاماتي را عليه حسن روحاني، رييس‌جمهور مطرح كرد. عباسي مدعي ديدار روحاني با يك مقام اسراييلي و بيان سخناني عليه امام شده بود. او در سخنراني در دانشگاه اميركبير گفته بود كه دكتر روحاني در جلسه‌اي محرمانه در سال ١٣٦٥ با مقام‌هاي اسراييلي ديدار داشته و در اين جلسه از انعطاف بيش از حد غرب در مقابل امام خميني شكايت كرده است.

او در ادامه مدعي شده بود كه اين ديدار در دو سال منتهي به جنگ هشت‌ساله ايران و عراق در هتل پاريزين پاريس صورت گرفته و در آن مشاور ضد‌تروريسم نخست وزير وقت اسراييل نيز حضور داشته است. به دنبال اين ادعاي عجيب هم دولت يازدهم از عباسي شكايت كرد. شكايتي كه چندي بعد عباسي مدعي شد با ارايه ٤٠٠ صفحه سند به زبان‌هاي عبري، عربي، انگليسي و فارسي از اتهامات وارد شده تبرئه شده است. حالا بايد ديد عباسي دست كم در سومين شكايتي كه از او شده است باز هم تبرئه خواهد شد يا خير؟.

حسن عباسي كيست؟
عباسي، رييس مركز بررسي‌هاي دكترينال است. زيرمجموعه اين مركز «انديشكده يقين» و انتشارات مربوط به اين انديشكده فعال هستند. در سايت اين مركز انديشكده يقين يك نهاد عمومي تصميم‌ساز معرفي شده، كه قرار است «در رقابت با نهادهاي رسمي- به ويژه با مراكز تحقيقات استراتژيك كشور- تصميم‌سازي و چاره‌انديشي را از انحصار اين نهادهاي متصلب خارج سازد». در انديشكده يقين هم بخش‌هاي مختلفي از جمله «كرسي نظريه‌پردازي كلبه كرامت»، «الگوي ايراني معيشت»، «سينماي استراتژيك»، «كودكان استرات‍ژيست» و «مركز اشاعه ايمان و متعلقات هفت‌گانه» فعال هستند كه اغلب به صورت سخنراني به توليد محتوا مي‌پردازند.

هرچند سايت رجانيوز در معرفي عباسي مدعي شده كه او شش سال در جبهه‌هاي جنگ تحميلي حضور داشته است اما علي شمخاني در اظهارنظري گفته بود: «اگر حسن عباسي و عباسي‌هاي ديگر به جبهه مي‌آمدند و ما كمبود نيرو نداشتيم، مساله فرق مي‌كرد. ايشان در جبهه حضور نداشتند.»

حسن عباسي البته اين ادعاي شمخاني را رد كرد و خبرگزاري فارس هم چند عكس با لباس نظامي از او منتشر كرد. اگرچه حاميان و همراهان عباسي در مقابل نام او از عبارت «استاد» استفاده مي‌كنند يا سايت‌ها و خبرگزاري‌هاي همسو با او ازعناويني همچون «كارشناس مسائل استراتژيك» از او ياد مي‌كنند اما معلوم نيست كه تحصيلات عباسي در چه حوزه‌اي و تا چه مقطعي است.

با اين حال او درباره طيف گسترده‌اي از موضوعات از سياست و اقتصاد گرفته تا فرهنگ و تاريخ و مذهب سخن مي‌گويد.

سخناني كه خيلي از آنها عجيب و با واكنش‌هاي زيادي همراه شده‌اند. از جمله او در ارديبهشت ماه ٩٢ در اظهارنظري در نقد فيلم آرگو گفته بود شكست نيروهاي امريكايي در صحراي طبس، نه به دليل توفان شن بلكه به علت فرسودگي هليكوپتر امريكايي‌‌ها بوده است.

در مهرماه سال ٩١ هم در اظهارنظري گفته بود دشمنان با ساختن انيميشن يوگي و دوستان به نوح پيامبر اهانت كرده‌اند.

عباسي در اظهارنظري ديگر گفته است كوروش به تعبير امروزي صهيونيست بوده و تلقي كوروش به عنوان ذوالقرنين را يك اشتباه از سوي اساتيد قديم حوزه علميه مي‌داند.

حسن عباسي درباره فوتبال هم نظراتي دارد. به اعتقاد او برخلاف تصور كساني كه فكر مي‌كنند فوتبال يك ورزش است، فوتبال ابزار سياست است. در واقع، پشت فوتبال سپ‌بلاتر نيست بلكه دكتر هنري كيسينجر است. او همچنين فوتبال را قمار دانسته و تماشاي آن را معادل تماشاي نبرد گلادياتورها اعلام كرده است.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید