زوم سایت عربی بر فیلم ایرانی "حادثه منا"

کد خبر : ۲۳۶۹۳
بازدید : ۱۲۴۰
«مریم ابراهیم وند» که در مراحل پایانی ساخت فیلمی درباره فاجعه منا است، در گفتگو با «‌المانیتور»‌ درباره ابعاد گوناگون این پروژه سینمایی و دیدگاه غیرسیاسی آن گفت.

به گزارش ایسنا، مریم ابراهیم‌وند که تهیه‌کنندگی و کارگردانی فیلم «24 سپتامبر» درباره فاجعه منا و با تمرکز بر زندگی محسن حاجی‌حسنی کارگر، قاری قرآن به شهادت رسیده در این حادثه را بر عهده دارد، دراین‌باره به «المانیتور» گفت: زمانی که مقام معظم رهبری گفت که فاجعه منا نباید فراموش شود، فکر کردم زبان هنر می‌تواند به این امر کمک کند و یاد شهدای منا را زنده نگه دارد.

او یادآور شد: در آن زمان مشغول ساخت یک فیلم درباره یک شهید بودم که البته هیچ ربطی به شهدای منا نداشت بنابراین آن پروژه را کنار گذاشتم و به جای آن این فیلم را با هزینه شخصی ساختم. سازمان حج‌ و زیارت ایران و دیگر سازمان‌های مرتبط تنها حمایت معنوی خود را از این پروژه اعلام کردند و هیچ کمک مالی انجام ندادند.

ابرهیم‌وند که اولین تجربه کارگردانی خود را با فیلم «24 سپتامبر» تجربه کرده است، خودشیفته تلاوت قرآن است و در دو سال گذشته اقدام به حفظ آیات قرآن کرده است، وی در این‌باره گفت:‌به همین دلیل شخصیت محسن حاجی‌حسنی برایم جالب بود، چرا که او نیز یک قاری قرآن بود. البته حساست‌هایی فراوانی درباره این فیلم وجود داشته، دارد و همین امر موجب شد فیلمنامه هشت بار بازنویسی شود.

وی ادامه داد: این فیلم بر اساس حوادث واقعی است واگر قصد داشتیم مستند بسازیم کار ساده‌تری داشتیم. با این وجود روایت مجدد یک تراژدی زمانی که شخصیت اصلی یک قاری قرآن است کار را حساس‌تر می‌کند، درباره چگونگی تعریف فاجعه منا در فیلم نیز حساسیت‌های فراوانی وجود داشت، در واقع نگرانی اصلی، چگونگی به تصویرکشیدن این تراژدی بود.

فیلم «24 سپتامبر» با صحنه‌ای از کودکی محسن حاج‌حسنی آغاز و با تصویری از منا پایان می‌یابد. لوکیشن اصلی برای ساخت فیلم تهران و شهر مشهد در شمال شرقی ایران است و به سبب روابط پرتنش میان دو کشور فیلمبرداری قسمت‌های مرتبط در خاک عربستان غیر ممکن بوده است.

کارگردان این فیلم در گفتگو با «المانیتور» توضیح داد: "این فاجعه در عربستان رخ داده است و فکر می‌کنم این کشور قطعا مسئول آن است و باید محکوم شود ، با این وجود تمام تلاشمان را انجام دادیم تا وارد مباحث سیاسی نشویم. ما دنبال مقصر نمی‌گردیم و سعی کردیم این تراژدی را از دیدگاه خانواده‌هایی که در این حادثه عزیزانشان را از دست داده‌اند، روایت کنیم.

سایت عرب زبان «EremNews» فیلم «24 سپتامبر»‌ را نوعی انتقاد ایران از سوء مدیریت سعودی‌ها در حج معرفی کرد و نوشت؛ این فیلم می‌تواند منبع جدی اصطحکاک بین دو کشور باشد اما امین زندگانی که در این فیلم نقش شخصیت اصلی شهید محسن حاجی‌حسنی را ایفا کرده نیز در گفتگو با «المانیتور»‌ ضمن رد کردن این موضوع که این فیلم می‌تواند روابط ایران و عربستان را تیره‌تر کند گفت: من به این پیش‌بینی معتقد نیستم ، این فیلم تنها آنچه بر خانواده قربانی پس از این حادثه می‌گذرد را به تصویر می‌کشد و هیچ زاویه سیاسی ندارد بنابراین این فیلم شرحی به این فاجعه و یادآور این است که هیچ عذرخواهی و اقدام رسمی از سوی دولت عربستان برای کمک به خانواده قربانیان در تحمل این مصیبت انجام نشد.

با ا ین وجود فیلمنامه این فیلم با انتقاد خانواده حاجی حسنی روبرو شده است و برادر شهید محسن حاجی‌حسنی می‌گوید: تنها 50 درصد فیلم درباره زندگی برادرم است و بقیه فیلم برای جذاب‌تر کردن فیلم تغییر داده شده است و زمانی که این موضوع را با کارگردان در میان گذاشتم،آنها گفتند که این کار را برای جذب مخاطب بیشتر انجام داده‌اند.

امین زندگانی در این باره نیز گفت: درکنار بخش‌های مستند به داستان‌گویی نیز در فیلم احتیاج بود تا فیلم جذاب‌تر شود. برای من بازی در نقش یک قاری قرآن که واقعی است و در زمان من زندگی می‌کرده بسیار جذاب بود و ما نهایت تلاش را برای اجرای عدالت در مورد این شخصیت داشتیم. با این وجود تخیل و داستان‌گویی بخشی از سینماست. امیدوارم خانواده این قاری این موضوع را قبول کنند تا ابعاد این تراژدی که دامن بسیاری از خانواده‌ها در ایران و سایر کشورها را گرفته بتواند که بصورت گسترده و در سینما نشان داده شود. امیدوارام آثار هنری همچون این فیلم بتواند به جلوگیری از این وقایع تلخ همچون فاجعه منا کمک کند.

در حالی که حدود شش هفته به سالگرد فاجعه منا مانده است، فیلم «‌24 سپتامبر» که ابتدا «‌خانم سادات»‌ نام داشت در مراحل پایانی تولید قرار دارد و بر اساس کارگردان قرار است به چند زبان دوبله و در سطح بین‌المللی به نمایش گذاشته شود.

ابراهیمی همچنین عنوان کرد: در صورتی که مراحل تولید تا 21 اوت (31 مرداد) به پایان برسد این فیلم را به جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت ارسال خواهیم کرد و در غیر این صورت اولین نمایش آن همزمان با سالگرد فاجعه منا و برای خانواده شهدای این حادثه است و مقصدی بعدی فیلم، جشنواره بین‌المللی فیلم فجر خواهد بود.

از جمله دیگر عوامل این فیلم می‌توان به داود امیری فیلمبردار، محمد قومی طراح چهره پردازی، سحر شهامت طراح صحنه و لباس، سحر مصیبی مدیر برنامه ریزی، حسن خضر آبادی مدیر تولید، امید قربانی مدیر تدارکات، میثم مولایی تدوین، مریم مجد عکاس، شهره فهیمی منشی صحنه، ویژیوال افکت شهاب الدین نجفی و بهروز معاونیان صدابردار و صداگذاری اشاره کرد.

شهید «محسن حاجی‌حسنی‌کارگر» قاری بین‌المللی و نفر اول مسابقات قرآن کریم در مالزی، دوم مهر ماه سال جاری همزمان با ادای مراسم رمی جمرات در منطقه منا به همراه جمع کثیری از حجاج کشورمان دعوت حق را لبیک گفت.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید