هشدار: هر روز در ایران ٨ معتاد می‌میرند

کد خبر : ۲۳۸۹۵
بازدید : ۱۰۵۱
مصرف مواد‌مخدر هر روز جان ٨ نفر را در کشور می‌گیرد، اعتیادی که گفته می‌شود، از نظر بار بیماری‌ها رتبه چهارم را در ایران دارد؛ اینها را قائم‌مقام وزیر بهداشت در نشست خبری دیروز اعلام کرد و آمارهایی از وضع اعتیاد و مرگ‌ومیر ناشی از آن ارایه داد.

به گزارش شهروند، استناد او به آمارهای پزشکی قانونی است: «آمارها نشان می‌دهد كه ٦٥‌درصد کسانی که مبتلا به عفونت اچ‌آي‌وي بوده‌اند، از مصرف‌کنندگان مواد‌مخدر هستند. ٥٠‌درصد مصرف‌کنندگان تزریقی مواد‌مخدر مبتلا به هپاتیت C بوده و ١٤‌درصد معتادان تزریقی نیز اچ‌آي‌وي دارند.»

ایرج حریرچی اعتیاد به مواد‌مخدر را چهارمین بیماری در کشور عنوان کرد: «از نظر بار بیماری‌ها، اعتیاد به مواد‌مخدر چهارمین رتبه را در کشور دارد؛ در عین حال باید توجه کرد که بیماری‌های قلبی- عروقی، تصادفات و سرطان جزو سه عامل اول مرگ در کشور هستند؛ اما باید توجه کرد که در زمینه بیماری‌هایی که سال‌های از دست رفته عمر را در بردارند، تصادفات رتبه اول را به خود اختصاص می‌دهد و بعد از آن بیماری‌های قلبی‌-‌عروقی، افسردگی و اعتیاد قرار دارند.»

به گفته او، از نظر بار بیماری‌ها در مردان ١٨ تا ٣٠ ساله اعتیاد رتبه دوم را به خود اختصاص می‌دهد: «مصرف تریاک عامل اصلی سرطان مری، ریه، معده، مثانه و حنجره است.» قائم‌مقام وزیر بهداشت حرف‌های دیگری هم زد: «در حال حاضر ٥٠‌درصد جرايم زندانیان مربوط به مواد‌مخدر است و ٥٠‌درصد ورودی زندان‌ها را مصرف‌کنندگان مواد‌مخدر تشکیل می‌دهند. همچنین ٢٦,٥‌درصد طلاق‌ها در کشور مرتبط با مصرف موادمخدر یا الکل است.»

٨٠‌درصد الکل مصرفی در داخل کشور تولید می‌شود
قائم‌مقام وزیر بهداشت در ادامه این نشست خبری به مصرف الکل که سوال یکی از خبرنگاران بود، پاسخ داد: «براساس آمارهای اعلام شده ٨٠‌درصد الکل مصرفی در داخل کشور تولید می‌شود؛‌ البته اگر چه نسبت به کشورهای دیگر سرانه کل مصرف الکل در ایران پایین است،‌ اما افرادی که شدیدا معتاد به الکل هستند، میزان سرانه مصرف آنها بیشتر از سایر کشورها است.» به گفته او، وزارت بهداشت کاهش آسیب از مواد الکلی را مدنظر قرار گرفته و در این زمینه مراکزی را راه‌اندازی و تجهیز کرده تا شاهد کاهش این آسیب اجتماعی و عوارض ناشی از آن باشد.

حریرچی در ادامه این نشست خبری به برنامه‌های این وزارتخانه برای شناسایی گروه ناشناخته مبتلا به اچ‌آی‌وی اشاره کرد: «ما برای افراد پرخطر برنامه‌هایی داریم؛ مثلا یکی از اقدامات مهمی که در زندان‌ها انجام داده‌ایم، مراقبت دیده‌ور ایدز بود که در زندان‌های بزرگ کشور آن‌ را هم در بدو ورود به زندان و هم برای تعدادی از زندانیان انجام می‌دهیم. همچنین غربالگری‌هایی برای افراد اهدا‌کننده خون انجام می‌شود، اما تقریبا هیچ روشی در هیچ کشوری وجود ندارد که در آن بتوان همه افراد را از نظر ابتلا به اچ‌آی‌وی آزمایش کرد؛ بنابراین اصل مقابله با این بیماری پیشگیری است.»

مدل جدید وزارت بهداشت برای حل مشکل بهداشتی زندان‌ها
حریرچی در پاسخ به سوالی درباره وضع بهداشتی و درمانی در زندان‌ها، با توجه به گلایه اخیر رئیس سازمان امور زندان‌ها نسبت به تمایل نداشتن پزشکان به ارایه خدمات در زندان‌ها گفت: «واقعیت این است که همان‌طور که وزیر دادگستری هم اعلام کرد، از وضع بهداشتی و درمانی زندان‌ها راضی نیستیم و علت اصلی آن هم تراکم زندان‌‌هاست؛ بنابراین معتقدیم مهم‌ترین روش حل مشکلات بهداشتی و درمانی در زندان‌ها، کاهش تعداد زندانیان و پیشگیری از ورود به زندان است که در دو ‌سال اخیر سازمان زندان‌ها اقدامات مهمی را در زمینه کاهش تعداد زندانیان انجام
داده است.»

او با بیان این‌که زندان‌های ما در معرض خطر یک‌سری بیماری‌ها هستند و شرایط زندان هم مشکلات بهداشتی و درمانی را ایجاد می‌کند، ادامه داد: «ممکن است برخی زندانیان قبل از ورود به زندان مبتلا به بیماری‌های مرتبط با مواد‌مخدر بوده باشند. حال این افراد زمانی که بیرون می‌روند، می‌توانند بیماری را به جامعه و خانواده منتقل کنند. بر این اساس ما در کشور معتقدیم که باید برای زندانیان شرایط بهداشتی و درمانی مطابق با شرایط استاندارد و مناسب فراهم شود.»

حریرچی به مدل بهداشتی برای زندانیان اشاره کرد: «با توجه به عوامل خطری که در زندان‌ها وجود دارد حتما باید بیش از سرانه افراد معمولی برای آنها هزینه شود. در این زمینه برنامه‌ای را پیشنهاد کردیم که براساس آن مثلثی متشکل از وزارت بهداشت، سازمان بیمه سلامت و سایر بیمه‌ها و وزارت دادگستری، قوه‌ قضائیه و امور زندان‌ها قرار دارند و هر کس هزینه‌هایی را برعهده می‌گیرد. بر این اساس وزارت بهداشت آمادگی دارد تا در این حوزه هزینه‌ها را تقبل کرده و هم برای خدمات سرپایی عمومی و هم خدمات بستری شرایط مناسب را اجرا كرده و مجری این طرح شود. براساس پیشنهاد ما پایلوت این طرح هم می‌تواند در استان البرز اجرا شود، اما باید توجه کرد که ما نمی‌توانیم کل کار را خودمان انجام دهیم و دستگاه‌های مرتبط نیز باید کمک کنند. بنابراین ما آماده‌ایم که این کار را انجام دهیم.»

حریرچی ادامه داد: «یک مدل از این اقدام می‌تواند به این شکل باشد که از یک قسمت از ظرفیت بیمارستان‌های موجود را به بیماران ارجاعی از زندان‌ها اختصاص دهیم و یک نظام ارجاعی شبه‌پزشک خانواده با تخت‌های خاص را در بیمارستان برای بیماران زندانی ایجاد کنیم که ترجیح ما اجرای همین مدل است.»

او به وضع پزشکانی که در زندان‌ها فعالیت می‌کنند هم اشاره کرد: «حتما باید برای پزشکانی که در این شرایط خدمات‌دهی می‌کنند، امکانات لازم ایجاد شود. در این زمینه ما تعداد پزشک مورد نیاز، میزان دستمزد آنها و ساعت‌های کاری‌شان را پیش‌بینی کرده‌ایم و همه این موارد باید به‌گونه‌ای باشد که پزشک را برای خدمت‌دهی در این شرایط راضی کند.»
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید