طلایی‌ترین برنز ایران برای ایراندخت کیمیاگر

کد خبر : ۲۴۲۱۸
بازدید : ۱۵۵۶
هر روز صفحه‌ای بر کتاب تاریخ ورزش زنان ایران اضافه می‌شود تا امید برای روزهای بهتر در این عرصه را زنده نگه دارد. اگر تا پیش از این، ششمی الهه احمدی، پرافتخارترین تیرانداز کشور، بهترین عنوان بانوان ورزشکار ایرانی در بازی‌های المپیک بود، حالا کیمیایی فریبا ایران را به آرزوی دیرینه‌اش رسانده است.

آرزویی که ٦٨ سال انتظار آن را کشید و المپیک ٢٠١٦ ریو آن را برآورده کرد. کیمیا علیزاده بامداد پنجشنبه در بزرگ‌ترین رویداد ورزشی دنیا، خودش را جاودانه کرد. او با قرارگرفتن روی سکوی سومی رقابت‌های تکواندوی المپیک ریو، اولین مدال ورزش بانوان ایران را به دست آورد و چه زیباست که لقب کیمیاگر تاریخ را به او داده‌اند. کسی که طلایی‌ترین برنز تمام ادوار المپیک را برای کاروان کشورمان گرفته است.

جوان‌ترین مدال‌آور ایرانی
کیمیا علیزاده، ستاره‌ای است که خیلی زود خودش را به عنوان پدیده‌ای در جهان و آسیا معرفی کرد. از اولین حضورش در میادین جهانی نوجوانان نشان داد حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و قدرت او بیشتر از گرفتن مدال طلای المپیک نوجوانان است. مبارزه‌های دیدنی او در همین رقابت‌ها بود که کادر فنی تیم‌های ملی تکواندو بانوان را بر آن داشت کیمیا را به تیم بزرگسالان بیاورند. وقتی که ١٦ سال بیشتر نداشت، مربیان تیم ملی روی مدال‌ طلای او در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۴ اینچئون کره ‌جنوبی، بزرگ‌ترین رویداد ورزشی قاره، حساب کردند. او به کره‌ جنوبی هم سفر کرد، اما بدون اینکه در مسابقه‌ای شرکت کند، تنها نظاره‌گر مبارزه دیگر تکواندوکاران بود. سن کم این تکواندوکار اجازه نداد که بتواند در رقابت‌های بزرگسالان به روی شیاپ‌چانگ برود. یک سال بعد، اما کیمیا این ناکامی را در مسابقات قهرمانی جهان جبران کرد. جایی که کمتر کسی باورش می‌شد این دختر ١٧ساله کم‌تجربه، دنیا را متحیر کند.

علیزاده در کمتر از یک ‌سال از حضورش در این تیم، در مسابقات قهرمانی جهان روسیه با شکست قهرمانان بنام که یک سروگردن از او بالاتر بودند، اولین مدال جهانی تکواندو بانوان (برنز) را نصیب ورزش ایران کرد. رؤیای بزرگ‌تر دختر کرجی، بعد از این موفقیت، مدال المپیک ریو بود که خیلی زود به واقعیت تبدیل شد. او با قهرمانی در آسیا بلیت ریو را کسب کرد. در نهایت علیزاده جوان به آرزویش رسید و مهم‌تر اینکه طلسمی تاریخی را شکست؛ شکستن طلسمی به قدمت ٦٨ سال از همان المپیک ١٩٤٨ لندن که ایران رسما وارد المپیک شد. کیمیا با مدال‌گرفتن در ١٨سالگی به جوان‌ترین مدال‌آور ایران در تاریخ المپیک تبدیل شد و در این زمینه هم یک رکورد استثنایی خلق کرد. علیزاده رکورد ٦٤ساله ناصر گیوه‌چی را شکست. گیوه‌چی در المپیک هلسینکی ۱۹ساله بود که نقره گرفت.

تقدیم به دختران ایرانی
نماینده وزن منهای ٥٧ کیلوگرم کشورمان، بعدازظهر روز پنجشنبه در اولین مبارزه خود نماینده کرواسی را شکست داد، اما در دومین دیدار خود مغلوب نماینده اسپانیا شد. علیزاده که خود را از دور رقابت‌ها حذف‌شده می‌دید با راهیابی حریف اسپانیایی‌اش به مرحله فینال، دوباره به مسابقات برگشت و کار خود را در جدول بازنده‌ها شروع کرد. کیمیا برای رسیدن به مدال ابتدا حریفی از تایلند را با نتیجه ١٤ بر ١٠ از پیش رو برداشت و در دیدار آخرش هم نماینده سوئد را ٥ بر صفر شکست داد و موفق شد نخستین نشان تاریخ ورزش بانوان ایران را در بازی‌های المپیک به دست آورد.

او بعد از مسابقه‌اش گفت: «می‌خواستم پنجمین مدالم را در المپیک بگیرم و آن مدال طلا باشد که متأسفانه نشد. شاید آن زحماتی که من کشیدم رنگش برنزی بود. شرمنده استادم شدم. اگر ضربه‌ای که به صورت گومز زده بودم حساب شده بود، به فینال می‌رسیدم. من بعد از یک ماه‌و‌نیم برای اولین‌بار است که روی پایم پریدم به خاطر اینکه آسیب‌دیدگی شدیدی داشتم. کادر پزشکی و مربی‌ام تلاش زیادی کردند که من به این مسابقه‌ها برسم و خدا را شکر این اتفاق افتاد و توانستم تاریخ‌ساز باشم».

علیزاده حالا دو مدال برنز گرانبها به ارزش طلا دارد و به خاطر آنها خوشحال است: «خوشحالم که با این اتفاق راهی برای دختران ایرانی باز شد تا بتوانند در المپیک‌های بعدی مدال‌آور باشند. امیدوارم شاهد مدال‌های خوش‌رنگ‌تری در المپیک‌های بعدی باشیم. من این حس خوشحالی را چندین‌بار تجربه کرده بودم. در مسابقه‌های جهانی، المپیک نوجوانان و جهانی نوجوانان تاریخ‌سازی کردم و این پنجمین‌بار بود که تاریخ‌ساز می‌شدم. خوشحالم که این اتفاق افتاد و بیشتر از همه برای دختران ایران خوشحال هستم».

حضوری ٥٢ساله
پای زنان ایرانی نخستین بار پیش از انقلاب در المپیک ١٩٦٤ توکیو به این بازی‌ها باز شد. سیمین صفامهر، فاطمه نازلی بیات ماکو و ژولیت گورکف در رشته دوومیدانی و جمیله سروری در رشته ژیمناستیک، چهار المپینی بودند که در این دوره در المپیک حاضر شدند. پس از ۱۲ سال غیبت، تنها یک تیم از زنان کشورمان جواز حضور در المپیک ١٩٧٦ مونترال را گرفت. ژیلا الماسی، گیتی محبی، مهوش نفایی و مریم آچک چهار شمشیربازی بودند که در این بازی‌ها شرکت کردند. بعد از ٢٠ سال غیبت مجدد، بانوان کشورمان از المپیک ١٩٩٦ آتلانتا دوباره کار خود را در بازی‌های المپیک شروع کردند. از آن زمان تاکنون حضور زنان و دختران ایرانی در المپیک‌ها بدون وقفه، ادامه‌دار بوده و سیر صعودی داشته که حالا میوه این درخت به بار نشسته است.

بانوان ورزشکار کشورمان در المپیک ٢٠١٦ ریو با کسب ٩ سهمیه، رکورد حضور خود را در این میدان ورزشی بزرگ شکستند و به اولین مدال هم رسیدند. بعد از کیمیا علیزاده، بهترین عنوان این تیم عنوان ششمی و هشتمی الهه احمدی و نجمه خدمتی در رشته تیراندازی بود. سایر نمایندگان کاروان در رشته‌های دوومیدانی، قایق‌رانی، پینگ‌پنگ، تیراندازی با کمان و تیراندازی با تفنگ بودند که از دور رقابت‌ها حذف شدند.

شب تاریخی و غیبت مسئولان
کیمیا علیزاده در حالی توانست به مدال برنز بازی‌های المپیک ریو دست یابد که پیش از این کارشناسان این شانس را برای او متصور بودند که در ریو روی سکو برود. اما افسوس که این‌بار هم مسئولان کاروان اعزامی گاف دادند و با وجود راهیابی کیمیا به دیدار رده‌بندی، در سالن مسابقات حاضر نبودند. تصاویر ارسالی نشان می‌دهد محمد پولادگر، رئیس موفق فدراسیون تکواندو، که در حال خواندن قرآن برای کیمیاست، در کنار کادر فنی و اعضای تیم ملی مردان تنها افراد حاضر در سالن رقابت‌ها هستند. البته مسئولان کمیته ملی المپیک عنوان کردند به علیزاده پاداشی فراتر از مدال برنز می‌دهند.

آسمانی پنجم شد
راحله آسمانی، تکواندوکار ایرانی‌الاصل مقیم بلژیک، از نفرات حاضر در رقابت‌های وزن منهای ٥٧ کیلوگرم بود که با پرچم کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) در المپیک ریو شرکت کرد و با عنوان پنجمی به کار خود پایان داد. آسمانی که مدال نقره بازی‌های آسیایی ٢٠١٠ گوانگجو را برای تیم ملی تکواندو بانوان کشورمان گرفته، دو سال پیش ایران را ترک کرد و در بلژیک پناهنده شد. او بعد از ناکامی در المپیک ریو از ورزش خداحافظی کرد.

بازتاب تاریخ‌سازی کیمیا در رسانه‌های خارجی
سایت‌های خارجی مختلفی به مدال‌آوری کیمیا علیزاده در المپیک ٢٠١٦ پرداختند و به کسب اولین مدال المپیک ایران از سوی یکی از زنان ورزشکار اشاره کردند. «یاهو اسپورت» درباره علیزاده نوشت: «کیمیا علیزاده پنجشنبه‌شب تاریخ‌سازی کرد. »سایت خبری «i٢٤» نیز به مدال‌آوری علیزاده اشاره کرد. این سایت نوشته است: از علیزاده عملکرد بسیار خوبی انتظار می‌رفت، زیرا او دو سال پیش در المپیک جوانان قهرمان شده بود و سال گذشته نیز با شکست دادن جونز، در یک‌چهارم نهایی مسابقات قهرمانی جهان مدال برنز گرفت. موفقیت جونز، مدال‌آور طلای المپیک ریو، در برابر موفقیت علیزاده کمتر به چشم می‌آید، زیرا علیزاده سختی‌های زیادی را پشت‌سر گذاشته و برای کشورش تاریخ‌ساز شده است. سایت‌های خبری دیگر از جلمه «NBC SPORT»، «THE SUN»، «رویترز» و «گاردین» نیز به تاریخ‌سازی علیزاده و مدال‌آوری او به‌عنوان اولین زن ورزشکار ایرانی در المپیک اشاره کردند.

تبریک روحانی به علیزاده
رئیس‌جمهور در پیامی پیروزی کیمیا علیزاده در مسابقات تکواندو المپیک ریو به‌عنوان اولین زن تاریخ ایران که توانسته در این عرصه مدال کسب کند را تبریک گفت. حسن روحانی در پیام خود آورده است: «دخترم کیمیا، همه مردم به‌ویژه بانوان ایران‌‌زمین را شاد کردی؛ شادی همیشگی را برایت آرزومندم». علی‌اصغر فانی، وزیر آموزش‌وپرورش موفقیت دانش‌آموز دختر، کیمیا علیزاده در المپیک و کسب مدال برنز را به او تبریک گفت. وزارت امور خاجه و چندین نهاد و مسئول دیگر هم این موفقیت را تبریک گفتند.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید