واکنش مخاطبان مشتاق به "اکران فیلم فروشنده"

واکنش مخاطبان مشتاق به "اکران فیلم فروشنده"

اکران فیلم فروشنده خون تازه‌ای در رگ‌های سینمای ایران خواهد بود و تماشاگران جدی و حرفه‌ای را در روزهای آتی به چالش دعوت خواهد کرد. اما برخی طاقت انتظار را نداشته و از همان ساعات اول اکران فروشنده به تماشای آن نشستند.

کد خبر : ۲۵۱۰۶
بازدید : ۶۹۲۲
واکنش مخاطبان مشتاق به

فرادید | فروشنده اصغر فرهادی اکران شد. با اینکه زمان زیادی از اکران فیلم فروشنده نگذشته است فروش آن یک رکورد را جابه جا کرده است. اگر روز چهارشنبه و امروز پنجشنبه گذرتان به خیابان بهشتی افتاده باشد ممکن است مخاطبان مشتاق و جدی سینما را برای تماشای فیلم جدید اصغر فرهادی دیده باشید.

اکران فیلم فروشنده خون تازه‌ای در رگ‌های سینمای ایران خواهد بود و تماشاگران جدی و حرفه‌ای را در روزهای آتی به چالش دعوت خواهد کرد. اما برخی طاقت انتظار را نداشته و از همان ساعات اول اکران فروشنده به تماشای آن نشستند.

مرضیه دختر 17 ساله‌ای که به همراه پرستو و آرزو دوستانش برای تماشای نخستین اکران‌های فیلم فروشنده آمده و در این‌باره می‌گوید: «با توجه به این‌که سانس‌های عصر به شب می‌خورد و نمی‌توانیم بیاییم در این ساعت آمدیم و این‌که سانس‌های اول فیلم برایمان خیلی جذاب است.»

رامین پارسا و خشایار حسینی که به نظر می‌رسد با دو دوست دیگرشان در حال خوردن صبحانه‌اند از دیگر مخاطبان «فروشنده» هستند که در سالن انتظار ایستاده‌اند، رامین پارسا 42 ساله است و وقتی از او می‌پرسیم چرا این سانس را برای تماشای فیلم انتخاب کرده است که پاسخ می‌دهد: «من می‌خواستم سانس 6:45 دقیقه را بگیرم که پر شده بود که دیگر برای 9 صبح بلیت گرفتم آن هم ردیف جلو و گوشه‌های سالن.»

مینا و آزاده، 37 ساله، که به همراه هم برای تماشای فیلم آمده‌اند نیز در گوشه دیگری از سالن انتظار در طبقه هفتم سینما آزادی ایستاده‌اند، مینا درباره این‌که چرا این ساعت صبح به تماشای فیلم «فروشنده» آمده، می‌گوید: «من امروز به انگلیس پرواز دارم، آمده‌ام فیلم را ببینم و بعد بروم.» آزاده نیز دلیل حضورش را همراهی او می‌داند، از آن‌ها می‌پرسیم تصویر کلی‌شان از اکران فیلم «فروشنده» چیست که آزاده پاسخ می‌دهد: «داستان کلی را می‌دانیم به علاوه یکی دو نقدی که به صورت فارسی منتشر شده است، همه تیزرهایی را هم که از اول و در زمان جشنواره کن منتشر شده بود را دیدیم، همچنان فکر می‌کنم اصغر فرهادی یک چالش روانشناسی بین یک زوج ایجاد می‌کند و منتظر همچین چالشی هستیم و زوجی که در ارتباطشان به مشکل بر می‌خورند.»

سالن ‌ساکت و بهت زده
درهای سالن باز می‌شوند و مخاطبان روی صندلی‌های می‌نشینند، برخی با ورود به سالن از خودشان یا دوستانشان عکس می‌گیرند و برخی هم صبر می‌کنند چراغ‌ها خاموش شود و از صحنه‌های آغاز فیلم با گوشی‌هایشان تصاویری را ثبت می‌کند، اما نکته جالب در زمان نمایش فیلم این‌جاست که احتمالا سالن‌‌های نمایش «فروشنده» ساکت‌ترین سالن‌هایی خواهند بود که تا کنون با وجود مخاطبان پر جنب و جوش ایرانی دیده‌اید! فضای بهت‌زده‌ای در سالن سینما حاکم است و خبری از خنده‌های بی‌جا یا پچپچه‌های همیشگی در سالن سینما نیست، به نظر می‌رسد همه میخکوب شده‌اند. با تمام شدن فیلم البته سکوت می‌شکند و تماشاچیان دقایقی فرهادی را تشویق می‌کنند.

البته بهتی که با تمام شدن فیلم همچنان همراه مخاطبان است و آن را می‌توان از تاخیر تماشاچیان در ترک کردن صندلی‌هایشان فهمید. برخی از همان لحظات ابتدایی شروع به بحث درباره فیلم می‌کنند، بحث‌هایی که اگر گوش تیز کنید، رضایت و ستایش را در آن‌ها خواهید یافت.

چه گفتند؟
به سراغ چهار پسر نوجوان که روی صندلی‌هایشان نشسته‌اند و موسیقی تیتراژ پایانی را گوش می‌کنند می‌رویم و با توجه به نقدهای منفی که درباره فیلم «فروشنده» مطرح شده بود، از آن‌ها می‌پرسیم فکر می‌کنند فیلم «غیرت» را زیر سوال می‌برد؟ که پاسخ می‌دهند: «نه فکر نمی‌کنم، داشت یک مشکل اجتماعی را بیان می‌کرد.»

نفر دوم تنها می‌گوید: «نه فکر نکنم»، اما از سومین نفر که معتقد است غیرت در این فیلم زیر سوال برده نمی‌شود، می‌پرسیم فکر نمی‌کند منظور فیلم این بود که اگر بخواهیم به خاطر غیرت انتقام بگیریم و خشونت به خرج بدهیم باید تاوان بدهیم که می‌گوید: «نه فکر نمی‌کنم این‌طور باشد که شما می‌گویید.» چهارمین نفر نیز این‌طور نظر می‌دهد: «بیشتر داشت حول غیرت می‌چرخید، عماد شخصیت اصلی داستان آدم با غیرتی بود، بابک و پیرمرد (شخصیت متجاوز) بی‌غیرت بودند و حتی در صحنه‌ای که خانم مینا ساداتی حضور داشت، او هم در واقع شوهری داشت بی‌غیرت؛ در واقع داشت زندگی یک آدم با غیرت را بین چند آدم ‌بی‌غیرت نشان می‌داند.» از نظر او نیز فیلم به هیچ‌وجه غیرت را زیر سوال نبرده بود.

زهرا حبیبی، 21 ساله، و دوستانش که خودشان را به روز اول اکران فیلم فروشنده رساندند، فکر می‌کند که غیرت در فیلم زیر سوال رفته است یا نه بستگی به شخصیت کسی دارد که در آن موقعیت قرار می‌گیرد: «بستگی به شخصیت و افکار و عقاید آن شخص دارد که چطور برخورد کند.» البته او درباره این سوال که فکر می‌کند فیلم غیرت را زیر سوال می‌برد تنها می‌گوید: «نمی دانم.» از دو دوست دیگر او آرزو و صدف 23 ساله هم همین سوال را می‌پرسیم که قاطعانه می‌گویند فیلم غیرت را زیر سوال نمی‌برد و عالی بود.

مریم 28 ساله نیز که با دوستانش به سینما آمده در ادامه می‌گوید: «به نظرم اصلا این‌طور نیست، اتفاقا الان با دوستانم درباره همین موضوع صحبت می‌کردیم؛ خیلی برایم عجیب بود که چنین چیزی در فضای مجازی باب شده بود، به نظرم اصلا چنین اتفاقی نمی‌افتاد. اتفاقا خیلی منطقی برخورد کرد و نماد مرد ایرانی را باید واقعا آن چیزی که بود نشان می‌داد و داد.» از او که پوشش چادر را نیز انتخاب کرده است می‌پرسیم نظرش درباره این که کسانی که اظهار تدین می‌کنند معتقدند این فیلم فرهنگ ایرانی اسلامی ما را زیر سوال می‌برد و نمای خوبی از ما در جشنواره‌های خارجی ارائه نمی‌دهد چیست؟: «به نظرم ما باید اصل را در نظر بگیریم و فقط به ظاهر توجه نکنیم، اصل این است که اتفاق خاصی نیافتاده بود و فقط یک سو تفاهم بزرگ بود و شاید نوع نگرش ما درباره این فیلم غلط بوده و همه ما عادت داریم پیش‌داوری کنیم، بدون آن‌که اصل و کنه قضیه را بدانیم و متوجه آن باشیم.» از نظر او فیلم بسیار خوب بود و اصلا حاشیه‌هایی که انتظارش را داشته نداشته است.

افشین، 24 ساله، نیز می‌گوید: «چیزی که من از اصغر فرهادی یاد گرفتم این است که زود قضاوت نکنیم.» او معتقد است که فیلم بد نبوده و نظر قطعی را با بیش از یک بار دیدن فیلم می‌توان داد.

منبع: آی سینما
۰
نظرات بینندگان
  • شایان ارسالی در

    مردم جوگیر برید یه فیلم آشغالی و ببینید فرانسوی ها هم به ریشتون بخندن!!!

    • ایرانی ارسالی در

      توهین نکنید لطفا.
      اگر حرف حساب دارید بفرمایید همه بدانند.

  • ناشناس ارسالی در

    واکنش مخاطبان مشتاق خوب معلومه که این جوابها را هم می دهند
    چقدر تیتر ضایع بود و هدف ذهنی تون رو برملا کرد

  • سیما ارسالی در

    به جون خودم فکر می کردم‌همچین گزارشی بگیرید اونم از یک خانمی که پوشش چادر هست و‌اونم بگه نه فیلم مشکلی نداره، و دوست داشتم من هم در همون تایم اونجا بودم و‌جوابتونو‌میدادم و اونوقت می دیدم حرفامو سانسور می کنید یا نه؟!

    مشمول مثل؛ خود گویی و‌خود خندی عجب ادم هنرمندی هستید حقیقتا

  • مریم ارسالی در

    فیلم بسیار خوب بود و تامل برانگیز...من تشویق شدم نمایشنامه میلر را هم بخوانم و بعد مجددا فیلم را ببینم...به نظرم بیش از آنکه به غیرت مربوط باشد به ناامنی مربوط بود...شروع عالی ای داشت از نمایش حس عدم امنیت...

  • ناشناس ارسالی در

    دلیل سکوت در سالن ، بهت تماشگران نبود ، بلکه دلیلش این بود که جوون ها و نوجوون ها حداکثر سی دقیقه پشت سر هم می تونن ادای روشنفکرا رو در بیارن. بعدش خسته میشن و حوصلشون سر میره.به جرات می تونم بگم که هیچ کدوم از این فیلم لذت نبردند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید