تپه‌ای در حیران به نام یکی از وزیران سابق!

با این حال مساله گردنه حیران در رسانه ها خط خود را ادامه می دهد و بازار اظهار نظر ها و بعضا اتهام ها در خصوص تخلفات در گردنه حیران داغ است.

کد خبر : ۲۵۶۲
بازدید : ۱۵۹۶
چند روز است که گردنه حیران و تخلفات مرتبط با زمین خواری، جنگل خواری و تخریب محیط زیست در آن به یکی از موضوعات مهم تبدیل شده و در پی آن معاون اول رییس جمهور با مطرح کردن این موضوع در نشست ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی، تیمی را برای رسیدگی به موضوع به منطقه گسیل کرد تا با ارائه گزارشی، این ستاد را از جزییات و چند و چون آن باخبر کنند. با این حال مساله گردنه حیران در رسانه ها خط خود را ادامه می دهد و بازار اظهار نظر ها و بعضا اتهام ها در خصوص تخلفات در گردنه حیران داغ است.

کمال الدین پیرمؤذن نماینده اردبیل و عضو هئیت رئیسه فراکسیون محیط زیست مجلس درباره چگونگی مطرح شدن مساله زمین خواری و ویلاسازی در گردنه حیران و تخریب بافت چنگلی و مرتعی آن اظهار کرد: آیت الله عاملی نماینده مقام معظم رهبری در اردبیل و امام جمعه اردبیل و من به عنوان نماینده اردبیل در مجلس با جدیت پیگیر جلوگیری از تخلفات عدیده نمایندگان فعلی و اسبق آستارا در مجلس و همچنین با مسوولان شهرستان آستارا در خصوص تخریب بی رویه جنگل کم نظیر "فندق لو" پیگیر بوده ایم.

وی در گفتگو با جماران افزود: آیت الله عاملی به مقام معظم رهبری و رئیس جمهوردر این مورد نامه نوشته اند. در سفر اخیر دکتر جهانگیری به اردبیل هم در این موضوع صحبت های زیادی انجام شد. آقای جهانگیری به عنوان رئیس ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی قول دادند در جهت رسیدگی به تخلفات عدیده مسوولین محلی آستارا اقدام کنند و برای جلوگیری از ساخت و ساز بی رویه در آن منطقه، افرادی را برای نظارت مامور کنند.

اوج تخلفات از سال 86 شروع شد
پیرمؤذن با بیان اینکه دبیر ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی، آقای پالیزدار و رئیس امور اراضی کشور نیز به اردبیل آمدند ادامه داد: در جلسه 3-4 ساعته همه تخلفاتی که در سال 86 در دوره نماینگی اسبق آستارا و در دوره بعد در زمان نماینده فعلی آستارا در این خصوص اتفاق افتاده بود مورد بررسی قرار گرفت. تمام مدارک و مستندات تسهیل صدور مجوز برای ساخت و سازها که توسط مسوولان آستارا صادر شده بود را ارائه کردیم. خوشبختانه دستگاه های امنیتی استان های گیلان و اردبیل در این خصوص خوب کار کرده بودند وهمه گزارشات رسیده است.

ساخت سازها و ویلاسازی ها همه در محدوده استان گیلان است
نماینده اردبیل در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از نحوه بیان موارد غیر واقع در باره این پرونده از زبان برخی نمایندگان مجلس افزود: برخی دست پیش را گرفتند که پس نیافتند. ساخت سازها و ویلاسازی ها همه در محدوده استان گیلان است و لی متاسفانه با فرافکنی اتهامات را متوجه مسوولین و نمایندگان استان اردبیل کرده اند.متاسفانه صدا و سیما هم یار اینها شده است. البته قرار بر این است که وقت بدهند در این خصوص صحبت کنم.

برادر من در حیران ویلا ندارد
وی در پاسخ به اتهامات وارد شده در مورد تخلفات اعضای خانواده خود در زمین خواری و ویلاسازی های گردنه حیران یادآور شد: اتهام وارد کرده اند که برادر من مهدی پیرمؤذن در گردنه حیران ویلا دارد که این کذب است و ایشان تاکنون ویلایی در آن منطقه نداشته اند. از طرفی فردی به اسم سلامت رضایی را به عنوان حسابدار من معرفی و متهم به تخلف کرده اند که این هم کذب است و من هرگز حسابداری نداشته ام. با توجه به قولی که آقای جهانگیری، خوار چشم اختلاس گران به امام جمعه اردبیل داده اند، به جد پیگیر تخلفات گسترده رخ داده در این موضوع خواهند بود.

درخواست کتبی به رئیس تحقیق و تفحص سازمان جنگلها کرده ایم
عضو هیئت رئیسه فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی، از درخواست تحقیق و تفحص از اقدامات و تخلفات انجام شده در محدوده و مسوولان شهرستان آستارا و گردنه حیران خبر داد و گفت: این درخواست کتبا به آقای اسماعیل نیا، رئیس تحقیق و تفحص سازمان جنگلها گزارش کرده ام که امیدوارم تا حصول نتیجه در جهت عبرت گیری این ناخلفین ناصالح و عدم استمرار تخریب های زیست محیطی که جزو حقوق بین نسلی است بتوانیم پیگیر موضوع باشیم.

وی افزود: آنچه بدیهی به نظر می رسد این است که قصور مسوولین شهرستان آستارا در این تخلفات کم نبوده است. حتی رئیس اسبق اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان با سازنده تله کابین آستارا شریک شده است. من مخالف سرمایه گذاری نیستم ولی تاراج جنگلها ناپسند است و اگر جلو آن را نگیریم برابر آمار کشوری که رتبه ششم تخریب جنگل ها را دارد بعد از 35 تا 50 سال اثری از جنگل را در خود نخواهد داشت.

تپه ای در گردنه حیران در بین مردم به نام یکی از وزرای سابق مشهور است
پیرمؤذن با اشاره به تپه ای در گردنه حیران که در بین مردم به نام یکی از وزرای سابق مشهور است افزود: نام یکی از وزرای دولت احمدی نژاد در باره تخلفاتی در تپه ای در گردنه حیران مطرح است. که نماینده سابق آستارا و بخشدار مرکزی آستارا به نحوی در آن دخیل بوده اند.

حتی در یک وجب از محدوده استان اردبیل این تخلفات صورت نگرفته
هر اتفاق نامیمون و غیر شرعی و غیر قانونی با ویژه خواری و جنگل خواری اتفاق افتاده است ناشی از سوء مسوولیت و کم کاری و خدانکرده ناشی از ارتباط مالی برخی مسوولین شهرستانی آستارا بوده است. وگرنه حتی در یک وجب از محدوده استان اردبیل این تخلفات صورت نگرفته است. که از طریق محاکم قضایی باید رسیدگی شود.

صفر نعیمی رز نماینده آستارا در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون امنیت ملی نیز در مورد موضوع زمین خواری در گردنه حیران مدعی شد: مدیران دولتی که در جریان گردنه حیران نقش دارند مربوط به مدیران دولتی نهم و دهم بودند.

وی با بیان اینکه در این جریان حتی پای مدیران کل و وزرای دولت سابق هم در گردنه حیران باز شد اعلام می‌کند برخی از این وزرا در این مکان ویلا دارند.

روزنامه‌ها تیتر زدند "حیران حیاط خلوت مسئولان"
سخنگوی فراکسیون رهروان ولایت درباره اینکه چگونه سرانجام به چنین زمین خواری‌هایی واکنش نشان داده شد پاسخ می‌دهد: در همان دورانی که زمین‌خواری‌ها شروع شد، روزنامه‌ها تیتر زدند که "حیران حیاط خلوت مسئولان" و از آن هنگام، بحث پیگیری این تخلفات کلید خورد.

صفر نعیمی رز درباره این پرسش که چراعلی رغم آگاهی از این زمین‌خواریها، پس از سال ها، در هفته جاری پرونده این تخلف باز شده است به یک روزنامه گفته است: بخشی از این موضوع به خاطر این است که درآن سالها تعدادی از این زمین‌خواران زمین را تصاحب کرده اما ویلاسازی نکرده بودند.

اگر وارد می شدم متهم می شدم
وی در این باره که چرا تاکنون خود او در باره رفع و رجوع تخلفات به این پرونده ورود پیدا نکرده است می‌گوید: اگر من می‌خواستم به این پرونده وارد شوم متهم می‌شدم که این عمل من برای آن است که می‌خواهم متخلفین را تخریب کنم و یا در راستای ردصلاحیت آنها تلاش کنم.

زمین در حیران متری 500هزار تومان
نعیمی درباره میزان قیمت و ارزش این زمین‌ها به ما پاسخ می‌دهد: در حال حاضر این زمین‌ها متری بالای 500 هزار تومان است و میزان زمین‌هایی که متخلفین، غیر قانونی تصاحب کرده اند هکتارهاست، می‌شود گفت بالای 30هکتار. وی ادامه می‌دهد: زمین خواران تله کابینی را در این منطقه دایر کردند که زمین‌های مزروعی مردم را هم دربرگرفت.
۰
نظرات بینندگان
  • taroatapikatma ارسالی در

    دولت اگر دولت باشه باید همه این ویلا هارو تخریب کنه ولی مگه زورش به این سرمایه دار ها می رسه؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید