چرا ۲۰۰ فروند هواپیمای ارزان وارد شد؟
در فاصله اما و اگرهای آمریکا برای فروش هواپیماها به ایران دوکار مهم است که باید انجام بگیرد، یکی دنبالکردن خرید هواپیماهای نو و دیگری تغییر در ساختارهای بازرگانی و اقتصادی شرکت های هواپیمایی.
کد خبر :
۲۶۰۴۸
بازدید :
۱۰۵۴
رییس سازمان هواپیمایی کشور معتقد است اگر قرار باشد مسیرمان را با همین هواپیماهای قدیمی ادامه دهیم حتما باید سیاستهایمان را تغییر دهیم و شکل نظارتهایمان عوض شود.
به گزارش خبرآنلاین، علی عابدزاده رییس سازمان هواپیماییکشور میگوید: در فاصله اما و اگرهای آمریکا برای فروش هواپیماها به ایران دوکار مهم است که باید انجام بگیرد، یکی دنبالکردن خرید هواپیماهای نو و دیگری تغییر در ساختارهای بازرگانی و اقتصادی شرکت های هواپیمایی.
وی معتقد است اگر قرار باشد مسیرمان را با همین هواپیماهای قدیمی ادامه دهیم حتما باید سیاستهایمان را تغییر دهیم و شکل نظارت هایمان عوض شود.
بر اساس گزارشی که وزارت راه و شهرسازی منتشر کرده علی عابدزاده گفت: اعمال سیاستهای صحیح درحوزه حمل و نقل هوایی درطول سی سال اخیر به مراتب اثر گذارتر از سیاست توسعه حمل و نقل هوایی است. چیزی که در سالهای اخیر نداشتهایم و اگر سیاستهای درستی اعمال میشد حتی نسبت به ضررهایی که تحریم میتوانست برایمان داشته باشد، مقاوم می بودیم.
رییس سازمان هواپیمایی کشوری با تاکید بر اینکه اگر سیاستهای درستی اعمال میشد وزن کارهای مثبت از وزن اثرات منفی تحریمها به مراتب بیشتر میبود، گفت: متاسفانه سیاستهای حمل و نقل هوایی در طول سه دهه اخیر سیاستهای درست و منطبق با سیاستهای جهانی که در کشورهای دیگر اعمال میشود نبوده است.
به گفته عابدزاده سیاستهای اقتصادی حمل و نقل هوایی در این سالها بر پایه نرخهای تکلیفی بوده که از سوی دولت تعیین میشد و این بزرگترین ضربه را به حمل و نقل هوایی کشور وارد کرده است.
ناکارآمدی ساختار اقتصادی حمل و نقل هوایی اثر گذارتر از تحریمها بود
عابدزاده می گوید: اگر ما اثرات تحریمهای ظالمانه امریکا را بیشتر لمس کردهایم بیشتر به خاطر ناکارآمدی ساختار اقتصادی حمل و نقل هوایی بوده است و اگر این ساختار درست میبود کمتر از تحریمها لطمه میخوردیم.
رییس سازمان هواپیمایی کشور با اعلام ورود ۲۰۰ فروند هواپیما در سالهای اخیر به کشور، میگوید: طبیعتا اگر خطهای هوایی ما شرایط اقتصادی خوبی داشتند بیش از ۲۰۰ فروند هواپیمایی که در طول سال های اخیر وارد کشور شده است مطمئنا هواپیماهای بهتر و جوانتری میبود و اگر شرکتهای هواپیمایی نتوانستند هواپیمای جوان وارد کشور کنند به این دلیل بوده است که ساختار اقتصادی ضعیفی داشتند.
به گفته عابدزاده زیرساخت های مالی ضعیف خطوط هوایی، آنها را مجبور به آوردن هواپیمای ارزان قیمت کرده است و دلیل ورود هواپیماهای ارزان قیمت تحریم نبود بلکه مشکل مالی شرکتها و ایرلاین بود.
وی به سیاستهایی که در یک سال اخیر نظیر آزادسازی نرخها، اعمال شده است اشاره میکند و میگوید: ما مسلما به لحاظ اقتصادی در خط های هوایی شرایط بهتری را خواهیم داشت منتهی نتیجه این آزاد سازی دو تا سه سال طول میکشد تا به لحاظ مالی در سر فصلهای مالی شرکتهای هواپیمایی بنشیند.
هنوز شرایط اقتصادی خطهای هوایی بهبود کامل پیدا نکرده است
عابدزاده معتقد است اگر چه شرایط رو به مثبت است اما هنوز شرایط اقتصادی خطهای هوایی بهبود کامل پیدا نکرده است.
وی در پاسخ به بحث هایی که درجامعه مطرح است و اینکه آیا به خرید هواپیمای نو احتیاج داریم و اینکه آیا امریکاییها به ما هواپیما می فروشند یا خیر، گفت: بهترین انتخاب در این فاصله و در بین این اما و اگرها دنبال کردن خرید هواپیماهای نو و اصلاح ساختار مالی برای خرید هواپیمای نو است.
به هر ترتیبی اگر دشمنی غرب ادامه پیدا کرد و نتوانستیم هواپیمای نو را وارد کشور کنیم باید تلاش کنیم تا به فرآیند بهرهبرداری از هواپیماهای موجود کیفیت ببخشیم. ضمن اینکه بهرهبرداری از ناوگان فعلی هم نیازمند تغییر روش و اعمال سیاستهای جدید است.
وی ادامه داد: البته نمی توانیم یک طرفه رفتار کنیم یعنی بگوییم فقط متکی به هواپیمای نو خواهیم بود یا با همین هواپیماهای کهنه میتوانیم ادامه دهیم.
رییس سازمان هواپیمایی با بیان اینکه حتی در صورت خرید هواپیماهای نو نمی توان با روش های گذشته هزینههای هواپیماهای نو را پرداخت کرد، میگوید: ساختارهای بازرگانی و اقتصادی شرکت های هواپیمایی نیازمند اعمال تغییرات اساسی است. ضمن اینکه باید بهره وری هواپیماها در سطح بهتری صورت بگیرد که بتوانند برگشت سرمایه داشته باشند. ساختارهای فنی و عملیاتی هم باید برای تکنولوژیهای نو طراحی داشته باشند.
وی ادامه می دهد: ساختارهای عملیاتی، بازرگانی، فنی و آموزشی خطوط هوایی و فرودگاه های کشور اکثرا ساختارهای قدیمی هستند که باید تغییر شکل داده شود و تبدیل به اطلاعات نوین که منطبق با صنعت جدید به کار رفته در هواپیماهای جدید است، بشوند.
بنابراین حتی اگر ما بخواهیم به سمت هواپیماهای نو برویم باید کارهای اساسی داخل صنعت حمل و نقل هوایی چه در شرکت فرودگاهها، چه در سازمان هواپیمایی اتفاق بیفتد.
رییس سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: ضمن اینکه اگر قرار باشد هواپیمای نو وارد کشور شود باید خود را برای رقابت در سطح منطقه و بین المللی آماده کنیم برای اینکه بتوانیم جذب مشتری کنیم و سهم خودمان را در بازارهای منطقهای و بینالمللی به دست آوریم.
به گفته عابدزاده به دست آوردن سهم هوایی مستلزم مشتری مداری است که تنها با اتکا به هواپیماهای نو حاصل نخواهد شد، هواپیمای نو به علاوه فرایندهای دیگری که لازم است و اگر قرار باشد مسیرمان را با هواپیماهای قدیمی تر ادامه دهیم حتما باید سیاستهایمان را تغییر دهیم و شکل نظارتهایمان تغییر کند.
به گزارش خبرآنلاین، علی عابدزاده رییس سازمان هواپیماییکشور میگوید: در فاصله اما و اگرهای آمریکا برای فروش هواپیماها به ایران دوکار مهم است که باید انجام بگیرد، یکی دنبالکردن خرید هواپیماهای نو و دیگری تغییر در ساختارهای بازرگانی و اقتصادی شرکت های هواپیمایی.
وی معتقد است اگر قرار باشد مسیرمان را با همین هواپیماهای قدیمی ادامه دهیم حتما باید سیاستهایمان را تغییر دهیم و شکل نظارت هایمان عوض شود.
بر اساس گزارشی که وزارت راه و شهرسازی منتشر کرده علی عابدزاده گفت: اعمال سیاستهای صحیح درحوزه حمل و نقل هوایی درطول سی سال اخیر به مراتب اثر گذارتر از سیاست توسعه حمل و نقل هوایی است. چیزی که در سالهای اخیر نداشتهایم و اگر سیاستهای درستی اعمال میشد حتی نسبت به ضررهایی که تحریم میتوانست برایمان داشته باشد، مقاوم می بودیم.
رییس سازمان هواپیمایی کشوری با تاکید بر اینکه اگر سیاستهای درستی اعمال میشد وزن کارهای مثبت از وزن اثرات منفی تحریمها به مراتب بیشتر میبود، گفت: متاسفانه سیاستهای حمل و نقل هوایی در طول سه دهه اخیر سیاستهای درست و منطبق با سیاستهای جهانی که در کشورهای دیگر اعمال میشود نبوده است.
به گفته عابدزاده سیاستهای اقتصادی حمل و نقل هوایی در این سالها بر پایه نرخهای تکلیفی بوده که از سوی دولت تعیین میشد و این بزرگترین ضربه را به حمل و نقل هوایی کشور وارد کرده است.
ناکارآمدی ساختار اقتصادی حمل و نقل هوایی اثر گذارتر از تحریمها بود
عابدزاده می گوید: اگر ما اثرات تحریمهای ظالمانه امریکا را بیشتر لمس کردهایم بیشتر به خاطر ناکارآمدی ساختار اقتصادی حمل و نقل هوایی بوده است و اگر این ساختار درست میبود کمتر از تحریمها لطمه میخوردیم.
رییس سازمان هواپیمایی کشور با اعلام ورود ۲۰۰ فروند هواپیما در سالهای اخیر به کشور، میگوید: طبیعتا اگر خطهای هوایی ما شرایط اقتصادی خوبی داشتند بیش از ۲۰۰ فروند هواپیمایی که در طول سال های اخیر وارد کشور شده است مطمئنا هواپیماهای بهتر و جوانتری میبود و اگر شرکتهای هواپیمایی نتوانستند هواپیمای جوان وارد کشور کنند به این دلیل بوده است که ساختار اقتصادی ضعیفی داشتند.
به گفته عابدزاده زیرساخت های مالی ضعیف خطوط هوایی، آنها را مجبور به آوردن هواپیمای ارزان قیمت کرده است و دلیل ورود هواپیماهای ارزان قیمت تحریم نبود بلکه مشکل مالی شرکتها و ایرلاین بود.
وی به سیاستهایی که در یک سال اخیر نظیر آزادسازی نرخها، اعمال شده است اشاره میکند و میگوید: ما مسلما به لحاظ اقتصادی در خط های هوایی شرایط بهتری را خواهیم داشت منتهی نتیجه این آزاد سازی دو تا سه سال طول میکشد تا به لحاظ مالی در سر فصلهای مالی شرکتهای هواپیمایی بنشیند.
هنوز شرایط اقتصادی خطهای هوایی بهبود کامل پیدا نکرده است
عابدزاده معتقد است اگر چه شرایط رو به مثبت است اما هنوز شرایط اقتصادی خطهای هوایی بهبود کامل پیدا نکرده است.
وی در پاسخ به بحث هایی که درجامعه مطرح است و اینکه آیا به خرید هواپیمای نو احتیاج داریم و اینکه آیا امریکاییها به ما هواپیما می فروشند یا خیر، گفت: بهترین انتخاب در این فاصله و در بین این اما و اگرها دنبال کردن خرید هواپیماهای نو و اصلاح ساختار مالی برای خرید هواپیمای نو است.
به هر ترتیبی اگر دشمنی غرب ادامه پیدا کرد و نتوانستیم هواپیمای نو را وارد کشور کنیم باید تلاش کنیم تا به فرآیند بهرهبرداری از هواپیماهای موجود کیفیت ببخشیم. ضمن اینکه بهرهبرداری از ناوگان فعلی هم نیازمند تغییر روش و اعمال سیاستهای جدید است.
وی ادامه داد: البته نمی توانیم یک طرفه رفتار کنیم یعنی بگوییم فقط متکی به هواپیمای نو خواهیم بود یا با همین هواپیماهای کهنه میتوانیم ادامه دهیم.
رییس سازمان هواپیمایی با بیان اینکه حتی در صورت خرید هواپیماهای نو نمی توان با روش های گذشته هزینههای هواپیماهای نو را پرداخت کرد، میگوید: ساختارهای بازرگانی و اقتصادی شرکت های هواپیمایی نیازمند اعمال تغییرات اساسی است. ضمن اینکه باید بهره وری هواپیماها در سطح بهتری صورت بگیرد که بتوانند برگشت سرمایه داشته باشند. ساختارهای فنی و عملیاتی هم باید برای تکنولوژیهای نو طراحی داشته باشند.
وی ادامه می دهد: ساختارهای عملیاتی، بازرگانی، فنی و آموزشی خطوط هوایی و فرودگاه های کشور اکثرا ساختارهای قدیمی هستند که باید تغییر شکل داده شود و تبدیل به اطلاعات نوین که منطبق با صنعت جدید به کار رفته در هواپیماهای جدید است، بشوند.
بنابراین حتی اگر ما بخواهیم به سمت هواپیماهای نو برویم باید کارهای اساسی داخل صنعت حمل و نقل هوایی چه در شرکت فرودگاهها، چه در سازمان هواپیمایی اتفاق بیفتد.
رییس سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: ضمن اینکه اگر قرار باشد هواپیمای نو وارد کشور شود باید خود را برای رقابت در سطح منطقه و بین المللی آماده کنیم برای اینکه بتوانیم جذب مشتری کنیم و سهم خودمان را در بازارهای منطقهای و بینالمللی به دست آوریم.
به گفته عابدزاده به دست آوردن سهم هوایی مستلزم مشتری مداری است که تنها با اتکا به هواپیماهای نو حاصل نخواهد شد، هواپیمای نو به علاوه فرایندهای دیگری که لازم است و اگر قرار باشد مسیرمان را با هواپیماهای قدیمی تر ادامه دهیم حتما باید سیاستهایمان را تغییر دهیم و شکل نظارتهایمان تغییر کند.
۰