علائم سرطان در مردان

با توجه به اينكه توجه به علائم بيماري‌ها در مراحل اوليه خصوصا در مورد سرطان‌ها بسيار سودمند و راه‌هاي بهتري را با نتايج بهتر در درمان سرطان امكان پذير مي‌كند كه غفلت از ان موجب پيشرفت بيماري و رسيدن به مرحله پيشرفته تر، كه درمان را سخت‌تر و نتايج حاصله را بدتر و كيفيت زندگي را پايين‌تر مي‌اورد.

کد خبر : ۲۶۸۰۲
بازدید : ۱۸۶۸
بسياري از پزشكان بر اين عقيده‌اند كه بر خلاف خانم‌ها مردان توجه زيادي به علائم بيماريها ندارند و اغلب مردان با اصرار و فشار خانم‌ها به پزشك مراجعه مي‌كنند.

به گزارش سلامتی، با توجه به اينكه توجه به علائم بيماري‌ها در مراحل اوليه خصوصا در مورد سرطان‌ها بسيار سودمند و راه‌هاي بهتري را با نتايج بهتر در درمان سرطان امكان پذير مي‌كند كه غفلت از ان موجب پيشرفت بيماري و رسيدن به مرحله پيشرفته تر، كه درمان را سخت‌تر و نتايج حاصله را بدتر و كيفيت زندگي را پايين‌تر مي‌اورد.

لذا توجه به اين نشانه‌ها و مراجعه بهنگام موجب نتايج بهتر چه از نظر طول عمر و چه از نظر كيفيت زندگي و حتي از نظر هزينه‌هاي درمان همراه خواهد داشت.

در اين قسمت به برخي از علائم هشدار دهنده سرطان‌ها اشاره ميكنم و اميدوارم كه با توجه به اين موارد حتي نجات يك بيمار نيز موجب خرسندي خانواده اي و حتي جامعه اي خواهد شد.

١- سرطان پستان
شايد بسياري بر اين باورند كه سرطان پستان مخصوص خانمها ست و مردان به ان مبتلا نمي‌شوند ولي بر خلاف تصور مردان نيز به سرطان پستان مبتلا مي‎شوند.

لذا اگر در پستان قرمزي و تورم - چروكيدگي در پوست پستان - بداخل كشيده شدن نوك پستان - ترشحات غير معمول از پستان مشاهده كرديد سريعا به پزشك مراجعه نماييد تا با اقدام تشخيصي بيشتر سريعتر به نتيجه برسيد.

٢- درد
گرچه درد خصوصا در سنين متوسط به بالا اغلب ديده مي‌شود و اغلب علامت سرطان نيست ولي درد پايدار بايد توسط پزشك با بررسي سوابق بيمار و معاينات و انجام ازمايشات تكميلي مورد توجه قرار گيرد.

٣- سرطان بيضه
اين سرطان در سنين بين ٢٠-٤٠ سالگي بيشتر ديده مي‌شود. و از انجا كه سريع رشد مي‌كند بهتراست توسط خود فرد ماهيانه مورد معاينه قرار گيرد

و در صورت بزرگ شدن - چروكيده شدن - احساس سنگيني در كيسه بيضه و يا احساس وجود برجستگي يا توده در بيضه سريعا به پزشك مراجعه شود تا معاينه- ازمايش خون- سونوگرافي و نمونه برداري در صورت نياز انجام شود.

٤- غدد لنفاوی
اگر برجستگي در ناحيه زيربغل- گردن و كشاله ران يا ساير نواحي احساس ميكنيد كه رو به رشد است و بيش از چند هفته دوام دارد صرفنظر از اينكه درد دارد يا ندارد حتما به پزشك مراجعه نماييد.

شايد مربوط به عفونت‌ها باشد ولي پزشك با معاينه و بررسي و ازمايشات لازم و در صورت لزوم نمونه برداري تشخيص را مشخص مي‌كند.

٥- تب
تب ممكن است علامتي از سرطان باشد گرچه بسياري از بيماريهاي غير سرطاني هم تب ايجاد ميكنند.

ولي اگر تب بيش از دو تا سه هفته بطول انجاميد و علت مشخصي نداشت ممكن است علامتي از سرطان باشد كه بايد توسط پزشك بامعاينه و بررسي و انجام ازمايشات لازم به تشخيص برسد كه گاهي اين ازمايشات بسيار متنوع خواهد بود.

٦- كاهش وزن
در صورتيكه كاهش وزن غير ارادي و بدون برنامه ريزي ايجاد شده مي‌تواند علامتي از سرطان باشد.

اگر بدون علت كاهش بيشتر از ١٠٪ وزن طي ٣-٦ ماه مواجه شديد حتما به پزشك مراجعه فرماييد تا با شرح حال و معاينه و ازمايشات لازم علت مشخص و پيگيري شود، ممكن است علامتي از سرطان باشد گرچه علل متعدد غير سرطان هم ميتوانند موجب كاهش وزن شوند.

٧- درد شكم و افسردگي
اگر درد شكمي داريد بايد علت ان مشخص شود.

در مواردي كه همراه درد افسردگي هم باشد بدون علت مشخص ممكن است سرطان پانكراس(لوزالمعده) در كار باشد كه معمولا علائم ديگري مثل كاهش وزن، تغيير رنگ ادرار و مدفوع ممكن است همراه باشد و پزشك با معاينه و ازمايش و سونوگرافي و يا اسكن و MRI به تشخيص بيماري برسد.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید