جایزه نوبل پزشکی به دانشمندی از ژاپن رسید

جایزه نوبل پزشکی به دانشمندی از ژاپن رسید

جایزه نوبل پزشکی در سال ۲۰۱۶ به یوشینوری اوسومی،دانشمند ژاپنی به خاطر تحقیقات وکشفیاتش درباره مکانیزم‌هایی که سلول‌های بدن انسان خود را بازسازی می‌کنند یا اتوفاژی رسید.

کد خبر : ۲۷۰۹۰
بازدید : ۴۹۵۷
جایزه نوبل پزشکی ۲۰۱۶ به دانشمندی از ژاپن رسید
جایزه نوبل پزشکی در سال ۲۰۱۶ به یوشینوری اوسومی، دانشمند ژاپنی به خاطر تحقیقات و کشفیاتش درباره مکانیزم‌هایی که سلول‌های بدن انسان خود را بازسازی می‌کنند یا اتوفاژی رسید.

اوسومی سالهای تحقیقات گسترده‌ای درباره تشریح مکانیزم‌های مولکولی و عملکرد فیزیولوژیکی اتوفاژی داشته است. این تحقیقات مشخص کرده است که سلول‌های بدن انسان از خودشان سم‌زدایی کرده و به درمان خود می‌پردازند. این محقق ژاپنی برنده صد و هفتمین جایزه نوبل پزشکی شده است.

اتوفاژی، یک فرایند بنیادی برای تجزیه و بازیابی اجزای سلولی است. اتوفاژی از طریقِ حذف اندامک های سلولیِ اضافی و یا آسیب دیده، تنظیم فعالیت ها و ثبات سلول (هومِئوستازی) را سبب می شود. اتوفاژی در هنگامِ تنش های متابولیکی نظیر گرسنگی، به منظورِ تنظیم وضعیت انرژیِ سلول فعال می شود. سالهاست که دانشمندان به کشفِ مکانیسمِ اتوفاژی و پروتئین های دخیل در آن علاقه زیادی نشان داده‌اند و یوشینوری اوسومی در این میان یکی از پیشتازان بوده است.

در زمان کنترل استرس،سلول های ما مانند ماشین های کارآمد عمل می کنند،به سرعت موقعیت را بررسی کرده و راه هایی برای سازگاری پیدا می کنند.

خود خوری که به لحاظ لغتی معنای خوردن خود را می دهد روشی است که سلول هابرای کنار آمدن با استرس روزمره (پروتئین های بدشکل ،سلول های اندام ناقص یا پیر) و بلایای غیر منتظره (شرایط هایپوکسیک،گرسنگی سرم،عفونت های جدی)از آن استفاده می کنند.این دستگاه سلولی حتی مولکول های آسیب دیده یا عفونی را هضم می کند و مواد استرس زدایی را از بین می برد که سلامت سلول را تهدید می کنند،در مورد هایپوکسیا و گرسنگی سرم،نیز پروتئینها و سلول های اندامی موجود را می بلعد تا مواد غذایی مورد نیاز برای سلول های باقی مانده را تهیه کند.

نکاتی درباره جایزه نوبل فیزیولوژی یا پزشکی

- از سال 1901 تاکنون،107 جایزه در حوزه فیزیولوژی یا پزشکی اهدا شده است.
- 38 جایزه پزشکی تنها به یک نفر تعلق گرفته و تاکنون 12 زن موفق به دریافت جایزه نوبل پزشکی شده اند.
- میانگین سنی دریافت کنندگان این جایزه 32 تا 87 بوده است که 'فردریک بانتینگ' 32 ساله جوانترین برنده این جایزه است که در سال 1923 به دلیل کشف انسولین آن را دریافت کرد و 'پیتون روز' 87 ساله مسن ترین برنده جایزه نوبل پزشکی است که در سال 1966 به دلیل کشف ویروس های ایجاد کننده تومور موفق به دریافت آن شد.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید