در دادگاه رضا ضراب چه گذشت؟

کد خبر : ۲۷۲۸۹
بازدید : ۱۲۴۰

یک جلسه دادگاه رضا ضراب، تاجر ایرانی - ترکیه‌ای که به اتهام نقض قوانین تحریمی آمریکا بازداشت شده در منهتن نیویورک برگزار شده است.

به گزارش بی بی سی، بر اساس ادعانامه دادستان‌های فدرال، رضا ضراب متهم است که از طریق یک شبکه بانکی در ترکیه، امارات متحده عربی و سایر نقاط جهان بانک‌های آمریکایی را به طور ناخواسته درگیر دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران کرده است.

روز چهارشنبه (۵ اکتبر) وکلای مدافع ضراب ضمن بی‌اساس دانستن اتهامات استدلال کردند که اقدام «بی‌سابقه» دادستان‌‌ها ورای قوانین آمریکا بوده زیرا یک شهروند خارجی را که فعالیت‌هایش مطابق با مقررات کشور خودش بوده را مورد پیگرد قضایی قرار داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، پال کلمنت، یکی از وکلای مدافع ضراب، گفت که ادعانامه‌ فدرال «گسترش رادیکال» دامنه اعمال قوانین تحریمی آمریکاست.

این در حالیست که دادستان‌ها می‌گویند برخی مبادلات مالی ضراب از سیستم بانکی آمریکا عبور کرده و قوانین این کشور را نقض کرده است، بنابراین دولت فدرال حق پیگرد قضایی او را دارد.

گفته می‌شود رضا ضراب ۳۳ ساله، در جلسه دادگاه لباس زندان آبی رنگ بر تن داشت و از طریق یک مترجم به استدلال‌های حقوقی دو طرف گوش می‌کرد.

وکلای متهم همچنین از قاضی خواستند که برخی مدارک ارائه شده توسط دادستان‌های فدرال را مخدوش اعلام کند زیرا به گفته آن‌ها، ماموران گمرک حین بازداشت به طور غیر قانونی به اطلاعات موبایل و کامپیو‌تر ضراب دسترسی پیدا کرده بودند. این در حالیست که دادستان‌ها استدلال کردند اقدام ماموران گمرک عادی و قانونی بوده و مدارک مذکور باید در محاکمه مطرح باشد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، قاضی گفت که با استدلال دادستان‌ها درباره مدارک مذکور مخالف است اما رسما حکمی برای مخدوش اعلام کردن آن مدارک صادر نکرد.

رضا ضراب در ماه مارس ۲۰۱۶ در فلوریدای آمریکا دستگیر شد. او اکنون در نیویورک بازداشت است.

نام رضا ضراب در کنار بابک زنجانی به عنوان دو تاجری که برای دور زدن تحریم‌ها به ایران کمک کرده‌اند بار‌ها مطرح شده است.

ماجرای بازداشت و محاکمه ضراب در ترکیه نیز بازتاب وسیعی داشته است.

ضراب پیش‌تر در ترکیه بازداشت شده بود. او سال ۲۰۱۳ در ماجرایی جنجالی متهم شد که با چند وزیر وقت دولت ترکیه همکاری کرده تا از طریق قاچاق، طلا و پول به ایران منتقل کند. بازداشت او بخشی از تحقیقات مفصل درباره فساد دولتی بود که نام آقای اردوغان هم در آن مطرح شده بود.

صد‌ها پلیس، قاضی و وکیل که این پرونده فساد علیه دولت را پیگیری می‌کردند، برکنار یا جا‌به‌جا شدند. ضراب هم بعد از دو ماه آزاد شد.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه مقامات دستگاه قضایی آمریکا را متهم کرده که در پرونده ضراب در واقع شخص او را هدف قرار داده‌اند.

اردوغان اخیرا در یک مصاحبه تلویزیونی با شبکه ان‌تی‌وی ترکیه گفت که دادستانی آمریکا به دنبال آن است که در جریان بازجویی از رضا ضراب اینطور القا کند که رئیس‌جمهور ترکیه و همسرش از کمک‌های مالی آقای ضراب بهره گرفته‌اند.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید