حال ایرانی‌ها بد است!

در حال حاضر ٢٥ هزار بیمار دیابتی، ٢٤ هزار بیمار پیوند کلیه ،٢٠ هزار بیمار تالاسمی و ٦٥٠ هزار بیمار سرطانی در کشور زندگی می کنند ٣٠درصد ایرانیان فشارخون، ٤٠‌درصد چربی خون، ٢٥‌درصد دیابت و ٦٧‌درصد اضافه وزن دارند.

کد خبر : ۲۷۴۰۳
بازدید : ۱۴۱۲
در حال حاضر ٢٥ هزار بیمار دیابتی، ٢٤ هزار بیمار پیوند کلیه ،٢٠ هزار بیمار تالاسمی و ٦٥٠ هزار بیمار سرطانی در کشور زندگی می کنند ٣٠درصد ایرانیان فشارخون، ٤٠‌درصد چربی خون، ٢٥‌درصد دیابت و ٦٧‌درصد اضافه وزن دارند.

به گزارش شهروند، آمارها حکایت از بالا بودن شیوع بیماری‌ها در کشور دارد. بیماری‌هایی که هر روز جان هزاران ایرانی را می‌گیرد. آخرین بررسی انجام‌شده در معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت از سلامت مردم کشور نشان می‌دهد كه ٣٠‌درصد افراد بالای ٥٥ سال مبتلا به فشار خون، ٤٠‌درصد مبتلا به چربی خون، ٢٥‌درصد مبتلا به دیابت و ٦٧‌درصد هم درگیر اضافه وزن و چاقی هستند؛ اینها تنها بخشی از آمار ابتلا به بیماری‌هاست.

پیش از این فعالان حوزه سلامت، آنها که در انجمن‌های تخصصی پزشکی فعال هستند، اعداد دیگری درباره وضع ابتلا به بیماری‌ها در کشور اعلام کرده‌اند؛ این‌که در حال حاضر ٢٥‌هزار بیمار دیابتی، ٢٤‌هزار بیمار پیوند کلیه، ٢٠‌هزار بیمار تالاسمی و ٦٥٠‌هزار بیمار سرطانی در کشور زندگی می‌کنند یا هر‌ سال ٩٠‌هزار نفر به تعداد بیماران سرطانی اضافه می‌شوند، ٣٥‌درصد مردم در معرض عوامل خطر ابتلا به سکته‌های مغزی و قلبی قرار دارند، هر ‌سال نزدیک به ٥‌هزار و ٥٠٠ بیمار به تعداد بیماران دیالیزی اضافه می‌شود یا شیوع سکته‌های قلبی و مغزی در ٥٧‌درصد افراد بالای ٤٠‌سال و وقوع سالانه ٥٠٠‌هزار سکته مغزی و قلبی؛ آماری که از سوی رئیس انجمن نفرولوژی ایران و رئیس بنیاد بیماری‌های خاص و معاونان وزارت بهداشت اعلام شده بود.

حال ایرانیان بیمار را معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت می‌داند. کسی که در قطب تحقیقاتی سلامت کشور قرار دارد و هر چند وقت یک بار، میزان شیوع بیماری‌ها را اعلام می‌کند.

او پیش از این در گزارشی اعلام کرده بود که ٣٣ تا ٣٨‌درصد مرگ‌و‌میرها در کشور ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی است، به‌طوری که ایران رکورددار بالاترین آمار مرگ قلبی در جهان شده است، براساس این گزارش، روزانه ٣٠٠ نفر در کشور بر اثر عوارض قلبی جانشان را از دست می‌دهند. معاون بهداشت وزیر بهداشت هم قبلا به این آمارها، اضافه وزن ٢٥‌میلیون ایرانی و مرگ ٣٤‌هزار نفر به دلیل چاقی و ابتلای ١٠‌میلیون نفر به فشار خون و مرگ ٨٣‌هزار نفر در هر سال به دلیل ابتلا به این بیماری را اضافه کرده بود.

ابتلا به دیابت در ایرانیان رو به افزایش است
حالا رضا ملک‌زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در نشست خبری جزییات بیشتری از گزارش سلامت ایرانیان را اعلام می‌کند: «براساس آمار به دست آمده حدود ۱۰‌درصد مردم ایران دیابت دارند و ۲۵‌درصد نیز در ۱۰‌سال آینده دچار دیابت می‌شوند، بررسی‌ها نشان می‌دهد که میزان دیابت در ایرانیان رو به افزایش است؛ در کنار دیابت، بخشی از جمعیت کشور با فشار خون هم درگیر است، به طوری که نزدیک به ٥٠‌درصد جمعیت بالای ٥٥‌سال کشور، دارای فشار خون هستند و حدود ٤٠‌درصد هم چربی خون دارند.»

به گفته این مسئول در وزارت بهداشت، علاوه بر رژیم غذایی، تحرک بدنی کم و ورزش نکردن، منجر به چاقی افراد می‌شود؛ به طوری که آمارها نشان می‌دهد حدود ۶۷‌درصد ایرانی‌ها دچار اضافه وزن هستند.

او ریشه بسیاری از سکته‌های قلبی و مغزی را تغذیه نامناسب اعلام می‌کند، با این توضیح که: «طبق آمار مصرف نمک در ایرانی‌ها بالا است و در حالی‌که باید میزان مصرف مجاز نمک برای هر فرد ٢,٥ گرم در روز باشد، ۹ گرم نمک مصرف می‌کنیم.»

به گفته این مسئول در وزارت بهداشت، ٣٥‌درصد سرطان‌ها به دلیل چاقی و پرخوری ایجاد می‌شود: «آمارها نشان می‌دهد که میزان ابتلا به سرطان در کشور، از متوسط جهانی پایین‌تر است؛ عددی که در کشورهای دیگر اعلام می‌شود، این است که به ازای هر ۱۰۰‌هزار نفر در جهان ۱۸۵ مورد سرطان وجود دارد که در ایران این میزان ۱۴۰ نفر است و با توجه به این‌که جامعه ما رو به سمت پیری در حال حرکت است و توجه به این موضوع که با افزایش سن احتمال ابتلا به سرطان افزایش می‌یابد، باید در این زمینه آمادگی‌های لازم را داشته باشیم.»

او با بیان این‌که بیش از ۸۲‌درصد مرگ‌ومیر در حوزه بیماری‌های غیرواگیر و معلولیت‌ها است، تأکید می‌کند: «در این میان، تقریبا ٥٠‌درصد بیماری‌های غیرواگیر مربوط به سکته‌های قلبی و مغزی است که این مهم تا ۸۰‌درصد قابل پیشگیری است.»

به گفته این مسئول در وزارت بهداشت، آمار سنی بروز سکته‌های قلبی و مغزی در ایران پایین است و در حدود ۱۰‌سال پایین‌تر از معیار جهانی است و از مهم‌ترین عوامل در این حوزه می‌توان به چاقی، دیابت و نداشتن تحرک فیزیکی اشاره کرد. ملک‌زاده به موضوع دیگری اشاره می‌کند؛ اضافه بودن ٣٠‌درصد غذای ایرانیان: «بیشتر این مواد غذایی نان و برنج است؛ همه اینها در حالی است که مهم‌ترین علت بیماری‌های مزمن و در رأس آنها سکته قلبی و مغزی رژیم غذایی است و رژیم غذایی در ایران به گونه‌ای است که مردم بیش از نیاز بدن‌شان مصرف می‌کنند.»

ابتلا به سرطان مری در تریاکی‌ها ٢,٥ برابر است
این مسئول با بیان این‌که ۴۰‌درصد سرطان‌ها قابل پیشگیری است، تأکید می‌کند: «یکی از دلایل اصلی و موثر در سرطان‌ها مصرف تریاک و موادمخدر است؛ به‌خصوص در افرادی که دارای ۴۰‌سال هستند و همین امر باعث می‌شود که میزان شیوع سرطان در این افراد افزایش یابد؛ به‌طوری که طبق آمار سرطان مری در افرادی که تریاک مصرف می‌کنند تا ٢,٥ برابر افزایش می‌یابد. همچنین سرطان معده در این افراد تا ٣ برابر و به ترتیب لوزالمعده و مثانه ٣.٥ و ۴ برابر افزایش می‌یابد.»
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید