آیا هر ۷ ثانیه یک کودک ازدواج می‌کند؟

کد خبر : ۲۸۷۰۷
بازدید : ۱۱۱۰

براساس گزارش سازمان نجات کودکان هر هفت ثانیه یک کودک زیر ۱۵ سال ازدواج می‌کند. این آمار شوک آور می‌تواند واقعی باشد؟

اگر این آمار درست باشد یعنی هر سال ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار دختر بچه ازدواج می‌کنند.

ازدواج کودکان نادرست و بد است، اما آیا این رقم دقیق است؟

جمع آوری اطلاعات درباره ازدواج کودکان کار آسانی نیست، ضمن اینکه ازدواج کودکان در بسیاری از نقاط جهان ممنوع است.

سازمان نجات کودکان گزارش های خود را با استفاده از اطلاعات صندوق جهانی کودکان سازمان ملل، یونیسف تهیه می‌کند.

این اطلاعات از نظرسنجی‌های بین المللی برگرفته می‌شود که به یونیسف برای جمع آوری کمک به ۱۰۰ کشور فقیر یا در حال توسعه خدمات می‌رساند.

تمرکز یونیسف بر زنان بین سنین ۲۰ تا ۲۴ سال است. زنانی که یا به شکل قانونی ازدواج کرده‌اند یا بدون ازدواج رسمی با کسی زندگی می‌کنند.

در این بررسی، جمهوری آفریقا مرکزی و چاد بالاترین آمار ازدواج کودکان را به خود اختصاص داده‌اند.

در هر دو کشور یک سوم زنان بین سن ۲۴ تا ۲۹ سال پیش از رسیدن به سن ۱۵ سالگی ازدواج کرده‌اند.

یونیسف برآورد کرده است که در سال ۲۰۱۵ حدود ۷ و نیم درصد زنان بین ۲۰ تا ۲۴ ساله پیش از رسیدن به سن ۱۵ سالگی ازدواج کرده‌اند.

سازمان نجات کودکان با استفاده از همین آمار در سراسر جهان آن را به سال و سپس به ثانیه تقسیم کرد و به عدد ازدواج کودکان در هر هفت ثانیه رسیده است.

اما مشکلات متعددی در خصوص این روش وجود دارد، برای مثال این احتمال هست که پاسخ دهندگان این نظرسنجی صادقانه به سوالات جواب نداده باشند.

سوزان پترونی، سرپرست ارشد مرکز تحقیقات بین المللی زنان می‌گوید: "دولت‌ها، سازمان‌ها و بقیه این پیام را داده اند که ازدواج کودکان به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست. در بسیاری موارد به دلیل اینکه این موضوع خلاف قانون است. کمتر افرادی حاضر می‌شوند که به چنین اقدامی اعتراف کنند."

نکته دیگر این است که در برخی مناطق به هیچ عنوان امکان تحقیق و بررسی وجود ندارد و محققان مجبورند اطلاعات را گمانه زنی کنند. بر این اساس برآورد جهانی کار بسیار مشکلی است.

اما با وجود همه این مشکلات، آمار سازمان نجات کودکان بر اساس دقیق ترین اطلاعات موجود تهیه شده است.

با تمام این اوصاف، خبر خوبی هم در دست هست.

کلودیا کاپا، از یونیسف می‌گوید: "آمار ازدواج کودکان در حال کاهش است، این اتفاق به سرعتی که ما انتظار داریم روی نمی‌دهد اما در حال کاهش است."

پایان ازدواج کودکان تا سال ۲۰۳۰ یکی از اهداف توسعه هزاره سازمان ملل است. این مهم باید در یکی از کشورهای جهان به سرعت تغییر کند و آن جایی نیست غیراز هند.

براساس آخرین تحقیقات انجام شده بیش از نیمی از دختران هندی پیش از تولد ۱۵ سالگی ازدواج می‌کنند. اما این آمار که به عنوان جدیدترین آمار از آن استفاده شده مربوط به ۱۰ سال پیش است.

خانم پترونی، سرپرست ارشد مرکز تحقیقات بین المللی زنان می‌گوید: "اما با توجه به نظرسنجی بهداشت ملی خانواده که قرار است سال آینده در هند منتشر می‌شود، انتظار داریم این آمار کاهش قابل توجهی کرده باشد."

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید