ترامپ در ۱۰۰ روز اول ریاست‌جمهوری چه می‌کند؟

دونالد ترامپ قول انجام چه کارهایی را در ۱۰۰ روز اول ریاست‌جمهوری خود داده؟

کد خبر : ۲۹۲۰۷
بازدید : ۲۴۲۳
فرادید | دونالد ترامپ قول انجام چه کارهایی را در ۱۰۰ روز اول ریاست‌جمهوری خود داده؟

به گزارش فرادید به نقل از بی بی سی، در طول تاریخ هیچ نامزدی مشابه این هتل‌دار نیو یورکی وجود نداشته. بیانات جنجالی و مواضع سختش در قبال مساله مهاجرت باعث عصبانیت خیلی‌ها در داخل حزب جمهوریخواه و دوقطبی شدن فضای کشور شد.

ولی وعده او برای "در اولویت قرار دادن آمریکا" در نهایت به گوش میلیون‌ها آمریکایی که حس می‌کردند سیستم فعلی فراموششان کرده خوش آمد.

ولی ریاست‌جمهوری ترامپ چه شکل و شمایلی خواهد داشت؟
بعضی از وعده‌های او برای ۱۰۰ روز نخست دوره ریاستش در سخنرانی ماه پیش او در شهر گتیسبرگ ایالت پنسیلوانیا مطرح شد.

این سخنرانی و حرف‌هایی که در مواقع دیگر درباره اولویت‌هایش به عنوان رئیس‌جمهور زده به ما اجازه می‌دهد تا تصویر مشخص‌تری از اقدامات احتمالی او داشته باشیم.

حرف‌های مهم
آقای ترامپ در ماه سپتامر گفت: "قوانین نظارتی مثل بلدوزر به جان فرصت‌های شغلی افتاده‌اند. راستش اولین کاری که خواهم کرد تخته کردن در همین کارخانه‌های ساخت و تولید مقررات است."

او در سخنرانی گتیسبرگ گفت: "من از مردم آمریکا می‌خواهم که توجهی به بوق و کرنای سیاست شکست‌خورده ما نکنند و به آن خوش‌بینی و ایمان عظیمی که ستون اصلی فرهنگ آمریکایی است متوسل شوند. من از شما می‌خواهم که رویاهای بزرگ در سر بپرورید."

۱۰۰ روز اول
شروع روند "اخراج بیش از دو میلیون مهاجر غیرقانونی مجرم"
جلوگیری از مسافرت بدون ویزای شهروندان کشورهایی که حاضر به پذیرفتن شهروندان اخراجی خود نیستند
فسخ تمامی بخشنامه‌های آقای اوباما
وضع محدودیت کاری در گروه‌های لابی برای کارمندان کاخ سفید
محدود کردن دوره‌های کاری اعضای کنگره
لغو تمامی کمک‌های مالی به برنامه‌های اقلیمی سازمان ملل متحد
استفاده از پول این کمک‌ها برای ترمیم زیرساخت‌های ایالات متحده
قرار دادن چین در لیست کشورهایی که واحد پولی خود را دستکاری می‌کنند
دونالد ترامپ در عین حال در اقدامی جنجال‌برانگیز اعلام کرده که می‌خواهد بین آمریکا و مکزیک دیوار بکشد. او تا روزهای پایانی مبارزات انتخاباتی همچنان به هوادارانش قول می‌داد که این دیوار ساخته خواهد شد، ولی هنوز معلوم نیست که کی و چگونه.

اولویت دیگری که در سخنرانی آقای ترامپ به آن اشاره نشد، مذاکره مجدد بر سر قراردادهای تجاری مانند قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالی با کانادا و مکزیک است.

او می‌گوید این قراردادها باعث شد فرصت‌های شغلی از آمریکا به کشورهای دیگر منتقل شود.

آقای ترامپ در عین حال قول داده تا روابط کاری نزدیکتری با ولادمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، برقرار کند. او از آقای پوتین به عنوان رهبری قوی تجلیل کرده.

او همچنین قول داده که توافق هسته‌ای با ایران را که میان ۶ قدرت جهانی امضا شده بود لغو کند، ولی زمانی برای این کار مشخص نکرده.

آیا موفق خواهد شد؟
آقای ترامپ زمانی وارد کاخ سفید می‌شود که نه تنها حزب جمهوریخواه اکثریت کرسی‌های سنا و مجلس نمایندگان را در اختیار دارد - آقای اوباما تنها دو سال از چنین موهبتی برخوردار بود - بلکه یکی از کرسی‌های دیوان عالی ایالات متحده هم خالی است.

وعده او به لغو بخشنامه‌های آقای اوباما بخشی از توانایی‌های رئیس‌جمهور است.

برنامه آقای اوباما برای بخشش پنج میلیون مهاجر غیرقانونی با حکم دادگاهی در تگزاس متوقف شد و حالا به خاطر بروز بن‌بست در دیوان عالی بلا تکلیف رها شده. این کار یکی از جنجالی‌ترین بخشنامه‌های آقای اوباما بود و مطلقا بعید است که در دوره آقای ترامپ پیش برود.

همچنین اقدام آقای اوباما برای لغو بعضی معافیت‌ها و اجباری کردن کسب پروانه برای فروشندگان اسلحه و بررسی پیشینه خریداران لغو خواهد شد.

اما خیلی از جمهوریخواه‌ها حاضر به حمایت از او نشده‌اند. لذا با وجود این‌که حزب متبوعش در قویترین موقعیت خود در یک دهه گذشته قرار دارد، رهبری او عاری از مخالفت نخواهد بود.
مقاومت دموکرات‌ها را هم باید به این مسائل اضافه کرد.

از طرف دیگر صحبت‌های او درباره زنان باعث شده او به یکی از نامحبوبترین نامزدهایی تبدیل شود که در دوران اخیر به کاخ سفید راه یافته‌اند.

آیا نقطه اشتراکی وجود دارد؟
یکی از مباحثی که می‌تواند محل اجماع باشد بهتر کردن وضع زیرساخت‌های کشور است.

خانم کلینتون و آقای ترامپ هر دو قول داده بودند که با تخصیص بودجه میلیاردی وضع راه‌ها، پل‌ها و فرودگاه‌های آمریکا را بهتر کنند. اما جمهوریخواه‌ها می‌خواهند این بودجه را از محل کاهش مخارج دیگر دولت تامین کنند و حجم کار هم می‌تواند محل اختلاف باشد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید