آمريكايی‌ها در كيش

بالاخره امريكايي‌ها هم به ايران آمدند. حال اينكه اگرچه هنوز بحث ورود هواپيماهاي جديد ايرباس و بويينگ به ايران منتظر مهر و امضاي امريكايي‌هاست و اظهارنظرهاي اخير ترامپ، رييس‌جمهور آتي امريكا نيز اين قراردادها را با اما و اگرهاي زيادي مواجه كرده است اما در تازه‌ترين نمايشگاه بين‌المللي هوايي و هوانوردي ايران در كيش شركت‌هاي امريكايي هم حضور دارند تا نشان دهند به رابطه با ايران علاقه‌مند هستند.

کد خبر : ۲۹۶۷۲
بازدید : ۱۳۹۸
بالاخره امريكايي‌ها هم به ايران آمدند. حال اينكه اگرچه هنوز بحث ورود هواپيماهاي جديد ايرباس و بويينگ به ايران منتظر مهر و امضاي امريكايي‌هاست و اظهارنظرهاي اخير ترامپ، رييس‌جمهور آتي امريكا نيز اين قراردادها را با اما و اگرهاي زيادي مواجه كرده است اما در تازه‌ترين نمايشگاه بين‌المللي هوايي و هوانوردي ايران در كيش شركت‌هاي امريكايي هم حضور دارند تا نشان دهند به رابطه با ايران علاقه‌مند هستند.

در نمايشگاه امسال ۱۰۰ شركت داخلي و خارجي از كشورهاي امريكا، آلمان، ايتاليا، تركيه، ژاپن و... حضور دارند. حدود ١٥ سال پيش براي نمايشگاه هوايي در ايران برنامه‌ريزي شد و تاكنون ٨ نمايشگاه برگزار شده است. شركت‌هايي از كشورهاي امريكا، آلمان، ايتاليا، تركيه، ژاپن و... حضور دارند. امسال براي نخستين‌بار شواليه‌هاي روسيه با ٥ فروند سوخو و ٦ فروند بالتيك بي‌و همچنين جنگنده‌هاي نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران در آسمان كيش طي ٤ روز به مانور هوايي مي‌پردازند.

يكي از موضوعات مهم دربرگزاري نمايشگاه هوايي كيش در كنار خرسندي از ورود شركت‌هاي مختلف در ايران و در اين نمايشگاه ناخرسندي از عدم اجرايي شدن توافقاتي است كه در دوران پسابرجام قرار بود محقق شود و همچنان در پيچ و خم‌هاي اجرايي شدن گرفتار شده است.

اين موضوع حتي مورد تاييد علي عابدزاده، رييس سازمان هواپيمايي نيز هست. وي كه براي افتتاح اين نمايشگاه به كيش رفته بود اين موضوع را مورد تاكيد قرار داد و گفت: در بخش توافقات ١+٥ و برجام گشايش‌ها را تا حدودي و نه كامل در تامين تجهيزات و دسترسي ايران به خدمات هوايي شاهد بوده‌ايم. جزيره كيش محلي است كه از گذشته به عنوان محل مناسب فعاليت اقتصادي مطرح بوده است و امروز صنعت هوانوردي در اين جزيره نيز مورد توجه است.

در ٧ ماه ابتدايي امسال با رشد ١٧ درصدي نشست و برخاست‌ها، رشد ١٨ درصدي در اعزام و پذيرش مسافر و رشد ١٢ درصدي در حمل و نقل هوايي بار مواجه بوده‌ايم كه اين رقم در سطح جهاني ٧ درصد و در سطح خاورميانه ٨ درصد بوده است. وي با بيان اينكه در ايام تحريم برخي توانمندي‌ها در كشور ايجاد شد، افزود: در حال حاضر مركز ثقل پايدار هوانوردي در منطقه هستيم كه چنين شرايطي در كشورهاي منطقه وجود ندارد. سازمان هواپيمايي مصمم است از توانمندي‌هاي كسب شده داخلي استفاده كند.

ايرباس و بويينگ مي‌آيند
در همين حال عباس آخوندي، وزير راه و شهرسازي در همايش فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري بخش حمل و نقل در چين، با اشاره به اين خبركه تامين ۵۰۰ هواپيما ظرف پنج سال را در برنامه‌هاي در دست اجرا داريم، گفته است: قرارداد خريد ۱۰۰ فروند هواپيما از شركت ايرباس در سال جاري نهايي مي‌شود و با شركت بويينگ نيز مذاكرات در حال انجام است. تامين ۵۰۰ هواپيما ظرف پنج سال از عمده‌ترين برنامه‌هاي در دست اجراست كه در همين رابطه مذاكراتي نيز با شركت‌هاي هواپيماسازي ايرباس و بويينگ صورت گرفته است. وي همچنين در كنار بحث نوسازي ناوگان هوايي، نوسازي ناوگان جاده‌اي را مورد اشاره قرار داد و گفت كه خريد ۶۵ هزار كاميون و از رده خارج كردن كاميون‌هاي قديمي در اولويت اين بخش از برنامه‌ها قرار دارد.

۴۰۰ ميليارد تومان سرمايه‌گذاري
در همين حال علي اصغر مونسيان، مديرعامل سازمان منطقه آزاد كيش از سرمايه‌گذاري ۴۰۰ ميليارد توماني در صنايع هوانوردي كيش خبر داد. و گفته است: درآمد حدود ٥/٢ تريليون دلاري صنعت هوانوردي و اشتغال نزديك به ۶۰ ميليون نفر در اين حوزه، حجم بزرگي از گردش مالي و مشاغل حمل و نقل را به اين صنعت تخصيص داده است.

براساس آمارها تنها در سال ۲۰۱۳ بيش از سه ميليارد مسافر و ۵۰ ميليون تن بار از طريق خطوط هوايي جابه‌جا شده كه به لحاظ ارزشي ۳۵ درصد ارزش كل بار جابه‌جا شده در جهان بوده است. امسال در كشور ما نيز حدود ۳۵۰ هزار پرواز انجام شده كه در نتيجه ۲۵ ميليون مسافر شامل ٥/٨ ميليون مسافر بين‌المللي و ٥/١٦ ميليون مسافر داخلي جابه‌جا شده‌اند. وي ادامه داد: براساس پيش‌بيني‌هاي صورت گرفته، ترافيك حمل‌ونقل هوايي در جهان تا ۱۵ سال آينده دو برابر خواهد شد و منطقه خاورميانه در بين ساير مناطق جهان بيشترين رشد را به خود اختصاص مي‌دهد.

با توجه به ظرفيت سرمايه‌گذاري در حوزه صنايع هوايي و هوانوردي ايران با برآورد سالانه پنج ميليارد دلار، كشور تا ۱۰ سال آينده نياز به حداقل ۴۰۰ هواپيماي جديد دارد كه از اين تعداد حدود ۲۴۰ فروند هواپيما با ظرفيت ۸۰ تا۲۰۰ صندلي است كه بتوانند مسيرهاي داخلي و كشورهاي اطراف را پوشش دهند و بين ۳۰ تا ۴۰ درصد هم هواپيماهاي پهن‌پيكر و دورپرواز هستند كه عددي بين ۱۲۰ تا ۱۶۰ هواپيما را تشكيل مي‌دهند.

مونسان تصريح كرد: به نظر مي‌رسد ظرفيت فرودگاهي كشور نيز با برنامه‌هاي توسعه‌طلبانه خريد هواپيماهاي جديد همخواني دارند، هرچند در حال حاضر از ۶۹ فرودگاه غيرنظامي كشور، بنابراظهار دستاندركاران تنها شش فرودگاه مهرآباد، شيراز، اصفهان، تبريز، مشهد و كيش اقتصادي هستند و بقيه فرودگاه‌هاي كشور كم و بيش اقتصادي نيستند.

سازمان منطقه آزاد كيش با هدف تبديل كردن كيش به يكي از مقاصد گردشگري بين‌المللي، اقدامات گسترده‌اي در زمينه خدمات حمل و نقل هوايي شامل توسعه فرودگاهي و توسعه ناوگان هوايي انجام داده است.

برهمين اساس با تخصيص ۴۰۰۰ ميليارد ريال بودجه، پروژه‌هايي مانند ساخت ترمينال بين‌المللي كيش بازيربناي ۴۲هزار مترمربع و با ظرفيت پذيرش ۵/۴ ميليون مسافر در سال، خريد تجهيزات ناوبري و هوانوردي، ترميم و تعريض باند جنوبي براي پذيرش هواپيماهاي پهن‌پيكر مانند ايرباس A۳۸۰ و توسعه تجهيزات زميني در دست اقدام بوده يا به پايان رسيده است.

وي ادامه داد: همچنين براي توسعه فرودگاه جزيره هندورابي، با هزار ميليارد ريال بودجه، پروژه احداث باند فرودگاه و سطوح عوامل پروازي اجرا شده كه عمليات ساخت باند پروازي آن به پايان رسيده است. شركت هواپيمايي كيش نيز براي افزايش ناوگان هوايي خود، خريد ١٠ فروند هواپيماي جديد را در دستور كار قرار داده است كه به تازگي چهار فروند هواپيما خريداري و به ناوگان خود افزوده است.

دوران پسا برجام را به فال نيك مي‌گيريم
وزير دفاع نيز در اين مراسم با تاكيد بر اينكه بازگشت از مسير توافق شده هسته‌اي هزينه‌هاي هنگفتي را براي غربي‌ها در پي دارد، اضافه كرد: دوران پسابرجام را از چند منظر به فال نيك مي‌گيريم.

يكي آنكه ملت ايران ثابت كرد به دنبال هيچ چيز به جز حقوق خود نيست. علاوه بر آن ثابت كرديم ملت ايران هم بر حق خود عمل كرده و هم اينكه در اعلام مواضع راستگو بوده و ديگران براي تحت فشار قرار دادن ملت ما بهانه‌گيري كرده‌اند.

وي با تاكيد بر اينكه بازگشت از مسير توافق شده هسته‌اي هزينه‌هاي هنگفتي را براي غربي‌ها در پي دارد، اضافه كرد: هر نوع اقدام متكبرانه در اين زمينه به همان كساني برمي‌گردد كه آن را رقم مي‌زنند. ملت ايران با هوشياري تمام و حضور در تمام عرصه‌هاي دروني و بيروني همواره آمادگي لازم را براي مقابله با فشارها دارد و تحت هدايت رهبري راه سعادت را طي خواهد كرد.

وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح با بيان اينكه به دنبال همكاري بنيادي با شركت‌ها هستيم و خريد خدمات، اظهار كرد: دفاتر طراحي ما از قدرت طراحي محصولات استاندارد نيز برخوردار است، به‌گونه‌اي كه مهندسي سيستم و ساخت به‌طوري شكل گرفته كه بازه زماني اين ٢ تا محصول ماكسيمم ٣ سال است. اين در حالي است كه قبلا تا ٨-٧ سال زمان مي‌برد و در برخي مواقع در ميانه راه موضوعيت خودش را از دست مي‌داد.

دهقان بيان كرد: در بخش ساخت تلاش كرده‌ايم از همه ظرفيت‌ها استفاده كنيم و مدل‌هاي مختلف همكاري با ساير كشورها پياده ‌كرده‌ايم از جمله كه كشورهايي مانند چين و روسيه پذيرفته‌اند قابليت ايران براي امكان همكاري با آنها فراهم شده است.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید