آرایش جدید در بازارهاى جهانى

یک تحلیلگر اقتصاد بین‌الملل گفت: «بعید است که در زمان ترامپ اقتصاد جهانى راه بیفتد و موجب بالا رفتن قیمت مواداولیه شود، در نتیجه کشورهایى که صادر‌کننده مواد اولیه هستند، ارزشان ضعیف‌تر می‌شود.»

کد خبر : ۳۰۰۵۴
بازدید : ۱۰۴۱
یک تحلیلگر اقتصاد بین‌الملل گفت: «بعید است که در زمان ترامپ اقتصاد جهانى راه بیفتد و موجب بالا رفتن قیمت مواداولیه شود، در نتیجه کشورهایى که صادر‌کننده مواد اولیه هستند، ارزشان ضعیف‌تر می‌شود.»

مرتضی ایمانی‌راد در گفت‌وگو با خبرآنلاین، در پاسخ به این پرسش که روی کار آمدن رییس‌جمهور جدید آمریکا، تا چه اندازه روی اقتصاد دنیا تاثیر می‌گذارد؟ اظهار داشت: «جریان‌هاى ساختارى و پایدارى در اقتصاد و سیاست جهان در حال شكل‌گیرى است كه ترامپ نیز معلول این تحولات است. بنابراین در اساس باید جریان راست را مدنظر قرار دهیم.»

وی افزود: «این جریان هم پوپولیست است، هم مخالف جهانى شدن است، در نقاط مشخصى با رقابت و بازار آزاد مخالفت دارد، دشمن درست كردن و از منافع ملى دفاع كردن سیاست محورى خارجى آنها است، از طبقات پایین دفاع می‌کنند و آنها ابزارهاى قدرتمند سیاسى‌شان است، در میان مرزهاى ملى قادر به آشتى ملى نیستند و بنابراین تضادهاى درونى را بیشتر می‌کنند، با موج مهاجرین به شدت مخالفند و گاهى هم از وضع تعرفه‌هاى حمایتى دفاع می‌کنند.»

این تحلیلگر اقتصاد بین‌الملل تصریح کرد: «اگر این شرایط را در نظر بگیریم، روى كار آمدن ترامپ این روندها را هم در آمریکا و هم در كشورهاى جهان تقویت می‌کند و بنابراین ما مواجه با نوسانات سیاسى و اقتصادى مواجه خواهیم بود و در این نوسانات كشورهاى متعددى لطمه خواهند خورد.»

ایمانی‌راد ادامه داد: «از همه بیشتر، یكى چین است كه به نظر می‌رسد خصومت‌هاى ارزى‌اش با آمریکا بیشتر می‌شود و دیگرى اروپا است كه با سقوط احتمالى یورو ممكن است بسیار شكننده شود و احتمال زیادى دارد كه اروپاى متحد دچار از هم‌گسیختگى شود.»

وی متذکر شد: «بر این اساس، اگر تنها یك كشور دیگر از اروپا جدا شود، شرایط براى به‌هم خوردن این اتحادیه فراهم می‌شود كه البته این بحث یك‌سال و دو سال نیست، بلكه سال‌هاى زیادى طول می‌كشد كه این اتفاق بیفتد. ولى وقتى روند شروع به شكل‌گیرى می‌کند، به سرعت بازارهاى مالى تحت تاثیر قرار می‌گیرند.»

این تحلیلگر اقتصاد بین‌الملل گفت: «در شكل نهایى ما ممكن است مواجه با یك آرایش جدید در بازارهاى جهانى شویم كه داراى احتمال ضعیفى هم نیست.»

ایمانی‌راد افزود: «آنچه كه در كوتاه‌مدت می‌توان گفت، این است كه از نوسانات شدید بازارهاى مالى، كه بسیار محتمل است، ین و دلار سود می‌برند و قوى می‌شوند، هر چند كه ین وقتى قوى می‌شود، بر عكس اقتصاد ژاپن را ضعیف‌تر می‌کند. ولى در مقابل این قدرت‌گیرى ارزهاى مقابل مثل پوند، یورو، ارزهاى كالا پایه همانند دلار كانادا، استرالیا و نیوزیلند ضعیف‌تر می‌شوند.»

وی خاطرنشان کرد: «بعید است كه در زمان ترامپ اقتصاد جهانى راه بیفتد و موجب بالا رفتن قیمت مواداولیه شود، در نتیجه كشورهایى كه صادر‌کننده مواد اولیه هستند، ارزشان ضعیف‌تر می‌شود. كشورهاى نوظهور هم تحت فشار خواهند بود و خاورمیانه هم با توجه به بالا نرفتن قیمت نفت به همراه نوسانات سیاسى و نظامى در منطقه، از التهاب بیشترى برخوردار خواهند بود. »

این تحلیلگر اقتصاد بین‌الملل متذکر شد: «یك نكته را در انتها توضیح دهم و آن این است كه صحبت براى چشم‌انداز‌ها خیلى زود است. حركات و مواضع آتى ترامپ بسیار مهم است. ارتباطش با فدرال رزرو بسیار تعیین‌کننده است. در نتیجه الان خیلى زود است كه نتیجه‌گیرى كنیم و لازم است حداقل سه ماه كار ترامپ را در اختیار داشته باشیم.»
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید