جهان در سال 2045 چگونه خواهد شد؟

آینده همواره با چالش‏هایی همراه است، اما وقتی بحث درباره پیشرفت‏های تکنولوژی و تفکرات آینده باشد، به نظر محققان، آژانس تحقیقاتی دارپا، یکی از مهم‌ترین مراجع برای پاسخ به ابهامات خواهد بود.

کد خبر : ۳۰۵۰۴
بازدید : ۶۷۵۶
آینده همواره با چالش‏هایی همراه است، اما وقتی بحث درباره پیشرفت‏های تکنولوژی و تفکرات آینده باشد، به نظر محققان، آژانس تحقیقاتی دارپا، یکی از مهم‌ترین مراجع برای پاسخ به ابهامات خواهد بود.

«سازمان پروژهش ‏های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی» که در سال 1958 تاسیس شد، همواره در پشت پرده برخی از بزرگ‌ترین نوآوری‏های تکنولوژی نیز قرار داشته که البته بعضی از این اختراعات در جامعه نیز مورد استفاده قرار گرفته‏اند ازجمله: علم روباتیک پیشرفته، GPS و مهم‌تر از همه ابداع اینترنت که در این مرکز صورت گرفته است.

چه اتفافاتی در سال 2045 رخ خواهد داد؟
به احتمال زیاد روبات‏ها و تکنولوژی هوش مصنوعی بسیاری از صنایع را تغییر خواهند داد، پهپادها از مصارف نظامی به بازارهای تجاری نیز وارد خواهند شد و ماشین‏های بدون سرنشین رفت و آمد شما را بسیار آسوده‏تر خواهند کرد. اما محققان مرکز «Darpa» نظریات بزرگ‌تری دارند.

در یک سری ویدئوی ضبط شده در سال گذشته با نام «به سمت آینده»، سه دانشمند حدس می‏زنند که تصوراتشان از سال 2045 به حقیقت تبدیل خواهد شد. دکتر «جاستین سانچز» از دانشمندان بخش اعصاب و مدیر مجموعه تحقیقاتی زیست‌شناسی «Darpa»، معتقد است در سال 2045 انسان‌ها قادرند که اشیا را با ذهنشان کنترل کنند.

دکتر سانچز گفت: «دنیایی را تصور کنید که با استفاده از ذهنتان می‏توانید محیط اطرافتان را کنترل کنید یا می‏توانید قسمت‏های مختلف منزلتان را با سیگنال‏های مغزتان کنترل کنید یا تنها با استفاده از رشته‏های عصبی مغزتان با دوستان و خانواده‏تان تماس برقرار کنید.»

طبق گفته‏های او، موسسه تحقیقاتی Darpa در حال انجام تحقیقات به‌منظور تحقق این ایده است. در حال حاضر نمونه‏هایی از این موفقیت‏ها نیز به دست آمده است. مثلا ایمپلنت‏هایی که در مغز قرار داده می‏شوند تا دست‏های مصنوعی را کنترل کنند. همین هفته پیش مرکز تحقیقاتی Darpa از این فناوری فوق‏العاده رونمایی کرد و با به‌کارگیری ایمپلنت‏های درون مغزی، بیمار حس لامسه خود را به دست آورد به طوری که احساس می‏کرد دست‏های واقعی خودش باشد.

«استفانی تامپکینز» زمین‌شناس و مدیر بخش علوم دفاعی موسسه Darpa در این‌باره می‏گوید: «آینده اما چیزهایی بیشتر از ایمپلنت‏های مغزی برایمان خواهد داشت. دستاوردهای هیجان‌انگیزی که می‏توانند ساختمان‌ها و اشیای اطراف ما را تغییر بدهند.»

او باور دارد انسان قادر خواهد بود چیزهایی فوق‏العاده بزرگ اما با وزن بسیار کم بسازد. «به آسمان‌خراشی فکر کنید که قطعاتش از فولاد سخت تشکیل شده‌اند اما وزنی برابر با فیبر کربن داشته باشند.»

این پیش‏بینی «تامپکینز» درباره آینده علم بشر بود که به شکل علمی و مولکولی بسیار سخت و پیچیده خواهد شد. او این‌طور ادامه می‏دهد: «به نظرم در 30 سال آینده در دنیایی زندگی خواهیم کرد که شناختی ازمواد اطرافمان نخواهیم داشت.»

«Pam Melroy» مهندس هوافضا و فضانورد سابق که در حال حاضر در سمت معاون مدیر دفتر تحقیقاتی Darpa فعالیت می‏کند، در این زمینه گفت: «در سال 2045، به نظرم رابطه انسان با دستگاه‏های اطرافش بسیار متفاوت‏تر خواهد بود.

به نظرم به جایی خواهیم رسید که به شکل پیشرفته‏تر و با گفتن ساده چند کلمه یا فشردن یک دکمه، بتوانیم به دستگاه مورد نظرمان دستور دهیم که وظایف خود را انجام دهد و دیگر نیازی به صفحه کلید یا سیستم‏های مبتدی تشخیص صدا نخواهد بود.»

او در ادامه گفت: «برای مثال، در حال حاضر برای نشاندن یک هواپیما باید چند مرحله برای آماده‌سازی برای فرود انجام شود، ردیابی موقعیت، خروج از حالت کروز، کنترل موتورها و فشار دادن دسته کنترل به سمت پایین. تمامی این مراحل باید با ترتیب صحیح انجام بگیرد.»

به جای این مراحل، او باور دارد فرود هواپیماها در آینده به آسانی گفتن جمله «برای فرود آماده شوید» به مهمانداران خواهد بود. در سال 2045، خلبان ممکن است تنها این 4 کلمه را به زبان بیاورد و کامپیوتر تمامی مراحل پیچیده فرود را به‌طور اتوماتیک انجام دهد. با وجود هوش مصنوعی، شاید اصلا به خلبان نیازی نباشد.

او در پایان گفت: «دنیای پیش‌ رو پر از این نوع مثال‏ها خواهد بود به طوری که به راحتی می‏توانیم نیازهایمان را مستقیما به دستگاه‏ها بیان کنیم و نتایج پیچیده‏ای ازآن به‌دست بیاوریم.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید