حال بازارهای چین وخیم‌تر شد

ارزش سهام در بازارهای چین روز سه شنبه هم همچنان به افت خود ادامه داد، با این حال این روند در سایر بخش های آسیا به آن بدی که تحلیلگران پس از سقوط دوشنبه پیش بینی می کردند نیست.

کد خبر : ۳۰۵۴
بازدید : ۱۳۳۵
ارزش سهام در بازارهای چین روز سه شنبه هم همچنان به افت خود ادامه داد، با این حال این روند در سایر بخش های آسیا به آن بدی که تحلیلگران پس از سقوط دوشنبه پیش بینی می کردند نیست.

بازار بورس اصلی چین، کامپوزیت شانگهای، شش درصد افت کرد و به تقریبا ۳۰۱۷ رسید که در ادامه سقوط ۸.۵ درصدی و تکان دهنده روز دوشنبه بود.

روز دوشنبه بازارهای بورس در اروپا و آمریکا هم شاهد سقوط استثنایی بودند.

همه اینها ناشی از فروش سهام توسط سرمایه گذارانی است که نگران وضعیت اقتصادی چین هستند. سرمایه گذاران نگران هستند شرکت ها و کشورهایی که به تقاضای شدید بازار چین وابستگی دارند تحت تاثیر قرار گیرند.

بانک مرکزی چین دو هفته پیش ارزش یوان، واحد پول این کشور، را پایین آورد و به این نگرانی دامن زد که سیر نزولی اقتصاد این کشور بدتر از آنچیزی است که قبلا تصور می شد.

جبران عملکرد در سایر آسیا
در سایر کشورهای آسیا، بازارها روز سه شنبه عملکرد خیلی بهتری از پیش بینی تحلیلگران داشتند.

در هنگ کنگ بازار سهام هانگ سنگ ۱.۶ درصد بالا رفت، درحالی که S&P ASX/200 استرالیا ۲.۵ درصد و بازار کوسپی کره جنوبی ۰.۳ درصد بالا رفتند.

به غیر از شانگهای، نیکی ۲۲۵ ژاپن بازار دیگری بود که ضربه خورد و ۲.۵ درصد افت کرد.

سرمایه گذاران نگرانند که دردسرهای چین درحال تقویت ین ژاپن است که می تواند به بخش های واردات و صادرات این کشور لطمه بزند.

در معاملات پرنوسان روز دوشنبه بازار سهام داو جونز نیویورک ابتدا ۶ درصد پایین آمد اما با جبران بخشی از این سقوط در پایان روز با ۳.۶ درصد افت به کار خود پایان داد.

پیشتر بازار فوتسی ۱۰۰ لندن ۴.۶ درصد افت کرد و ۵۸۹۸.۸۷ بسته شد. بازارهای عمده فرانسه و آلمان هم به ترتیب ۵.۵ درصد و ۴.۹۶ درصد افت کرد.

سرمایه گذاران اکنون چشم انتظار مداخله دولت چین برای ایجاد نوعی ثبات در بازارها هستند.

کریس وستون مسئول تعیین استراتژی بازار در شرکت معاملات آی جی در یادداشتی پیش از باز شدن بازارهای آسیا نوشت: "آسیا در کانون لرزش است. چین باید بازار داخلی و جهان را قانع کند که اقتصادش قادر به تحمل خروج بیشتر سرمایه است و سیر نزولی اش تحت کنترل است."

کاخ سفید روز دوشنبه گفت که باراک اوباما رئیس جمهور این کشور در جریان تحولات بازارهای جهانی گذاشته شده است.

جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید گفت که اقتصاد آمریکا قوی است و چین را ترغیب به ادامه اصلاحات اقتصادی کرد، از جمله حرکت به سوی سیستمی که در آن تعیین ارزش واحد پولی این کشور، یوان، بیشتر متکی بر بازار باشد نه تصمیم دولت.

شاخص سهام شانگهای در یک هفته گذشته ۱۲ درصد سقوط کرده که میزان سقوط آن از اواسط ژوئن را به ۳۰ درصد می رساند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید