شق‌القمر در آسمان ایران؟!

مدیر انجمن نجوم آماتور ایران گفت: در تاریخ پنج شهریور ماه شق القمری رخ نمی دهد و به هیچ عنوان دوماه در آسمان دیده نخواهد شد.

کد خبر : ۳۰۵۹
بازدید : ۲۰۷۰
مدیر انجمن نجوم آماتور ایران گفت: در تاریخ پنج شهریور ماه شق القمری رخ نمی دهد و به هیچ عنوان دوماه در آسمان دیده نخواهد شد.

مسعود عتیقی در خصوص شایعه مبنی بر مشاهده دوماه در آسمان و رخ دادن شق القمر در پنجم شهریورماه به خبرنگار مهر گفت: چند سالی است با نشر اخبار غیر علمی و اشتباهی تحت عنوان مشاهده دو ماه در آسمان در فضای مجازی، تلاش می شود تا موجبات انرژی جامعه در حوزه فعالیت های علمی فراهم و چه بسا اینگونه القا شود که جامعه علمی ایران فاقد توان کافی در حوزه نشر اخبار صحیح است.

وی افزود: در سال های اولیه که متن این خبر کذب به زبان انگلیسی منتشر می شد می توانست نشانگر آن باشد که افکاری در خارج از ایران درصدد خرافه گرایی و غیر علمی نشان دادن مردم دانش دوست ایرانی هستند.

مدیر انجمن نجوم آماتور ایران عنوان کرد: متاسفانه فرهنگ غلط کپی برداری که این روز ها در جامعه بسیار شایع شده است، بدون دریافت مشاوره یا سوال از مراکز علمی و فعال در این زمینه همچون انجمن نجوم اماتوری ایران و دیگر مراکز کشور این خبر در فضای مجازی به زبان فارسی منتشر شده است.

وی ادامه داد: این اتفاق از زمانی شروع شد که مقابله مطلوب سیاره سرخ بهرام (مریخ) در ششم شهریور ۱۳۸۳ رخ داد که در آن شرایط سیاره سرخ بهرام کمترین فاصله را با زمین داشت و نسبت به گذشته بزرگتر و علایم سطحی آن در تلسکوپ ها بهتر قابل بررسی و مشاهده بود.

عتیقی اظهار داشت: اما هرگز، هیچگونه جرم آسمانی شبانگاهی حتی از درون قوی ترین تلسکوپ ها نمی تواند به اندازه ماه مشاهده شود چه برسد به آنکه در یک شب دو کره ماه را در آسمان ببینیم.

وی با بیان اینکه مشاهده دو ماه در آسمان کاملا غیر منطقی است، اظهار داشت: هدف از انتشار اخبار اینچنینی نشان دادن خرافه گرا بودن مسلمانانی است که سرلوحه دینشان علم و علم اندوزی است.

عتیقی افزود: شق القمر پدیده ای است که ۱۴۰۰ سال قبل به فرموده خالق آسمان ها و زمین رخ داده است و با انتشار این خبر کذب اینگونه القا می شود که شق القمر برای انسان قابل مشاهده خواهد بود چراکه از این رویداد به عنوان شق القمر یاد شده است.

به گفته وی، افراد می توانند در چنین مواردی با مراکز علمی همچون انجمن نجوم اماتور ایران از صحت و سقم اینگونه اخبار منتشر شده در فضای مجازی آگاهی پیدا کنند و در صورت تایید خبر، اقدام به انتشار آن کنند.

وبگاه انجمن نجوم اماتور ایرانIAAS.IR است و می توان با شماره تلفن ۶۶۹۲۲۶۲۷ نسبت به پرسش سئوالات این چنینی اقدام کرد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید